BASHÖGTALARE <- SNABBA SVAR!!!
BASHÖGTALARE <- SNABBA SVAR!!!
Tjosan, har funderat länge på att köpa nytt baselement. Så vad säg som detta!? BILLIGT!!!!
Har 2st högtalare i hemmet med 2st 12" i vadera låda. E riktigt nöjd med dem med tanke på priset.
Så vad säg, ska man slå till med 1 eller 2 eller ingen alls ? vill ha så liten låda som möjligt. o det går ju till dem
Har 2st högtalare i hemmet med 2st 12" i vadera låda. E riktigt nöjd med dem med tanke på priset.
Så vad säg, ska man slå till med 1 eller 2 eller ingen alls ? vill ha så liten låda som möjligt. o det går ju till dem
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

- Din_Mentor
Din_Mentor wrote:spara pengar, Köp en 12" bas utav vettigt märke och bygg en portad låda efter bruksanvisningarna. Köpa slutsteg måste du även göra om du nu inte tänkt på det.
(du glömde att länka i första inlägget)
MVH // Mattias
saken är den att han redan har en låda... jag gjorde så att jag körde en stängd låda istället, kräver mindre volym än en öppen för att låta bra... man behöver inte alltid gå efter vad försäljaren säger, min förra låda låg på c:a 70L, vilket tog upp hela bagageutrymmet, tycker den låter i princip lika bra nu när jag kör c:a 30L stängd låda. lite funktion över det hela med då jag har kvar mer än halva lastutrymmet.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
- ShiloSharp
gargamel wrote:Din_Mentor wrote:spara pengar, Köp en 12" bas utav vettigt märke och bygg en portad låda efter bruksanvisningarna. Köpa slutsteg måste du även göra om du nu inte tänkt på det.
MVH // Mattias
saken är den att han redan har en låda... jag gjorde så att jag körde en stängd låda istället, kräver mindre volym än en öppen för att låta bra... man behöver inte alltid gå efter vad försäljaren säger, min förra låda låg på c:a 70L, vilket tog upp hela bagageutrymmet, tycker den låter i princip lika bra nu när jag kör c:a 30L stängd låda. lite funktion över det hela med då jag har kvar mer än halva lastutrymmet.
Större volym och portad låda..går lägre ned i frekvens...men man hör ändå enget under 40Hz i en bil...
-/ShiloSharp
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Du kan ha HIFI element i en bil men lådorna blir onödigt stora. Har själv haft det ett antal gånger. Billiga HIFI element är faktiskt oftast bättre i bil än billiga bil element
. Baksidan är att hifi element oftast är 8ohms element, du får bara halva eftekten ur ditt steg (att sedan ohm kurvan på ett element definitivt INTE är linjär är en annan sak....).
Dom verkar sälja va för skit som helst som billigt billjud.

Dom verkar sälja va för skit som helst som billigt billjud.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
I bilen så tror jag att lägsta "nöjd" nivån går
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 2&cart_id=
Där någonstans för de flesta ,om vi håller oss till samma märke.
Runt 600-800 spänn brukar man få ge för en HYFSAD bas.
Men.... vill du ha bättre än ett original 5.25 system i bastryck så får du ju det med dom som du har nu
.
Det där med ljud är ju som baken, smaken e delad
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 2&cart_id=
Där någonstans för de flesta ,om vi håller oss till samma märke.
Runt 600-800 spänn brukar man få ge för en HYFSAD bas.
Men.... vill du ha bättre än ett original 5.25 system i bastryck så får du ju det med dom som du har nu
Det där med ljud är ju som baken, smaken e delad
Hans Hellström
- Din_Mentor
gargamel wrote:Din_Mentor wrote:spara pengar, Köp en 12" bas utav vettigt märke och bygg en portad låda efter bruksanvisningarna. Köpa slutsteg måste du även göra om du nu inte tänkt på det.
MVH // Mattias
nyare högtalare och finare ex infinity Kappa från 96 som har ett par år på nacken kräver enligt bruksanvisning 28liter med portad låda, det tycker jag verkligen inte är stort (modernare högtalare utav bra kvalité behöver oftast ännu mindre volym)
Sedan får man ut mer dunk med en portad låda men det ljudet gillar inte alla och då bygger man sluten låda istället som ger ett lite mer normalt ljud men mindre dunk. så kan man nog sammanfatta det
MVH // Mattias
MVH // Mattias
Jag körde 100l portat tidigare, kör 50l slutet nu och låter mycket bättre fast att lådan var "rätt" byggd tidigare med. Mycket tightare med sluten låda. Största nackdelen är att det krävs mycket mer effekt från steget med sluten låda. Eftersom där blir mer undertryck när basen pressas ut än i en portad. Med skräpsteg kör man portat, med strömstarka kör man slutet.
Suck, bara för det kom jag på att jag skulle behövt hosta upp några lappar på strömstarkt steg. :
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93