Klonkljud - byta motorkuddar?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
CTImannen

Klonkljud - byta motorkuddar?

Post by CTImannen »

Jag har lite klonkljud framifrån och som om avgasröret går emot karossen (framtill) när jag släpper upp kopplingen och gasar (så att motorn "vrider sig") Jag misstänker att motorkuddarna börjar bli dåliga.
Är detta vanligt på 205 gti? Jag har en 90:a som gått 11000mil.

Har även ett klonkande ljud då jag kör över guppig/gropig väg, låter som om fjädertornen inte sitter riktigt fast... Någon som känner igen beskrivningen?

Fråga: Var sitter motorkuddarna på en 205gti 90? Hur många?
Svåra att byta?

Tacksam för svar!
M.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är nog det bakre/undre motorfästet som är slut, det är jättevanligt. Dom andra behöver du troligen inte byta om du tycker att dom ser hela ut.

Klonkandet kan vara en dålig spindelled eller krängningshämmarstag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
André V

Post by André V »

Det sitter ett motorfäste till vänster om kamremskåpan, tillsammans med två "gummipyramider". Nummer två sitter ovanpå växellådan, under batteriet. Vid byte av dessa två (givetvis tar man fästena ett och ett) är det enklast att sätta en domkraft under motorn. Som TheDagger skriver är förmodligen inte så nödvändigt att byta dessa.

Fäste nummer tre, det som sitter under motorn och som har störst inverkan på motorns rörelser, är lite krångligare att byta eftersom man måste ta loss högra drivaxeln (man blir tvungen att byta växellådsolja).
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
general

Post by general »

Jag har lite klonkljud framifrån och som om avgasröret går emot karossen (framtill) när jag släpper upp kopplingen och gasar (så att motorn "vrider sig") Jag misstänker att motorkuddarna börjar bli dåliga.

Jag tipsar även om att kolla över länkarmsbussningarna. Hade samma oljud, något som iofs försvann i samband med byte av både länkarm och K-stag. Kändes ett markat glapp då man bände lite med en kofot.

Har även ett klonkande ljud då jag kör över guppig/gropig väg, låter som om fjädertornen inte sitter riktigt fast... Någon som känner igen beskrivningen?

Kan som redan nämnts vara k-stag alt. spindelled. Jag tipsar här att kolla över styrväxeln. Lägg dig under och rucka på styrstagen, låter riktigt illa då man kör på ojämn mark. Jag håller själv på att renovera denna på min 205a.

Inte speciellt svårt att byta den nedre motorbussningen, kostar om jag inte minns helt fel 160kr på peugeot.
Partner -11
205GTi -90
R.O.B.

Post by R.O.B. »

general wrote:...Jag tipsar här att kolla över styrväxeln. Lägg dig under och rucka på styrstagen, låter riktigt illa då man kör på ojämn mark. Jag håller själv på att renovera denna på min 205a...

förbisett problem på 205or. den lilla plastbussningen kostar inte många kr. jag upptäckte det när jag skulle plocka inre styrleden och tog tag i pinnen som kommer ut från styrväxeln... den gick att rucka 4-5mm upp o ner...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
CTImannen

Post by CTImannen »

Tack för svaren!
Ska kolla dessa kuddar och länkarmar, bussningar etc. Det är irriterande ljud. De hittade inget glapp på besiktningen, men de kan ju missa saker...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dessutom har iaf jag erfarit att själva knutarna på rattaxeln ger upp någon gång runt 15000mil lite gradvis.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

för att kolla plastbussningarna till styrväxeln... sväng å motsatt håll mot det du jobbar på, dra undan damasken och se om du kan rucka pinnen mycket upp o ner.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
matereo

Re: Klonkljud - byta motorkuddar?

Post by matereo »

CTImannen wrote:Jag har lite klonkljud framifrån och som om avgasröret går emot karossen (framtill) när jag släpper upp kopplingen och gasar (så att motorn "vrider sig") Jag misstänker att motorkuddarna börjar bli dåliga.

Fråga: Var sitter motorkuddarna på en 205gti 90? Hur många?
Svåra att byta?

Tacksam för svar!
M.

Har precis fixat min med liknande ljud. Det visade sig vara vanstra krangningshammeren. Ta och tryck el. dra upp och ned i dom och lyssna!
205 har ratt langa stag sa dom kostar nog en 5-600.

Lycka till.
opålitlig...

You never really learn to swear until you learn to drive.
matereo

Re: Klonkljud - byta motorkuddar?

Post by matereo »

ahh rakade klicka tva ganger...
opålitlig...

You never really learn to swear until you learn to drive.
Post Reply