Så nu är jag rätt nyfiken på hur jag bäst drar plus och lågnivå kablar till baslåda?
dra lågnivå i 405 -95
- Din_Mentor
dra lågnivå i 405 -95
Hejsan är nybliven ägare till en Peugeot 405 Le Mans från 1995 (vilken underbar bil
)
Så nu är jag rätt nyfiken på hur jag bäst drar plus och lågnivå kablar till baslåda?
- Din_Mentor
vet inte hur det ser ut på 405:an, men på alla peugeoter jag rotat med sladdar med så har jag gjort följande:
för att få igenom +/- sladdarna genom torpedväggen finns det (vad jag vet) alltid en gummiplugg med kablage som går in i cupen, ta en stor skruvmejsel och tryck ner kanten så du kommer emellan, inne i bilen letar du upp skruvmejseln och tar sedan en relativt grov ståltråd, vira runt en av kablarna Riktigt hårt, brukar använda en tång för att det ska skära in i gummit, sen igenom med ståltråden, gå till motor rummet och dra upp den medans du trycker ner gummipluggen, kan vara tajt...
för att dra lågnivåkablar så använder jag dörrlisten, ta en mindre skruvmejsel och bänd upp listen, akta så du inte tar sönder den, och sedan lägger jag lågnivå kablen och sätter tillbaks listen. tips är att dra ström på vänster och lågnivå på höger sida då det kan komma störningar om du använder en dåligt sköldad lågnivå.
hoppas du förstått de nu men för säkerhets skull, gör samma med +/- på andra sidan, dvs med listen osv.
lycka till.
för att få igenom +/- sladdarna genom torpedväggen finns det (vad jag vet) alltid en gummiplugg med kablage som går in i cupen, ta en stor skruvmejsel och tryck ner kanten så du kommer emellan, inne i bilen letar du upp skruvmejseln och tar sedan en relativt grov ståltråd, vira runt en av kablarna Riktigt hårt, brukar använda en tång för att det ska skära in i gummit, sen igenom med ståltråden, gå till motor rummet och dra upp den medans du trycker ner gummipluggen, kan vara tajt...
för att dra lågnivåkablar så använder jag dörrlisten, ta en mindre skruvmejsel och bänd upp listen, akta så du inte tar sönder den, och sedan lägger jag lågnivå kablen och sätter tillbaks listen. tips är att dra ström på vänster och lågnivå på höger sida då det kan komma störningar om du använder en dåligt sköldad lågnivå.
hoppas du förstått de nu men för säkerhets skull, gör samma med +/- på andra sidan, dvs med listen osv.
lycka till.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
+ kabeln drog jag från batteriet å samma sida på torpedvägen som batteriet sitter på, sen drog jag den längs listen i golvet ända bak.
lågnivån drog jag i mitten från stereon under plasten vid växelspaken och under mattan vid baksätena på golvet sedan under sätet och bak.
svårare än så är det inte
lite pill men det går ganska så enkelt.
lycka till
har du inget slutsteg och kör på högtalarkablarna från stereon så drar du dem på andra sidan (passagerarsidan) i listen i golvet och bak.
lågnivån drog jag i mitten från stereon under plasten vid växelspaken och under mattan vid baksätena på golvet sedan under sätet och bak.
svårare än så är det inte
lycka till
har du inget slutsteg och kör på högtalarkablarna från stereon så drar du dem på andra sidan (passagerarsidan) i listen i golvet och bak.
peugeot 405 mi16 90 (såld)
peugeot 405 sri 89 (R.I.P. 24/8-06)
peugeot 405 mi16 92 (R.I.P. 24/8-06)
Peugeot 405 mi16 91 R.I.P. 15/11-05
peugeot 405 mi16 89 (såld)
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
Massor av reservdelar till 405 PM vid intresse!
peugeot 405 sri 89 (R.I.P. 24/8-06)
peugeot 405 mi16 92 (R.I.P. 24/8-06)
Peugeot 405 mi16 91 R.I.P. 15/11-05
peugeot 405 mi16 89 (såld)
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
Massor av reservdelar till 405 PM vid intresse!
hellas wrote:+ kabeln drog jag från batteriet å samma sida på torpedvägen som batteriet sitter på, sen drog jag den längs listen i golvet ända bak.
svårare än så är det intelite pill men det går ganska så enkelt.
lycka till
får inte en kabel som inte är allt för fet plats under listen? fick det på min rallye iaf, relativt grova kablar.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Jag gick tillväga enligt hur jag skrivit i denna tråden, funkade rätt bra.
http://forum.peugeot-sport-club.com/viewtopic.php?t=29864&highlight=
405 Mi16 Le Mans 
Vill ha 106 Rallye!! Dock fattig.
- Din_Mentor
LoGiken wrote:Jag gick tillväga enligt hur jag skrivit i denna tråden, funkade rätt bra.
jag har fixat det genom att dra i samma hål som min sladd till motorvärmaren gick så det löste sig =)
Din_Mentor wrote:LoGiken wrote:Jag gick tillväga enligt hur jag skrivit i denna tråden, funkade rätt bra.
jag har fixat det genom att dra i samma hål som min sladd till motorvärmaren gick så det löste sig =)
Var går en sladden?
405 Mi16 Le Mans 
- Din_Mentor
LoGiken wrote:Din_Mentor wrote:LoGiken wrote:Jag gick tillväga enligt hur jag skrivit i denna tråden, funkade rätt bra.
Var går en sladden?
min motorvärmare är antagligen eftermonterad så om du inte har nån motorvärmarekontakt så blir hålet svårt att hitta
annars är det bara att följa sladden från kontakten som sitter på passagerarsidan
MVH // Mattias