306 GTI Öppet filter - rekomendationer?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
ulf

306 GTI Öppet filter - rekomendationer?

Post by ulf »

Ja, ytterligare en luftfilterfråga. Har läst ett antal inlägg om vilket som är bäst osv, men det handlar mest om 206:orna..

Jag har nyss köpt en 306gti, en -98, och ska slänga i ett öppet filter.
Har funderat på K&N filter, men såg nyss ett Green Cotton som iallafall SÅG ganska trevligt ut. Men ni som har åkt 306 i flera år och stylar och tunar, vilket filter rekomenderar ni? Helst ska det låta riktigt bra, men funktionen ska ju givetvis vara bra med..

Sen den viktigaste frågan är, är sånna där luftfilterkit helt kompletta? Alltså kan jag helt enkelt skruva bort den gamla och slänga in den nya utan att behöva köpa tusen tillbehör ytterligare ??

Vet att det finns att köpa bara filtret, men jag ska köpa hela kitten.. Bör ju vara allt som behövs då hoppas jag?

Många frågetecken, hoppas nån kan hjälpa/tipsa ;)
Dante

Post by Dante »

Köp ett filter från någon känd tillverkare, både K&N och Green är bra filter. Personligen så tog jag ett Green för att jag gillar färgen :D
Ja det är iaf meningen att ett monteringskit ska innehålla allt som behövs för att få dit filtert.
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Nik

Post by Nik »

Framförallt, slarva inte med underhållet. Öppna filter SKALL tvättas och oljas in regelbundet, annars ökar slitaget nämnvärt på motorn.
Och köp för guds skull inget skitfilter, filtrerandet är viktigt!! :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
HellGhost

Post by HellGhost »

Jag kör med Green Cotton. Finns ett kit som kostar 1095kr tror jag (ungefär iaf) då får du med, filter, rörböj, slangklämor och allt som behövs. Du behöver alltså inte köpa nått mer. Ljudet blir riktigt gött efter installationen speciellt på de högre varvtalen.

Du kan beställa det genom Mekonomen. Åk bara ner å snacka med dom innan kl 16 så har du det dan efter om du har tur.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by ulf »

Tack för svaren!..
Självklart ska jag inte köpa något skitfilter ;) Det är därför jag frågar.. att fråga sånna som har personlig erfarenhet av olika filter är ju det bästa.. Vad det står på sidorna är ganska ovessentligt då allting låter bra enligt försäljare!

"Åk ner till mekonomen" Jag har 10 mil till mekonomen :( Har kollat på deras hemsida men jag hittar f*n inga öppna filter där ??
För 1095kr var väldigt billigt! jag har hittat för 1300 som billigast på diverse tuningsidor..
André V

Post by André V »

Vad sägs ingå i de kit du hittat? Jag köpte ett BMC för 900 kr (som också är ett "märkesfilter") till min 406 V6, men det var bara själva filtret.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
HellGhost

Post by HellGhost »

ulf wrote:

"Åk ner till mekonomen" Jag har 10 mil till mekonomen :( Har kollat på deras hemsida men jag hittar f*n inga öppna filter där ??
För 1095kr var väldigt billigt! jag har hittat för 1300 som billigast på diverse tuningsidor..

Okej, då va det ju lite värre. Men tror inte de finns på deras hemsida för tror de beställer direkt från Green Cotton. När jag beställde (va iofs typ 2 år sen nästan) så va han in på deras hemsida å fippla å sen ringde han dem och beställde hem ett. Fick det dagen efter. Tror det kosta 1095 kan ha varit 1195 också men det lutar åt det första iaf. Har kvittot nånstans men hittar det inte.
Medlem nr 1074

Post by Per_A »

Har kört med pipercross filter. Funkat kanon, dock så måste man vara noga med underhållet på det, gäller dock alla filter. Nu ska jag testa med pipercross viper. Slutet filter.
kolla på http://www.pipercross.net/ för mer info.

Med pipercross så får du ett väldigt maffigt ljud! :twisted: Men är det effekt du är ute efter så ska du inte sätta öppet filter på dessa bilar, orginal är funktionellt överlägset!!
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
Per_A

Post by Per_A »

Det du får med om du köper ett kitt är en vinklad plåtbit som du sätter filtret emot. Enligt mig så räcker det med att plocka bort orginalburken. Jag tycker inte att man ska köpa ett kitt utan köp ett universalfilter och kläm dit istället, det kommer att sitta kvar ändå.
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
HellGhost

Post by HellGhost »

Per_A wrote:Det du får med om du köper ett kitt är en vinklad plåtbit som du sätter filtret emot. Enligt mig så räcker det med att plocka bort orginalburken. Jag tycker inte att man ska köpa ett kitt utan köp ett universalfilter och kläm dit istället, det kommer att sitta kvar ändå.

varför inte??.. är ju skönt att få allt på en gång och slippa köpa delar löst
. Visst det beror ju helt klart på om det är stor prisskillnad men i det kittet jag köpte är det nästan billigare än å köpa ett löst filter bara.
Medlem nr 1074

Post by Per_A »

HellGhost wrote:
Per_A wrote:Det du får med om du köper ett kitt är en vinklad plåtbit som du sätter filtret emot. Enligt mig så räcker det med att plocka bort orginalburken. Jag tycker inte att man ska köpa ett kitt utan köp ett universalfilter och kläm dit istället, det kommer att sitta kvar ändå.

varför inte??.. är ju skönt att få allt på en gång och slippa köpa delar löst
. Visst det beror ju helt klart på om det är stor prisskillnad men i det kittet jag köpte är det nästan billigare än å köpa ett löst filter bara.

Tycker bara att det är mycket pengar för en vinklad plåtbit. I alla fall den extrakostnaden som var till pipercross. Filtret sitter fast även utan plåtbiten, men får man bra pris så på ett kit så är det bara att slå till. Du behöver inga extra delar, plockar du bort orginalluftburken så sätter du fast det öppna filtret i röret som går ner till orginalburken.
Ännu en nackdel jag kom på är att det sitter väldigt utsatt, nära backen
så det blir lortigt ganska så snabbt.

Men ljudet blir grymt med öppet filter, bara värt pengarna där. Så orkar du med att plocka ner filtret för rengöring ofta så slå till på ett!!
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
ulf

Post by ulf »

Jag har mailat mekonomen nu iaf..

"HEJ
DET FINNS ETT KIT ATT KÖPA TILL DIN BIL
DET FINNS INTE I SVERIGE SÅ DET TAR EN TILL TVÅ VECKOR ATT TA HEM
KOSTAR 1648:-
MEKONOMEN BISTA"

Så det skippar jag :P

Jag kommer beställa green cotton från streetperformance, nästan 100 på det iaf !
Jag varken vill, kan eller orkar krångla så det får bli hela kitt som bara är att klämma dit utan att göra massa special. Det kan va värt den extra hundralappen det kostar.

Verkar råda delade meningar hurvida bilen blir att gå sämre eller inte med öppet. Tycker det låter lite konstigt om den blir slöare med öppet. Att det inte blir MER häst det kan jag tänka mig men att det blir sämre det har jag svårt att tro. Men det märks väl.
Per_A

Post by Per_A »

Du måste inte göra något special alls på denna bil med öppet filter, men köp ett kitt, lika bra. Då sitter det fast ordentligt.

Anledningen till varför den kan gå slöare är att orginalboxen är riktigt bra utormad, den tar kall-luft direkt från fronten in i orginalboxen, lite luffarturbovariant. Med öppet luftfilter så missar du lite av denna funktion. Röret kan du ha kvar från fronten så att kall-luft kommer ner, men du får inte slutet som det är med orginal.
Men byt till öppet, jag ångrar mig inte att jag gjorde det, värt bara för ljudets skull.
Nu ska jag skaffa ett http://www.pipercross.net/viper_product.asp endast för att det har skydd runtomkring, kommer mycket skräp på filtret.
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
MozZe

Post by MozZe »

Själv köpte jag mig ett Linetec yellowline, från creatix.se (10% rabatt)
Gick på ca 1100kr MED rengörning. det e dubbelkonat o ger ett gött ljud.

"Lintec Yellowline sitter t ex monterat i Anders Weglins SLC SAAB 9-3 med drygt 400 hk"

http://www.creatix.se/Shop/Application/ ... hp?Id=1475
HellGhost

Post by HellGhost »

Per_A wrote:
Tycker bara att det är mycket pengar för en vinklad plåtbit. I alla fall den extrakostnaden som var till pipercross. Filtret sitter fast även utan plåtbiten, men får man bra pris så på ett kit så är det bara att slå till. Du behöver inga extra delar, plockar du bort orginalluftburken så sätter du fast det öppna filtret i röret som går ner till orginalburken.
Ännu en nackdel jag kom på är att det sitter väldigt utsatt, nära backen
så det blir lortigt ganska så snabbt.

Men ljudet blir grymt med öppet filter, bara värt pengarna där. Så orkar du med att plocka ner filtret för rengöring ofta så slå till på ett!!

Så du menar att det går att sätta filtret direkt på insuget eller?? Det har jag aldrig tänkt på..

Angående att bilen kan kännas slöare är väl största delen att filtret inte är så avskärmat där det sitter å tar in mycket varmluft från motorn. Jag byggde en "värmesköld" som sitter runt filtret och tar bort viss varmluft. Sen har jag en slang från fronten som riktar kallluft direkt på filtret.
Medlem nr 1074

Post by Per_A »

HellGhost wrote:
Per_A wrote:Så du menar att det går att sätta filtret direkt på insuget eller?? Det har jag aldrig tänkt på..

Inte direkt på insuget, utan på röret som går från insuget ner till orginalluftboxen. Är en 90gradersböj sen fortsätter det ned ca 20cm. Det öppna luftfiltret kommer att hamna på samma ställe som orginalluftboxen. Förmodligen exakt som du har monterat det.

http://www.306gti6.com/forum/showthread ... 702&page=1 så ser du exakt hur jag menar och varför det inte behövs köpas ett kitt utan valfritt filter
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
HellGhost

Post by HellGhost »

Per_A wrote:
HellGhost wrote:
Per_A wrote:Så du menar att det går att sätta filtret direkt på insuget eller?? Det har jag aldrig tänkt på..

Inte direkt på insuget, utan på röret som går från insuget ner till orginalluftboxen. Är en 90gradersböj sen fortsätter det ned ca 20cm. Det öppna luftfiltret kommer att hamna på samma ställe som orginalluftboxen. Förmodligen exakt som du har monterat det.

http://www.306gti6.com/forum/showthread ... 702&page=1 så ser du exakt hur jag menar och varför det inte behövs köpas ett kitt utan valfritt filter

Okej, känns som inte det sitter lika bra. Orginalboxen sitter ju ändå fast med torxskruvar i karossen. sen är det snyggare med en rörböj :P
Fast det är ju beroende på priset. Smaksak
Medlem nr 1074

Post by Per_A »

Helt klart snyggare med rörböj, men jag tror inte det är många kit som man får det med. Mitt pipercrosskit fick man det inte.
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
Niklas

Post by Niklas »

den här tråden börjar handla mer om utseende och ljud än prestandan, så jag flyttar den till styling :)

ps. aluböjar kan man beställa löst.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Nik

Post by Nik »

Niklas wrote:den här tråden börjar handla mer om utseende och ljud än prestandan, så jag flyttar den till styling :)

ps. aluböjar kan man beställa löst.

Och det handlar inte luftfilter alltid om?
Ska du börja rensa i Prestanda så får du kanske flytta de flesta trådarna :roll:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Post Reply