Köpa nytt ljud, bara DLS - hälp mig lite

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Joi

Köpa nytt ljud, bara DLS - hälp mig lite

Post by Joi »

Jepp tänkte köpa nytt ljud till kärran, blir bara DLS tänkte jag mig. Har siktat in mig på en Iridium 10" Bas eller en Nobelium 10" bas. Som framsystem tänkte jag mig ett DLS R5A Reference eller ett DLS MS5 Magnesium.

Frågan är nu bara vilket steg man ska välja?
Har kollat lite på ett A5 Big Three. Men det kostar ju stålars alltså. Fast jag vill gärna ha ett schysst steg till både framsystem o som också har ett monoblock inbyggt till basen. Vill nog helst ha ett Reference eller Ultimate A steg. Känns som de skulle va lite bättre ljud i dom än Classic?
Har även tänkt skaffa mig en kondensator också. Kanske jag gör sen vartefter, är ju inte jätteviktigt, kan köra utan den i 1-2 månader iaf.
Hitta iofs ett Classicsteg, CA51 för 3 000:-, är det något att satsa på, plus bas och framsystem jag har skrivit längre upp?

Finns det någon med nåt tips på nåt schysst steg jag kan använda? Vill väl helst inte spränga 10 000 :- gränsen iaf.

Undrar också, hur vet man om man spelar på tex 4 ohm när framsystemet är på 4 ohm och basen på 2 ohm, vad blir det för ohmtal då?

Det var väl allt tror jag :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Nhatii

Post by Nhatii »

Jag skulle ringt/mailat www.nardik.se och hört vad dem tror och tycker. Mycket trevliga att ha att göra med. Billigt är det också!

Lycka till! =)
ShiloSharp

Re: Köpa nytt ljud, bara DLS - hälp mig lite

Post by ShiloSharp »

Joi wrote:Jepp tänkte köpa nytt ljud till kärran, blir bara DLS tänkte jag mig. Har siktat in mig på en Iridium 10" Bas eller en Nobelium 10" bas. Som framsystem tänkte jag mig ett DLS R5A Reference eller ett DLS MS5 Magnesium.

Frågan är nu bara vilket steg man ska välja?
Har kollat lite på ett A5 Big Three. Men det kostar ju stålars alltså. Fast jag vill gärna ha ett schysst steg till både framsystem o som också har ett monoblock inbyggt till basen. Vill nog helst ha ett Reference eller Ultimate A steg. Känns som de skulle va lite bättre ljud i dom än Classic?
Har även tänkt skaffa mig en kondensator också. Kanske jag gör sen vartefter, är ju inte jätteviktigt, kan köra utan den i 1-2 månader iaf.
Hitta iofs ett Classicsteg, CA51 för 3 000:-, är det något att satsa på, plus bas och framsystem jag har skrivit längre upp?

Finns det någon med nåt tips på nåt schysst steg jag kan använda? Vill väl helst inte spränga 10 000 :- gränsen iaf.

Undrar också, hur vet man om man spelar på tex 4 ohm när framsystemet är på 4 ohm och basen på 2 ohm, vad blir det för ohmtal då?
Det var väl allt tror jag :)

1/x=(4*2) / (4+2)=1,33 Ohm
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Mitt första tips: Köp så mycket begagnat som du kan. Bilstereoprylar slits oftast inte så hårt. Jag byggde ett system för 13.000:- som höll näst intill tävlingsklass, nytt skulle det lätt kostat det dubbla.

Tips nummer två: Överdimensionera effekten. Ju mindre stegen måste jobba desto mindre är risken att distorsion uppstår.

Av egen erfarenhet rekommenderar jag en huvudenhet av bra kvalité det är ju trots allt den som signalen kommer ifrån. Spendera 40 - 50% av totala budgeten på den. Jag gillar Alpine.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Joi

Post by Joi »

Har redan en schysst huvudenhet. Köpte den för ett halvår sen. En dvd från panasonic. Den kosta ca 4000 så det tänker jag inte köpa en ny redan :) Men som sagt, vet det där med effekten, det låter ju bättre om man inte behöver maxa stegen så mycket.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Spara in pengarna på basen om du inte har tänkt att tävla med bilen eller lägga lika mycket pengar på resten av systemet.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Joi

Post by Joi »

Har beställt nu, blev en Nobelium 10" are, ett r36 reference framsystem, som drivs av ett CA51 som i sin tur har en kondensator på 1 F framför sig. :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

Joi wrote:Har beställt nu, blev en Nobelium 10" are, ett r36 reference framsystem, som drivs av ett CA51 som i sin tur har en kondensator på 1 F framför sig. :)

De va inte ett R6.3 framsystem? r36 känner jag inte igen...

Ska bli interessant att höra ett utlådande om basen sen.. har aldrig lyssnat på en "Nobelium" bas. :!: :D
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote:
Joi wrote:Har beställt nu, blev en Nobelium 10" are, ett r36 reference framsystem, som drivs av ett CA51 som i sin tur har en kondensator på 1 F framför sig. :)

De va inte ett R6.3 framsystem? r36 känner jag inte igen...

Ska bli interessant att höra ett utlådande om basen sen.. har aldrig lyssnat på en "Nobelium" bas. :!: :D

Nope, DLS R36 Reference står det på Nardik.se iaf, kolla in förstasidan, sen scrollar du till hälften där typ, sen finns de på vänstersidan, kostar 1870:- mot 2945:- annars. Ska komma med kommentarer om basen sen. Tror den kan spela riktigt bra :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

Oj.. de va ett gammalt 3-vägs system dom grävt fram... Men det låter säkert kanon endå!

Väntar spännt på resultat! :D

edit:
Mitt reference-framsystem ser ut att vara av ung. samma årgång och är helnöjd med det!
Medlem 1262
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote:Oj.. de va ett gammalt 3-vägs system dom grävt fram... Men det låter säkert kanon endå!

Väntar spännt på resultat! :D

edit:
Mitt reference-framsystem ser ut att vara av ung. samma årgång och är helnöjd med det!

Fick hem grejerna idag, verkar fin fint. Satan vad framsystemet vägde :shock: Magneten på 6.5" arna är nog f*n tjockare än vad magneten på mina gammla Gas metal twelve basar :shock: , fast inte lika stor i diameter. Verkar lovande för bra poppa här. Jag hoppas jag hinner fixa iordning allt ljud till halmstadträffen, då kan du få lyssna på det såfall om du vill? Kommer dit i en grå 740 tic :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

Ska du ha grejerna i en 740!?!?
Medlem 1262
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote:Ska du ha grejerna i en 740!?!?

Jo det är ju en sån bil jag har just nu :oops:
hoppas de inte gör nåt?? :lol: :oops:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

:oops: <-- Sån hade jag oxå sett ut om jag kom i volvo :P
Medlem 1262
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote::oops: <-- Sån hade jag oxå sett ut om jag kom i volvo :P

Hehe jo det känns lite dumt att åka volvo till en egentligen Peggaträff. Men så är det nu. Den är rätt skoj att köra iaf, bra skick på den, knappt rost osv, men nogpratat om det nu.
Köpte 30 kvadratmm strömkabel igår, ska köpa skor till den imorgon och pappa fixade skivor så jag kan sätta ihop lådan imorgon tänkte jag, :)
Sen är det bara framsystemet som ska spacklas in på nåt bra sätt, diskanter 6.5" arna och dvdskärmen... vet inte hur jag ska göra det än. Hoppas jag kommer hinna det bara så du får höra på det sen :)

Edit: Jag har batteriet i bakluckan..har hört att man inte ska dra jord från steget direkt till batteriet, stämmer det? Varför är det så såfall?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

Varför vet jag inte faktiskt.. vet inte ens om det stämmer.. men har oxå hört det...
Medlem 1262
heimat

Post by heimat »

Man skall jorda allt på en punkt sen om du gör det på batteriet eller i karossen är inte lika noga. Har du många olika jordpunkter kan störningar uppstå.
Joi

Post by Joi »

Ah sorry att jag inte sagt nåt innan. Men det låter sjukt bra. Fast jag har inte spelat in högtalarna än. Tar ca 15-20 timmar. Grymt nöjd med basen än sålänge. Hänger med jäkligt bra i snabb musik, o ger tung bas också. Blir ännu bättre med bättre steg! Det jag har nu blir rätt varmt, men det får ju jobba en del också, blir o fixa kylfläktar till det :) Ska bara ut nu o dra om högtalarkablarna lite, har generatorvin, inge kul o höra det.

Kan starkt rekommendera basen iaf :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Bilder!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Joi

Post by Joi »

Vet inte om du vill se bilder, det sitter i en 740 nämligen ;) Sen har jag inte klätt om dörrsidorna än, ska provspela en del först tänkte jag o se så de låter bra, sen klär jag in dom, samtidigt som jag bygger in skärmen o diskanterna i instrumentpanelen :)

Men jag fick inte bort generatorvinet? Hur får man bort det då?
Batteriet är bakflyttat till skuffen, strömkabeln fram går på förarsidan, de tre lågnivåerna går på andra sidan bilen, och högtalarkablarna från steget, fram till delningsfiltren testade jag dra rakt mellan framsätena o bak bara för att komma så långt bort från alla kablar som möjligt, varför var då generatorvinet kvar?

Sen när jag stänger av bilen så låter det lite i högtalarna efter att stereon slagits av med, är det steget som har lite ström kvar i sig typ som skickar ut det sista ut i högtalarna eller?

Tack på förhand
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply