Delningsfilter vs LPF/HPF i Huvudenhet?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
matte1082

Delningsfilter vs LPF/HPF i Huvudenhet?

Post by matte1082 »

Är som sagt HELT färsk på området. Och undrar en liten sak:
Har ju fått dit mina nya högtalare (DLS R6A, R5A + delningsfilter) i RCn.
Grymt nöjd med ljudet! Har ju dragit helt nya högtalarkablar i peggan nu oxå, plus att jag lyxade till det med diskanter bak oxå... :lol: Jaja skitsamma. Just nu drivs allt av min huvudenhet som är en Panasonic CQ-C7301N.

Frågan:

Och i den så kan man fibbla me nåt som heter LPF/HPF Lågpassfilter/Högpassfilter? Ändra Hz-tal osv... Vad är det? Vad ska det stå på? Är inte ljudet redan uppdelat i och med att jag installerat de fyra delningsfiltrena jag fick till? Kan jag ändra MER i huvudenheten nu? :oops: NOLLKOLL som sagt... :lol: Antar att diskant o mellanregistren ska spela mellan vissa Hz?

Tacksam för svar MVH en som inte fattar
jåbärt

Post by jåbärt »

Japp, du kan pilla lite extra i huvudenheten, dvs om du vill ha mer eller mindre diskant, mellanregister etc etc.

Pilla och skruva så märker du vad som händer. :)
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
matte1082

Post by matte1082 »

Panzer wrote:Japp, du kan pilla lite extra i huvudenheten, dvs om du vill ha mer eller mindre diskant, mellanregister etc etc.

Pilla och skruva så märker du vad som händer. :)

OK, men man kan aldrig liksom förstöra nåt? Typ ge diskanterna FÖR mycket bas så att dom pajar...?
dado

Post by dado »

matte1082 wrote:OK, men man kan aldrig liksom förstöra nåt? Typ ge diskanterna FÖR mycket bas så att dom pajar...?

Så länge du har dina delningsfiltren installerade är det lugnt!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Det du kan göra är använda det inbyggda filtret i CD-spelaren för att skära av lite bas från framsystemet så att de inte spelar över sin förmåga. Högpassfiltret ska du använda då.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
dallan

Post by dallan »

Rätta mig om jag har fel, men ligger inte HP/LP-filtret över lågnivåutgångarna??
306 Cab-96
PelleW
Senior

Post by PelleW »

dallan wrote:Rätta mig om jag har fel, men ligger inte HP/LP-filtret över lågnivåutgångarna??

Brukar ligga på de inbyggda stegen också. I alla fall på mina två senaste CD-spelare.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Post Reply