JTCC 206 (bilder från Falkenbergsbanan)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
PelleW
Senior

JTCC 206 (bilder från Falkenbergsbanan)

Post by PelleW »

Tog lite bilder på en av 206:orna som ställde upp i JTCC på Falkenbergsbanan dagen efter Halmstadträffen. Det var en norrman som körde och jag snackade lite kort med honom. De kör med 1.6 liters motorn (110 Hk) men med hjälp av "endast" elektronik skrämmer de upp den till ca 130.

Image

Coilovers och Endless belägg.

Image

Ställbar camber.

Image

Ytterst lite modifierad luftbox.

Image

Rejs. 8)

Image

Image

Dörrsidor i kolfiber: porr.

Image

Flockad instrumentpanel (bilder efterlystes i annan tråd).

Image

Image

Image

Image
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Niklas

Post by Niklas »

inga dåliga topplagringar han hade, om någon hittar sådana till 205 så skrik till :)

jag har för mig att de kör på lite roligare soppa än vi, därav 130hk relativt lätt, kul med endlessbelägg förresten, jag trodde att de bara fanns för japaner.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
André V

Post by André V »

Schyssta bilder. :) De kör väl på E85 i JTCC?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Niklas

Post by Niklas »

det är väl bara ett fåtal? eller gör alla det i år? förra året var det väl bara ett par av cittrorna?
m@s

Post by m@s »

Tror alla i JTCC kör på E85 from i år :roll:

...grymma bilder som vanligt :thumbup:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Dom får göra om elektroniken, avgas och luftflöde in i motorn, dock med någon restriktor har jag för mig, så 130 hk är inte alltför svårt, ens om man kör med 99 oktan. Iom E85 blir han lite törstigare och det blir ju mer vikt, och det vill man ju hålla ner, åas kanske effektökningen överväger?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Snygga och riktigt intressanta bilder, Pelle. :thumbup:

STCC AB har vacklat mer än lovligt vad gäller E85, men fr o m i år går alla på spriten. Ser ni den gröna cirkeln på vit botten framför startnumret? Det är tecknet på att bilen körs på etanolbränsle.

Med blueprintning, renoveringsmarginaler och E85 mm så är nog 130 hk i underkant med tanke på hur dessa team pysslar om sina motorer.

Penske-dämpare är inte bara snyggt gjorda. Av oberoende tillverkare så ligger de i par med Öhlins om inte lite över vad gäller specifikt banracing i allmänhet och formelbilar i synnerhet. Nä, vi bestämmer oss som patrioter att Öhlins är vassare, eller hur? :)

Nåväl. Jag misstänker att denna bils dämpare härrör från norska 206 GT Cup som beskrivs i http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=35552 , bra grejer hursomhelst!

Flockad instrumentbräda: Ungefär så där klär min instrumentbräda sig själv efter ett tag när jag, min vana trogen, låter bli att torka av den? :)

Kolla katalysatorn på näst sista bilden. SBF har ålagt oss att sätta katalysatorer på våra tävlingsbilar. För det första så går många bilar så fett i racetempo så att de brinner upp. De blir dessutom korrekt placerade såpass heta så att de kanske kommer att bränna upp en och annan racerbil totalt, hoppas att föraren hinner ut, bara.... :roll:

Sen är det ett installationskrav, inte ett funktionskrav. Därför installeras den där den bromsar minst pga att gashastigheten är lägst, dvs så långt nedströms som möjligt som på bilden.

Möjligen blir den i racetempo såpass het att den tänder och förstör sig själv pga bränsleöverskottet i den placeringen? *raljerar, förlåt.... :oops: *

Antar att just JTCC-bilarna går på lambda-sensorn (som sitter längre uppströms) även på fullgas, men även Weberförgasar- och Motronic-bilar står under katalysatorkrav.
EN 14497
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Pär Hansson wrote:

Antar att just JTCC-bilarna går på lambda-sensorn (som sitter längre uppströms) även på fullgas, men även Weberförgasar- och Motronic-bilar står under katalysatorkrav.

4 bilden mitt i grenröret,jag ser dåligt men det finns ingen sladd va :D
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Team_Hink_Racing wrote:
Pär Hansson wrote:

4 bilden mitt i grenröret,jag ser dåligt men det finns ingen sladd va :D

Ser ut som ett tändstift som har gått vilse. :lol: :wink:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Iom E85 blir han lite törstigare och det blir ju mer vikt, och det vill man ju hålla ner, åas kanske effektökningen överväger ?

Rätt ang vikten man måste ha några liter extra med sig !

På en 205 GrN bil som inte har skapligt hög komp så ger det inte mycket i effekt höjning - egen erf. 206:an GrN kanske har lite högre grundkomp + blueprint. Däremot värkar motorn behålla effekten lite bättre vid varma yttre förhållanden. Ett + är bränsle kosten och den skenbara miljöeffekten.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Quantic

Post by Quantic »

vad är det för fälgar som sitter på? är det GTI/CC fälgar fast vita?
Peugeot 206 1.1 [1999] - Project X
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Reinspeed wrote:
Iom E85 blir han lite törstigare och det blir ju mer vikt, och det vill man ju hålla ner, åas kanske effektökningen överväger ?

På en 205 GrN bil som inte har skapligt hög komp så ger det inte mycket i effekt höjning - egen erf. 206:an GrN kanske har lite högre grundkomp + blueprint. Däremot värkar motorn behålla effekten lite bättre vid varma yttre förhållanden. Ett + är bränsle kosten och den skenbara miljöeffekten.

Antar att de flesta som mappar för E85 VET OM att det bränslet brinner långsammare vid låga kolvhastigheter än bensin. Vilket måste kompenseras med högre tändpunkt på låga varvtal jämfört med bensin. Men när man gör så känns en STANDARDMOTOR (utan höjt komp m.m alltså) som om den fått några kubikcentimeter till på lägre varvtal. Dessutom får du inte samma reaktion på överfet blandning som på bensin. Utan ligger man på gränsen med avgastempen så kan man ösa på lite till vanligen. :wink:

Men det där är en djungel (som jag gått ned mig i :lol: ).

ursäkta sidospåret ...min signatur säger allt....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Quantic wrote:vad är det för fälgar som sitter på? är det GTI/CC fälgar fast vita?
Det är inte Peugeots GTR-fälgar.
Niklas

Post by Niklas »

Reinspeed wrote:

orginal xsi har väl 11:1 i kompressionsförhållande.
Quantic

Post by Quantic »

PelleW wrote:
Quantic wrote:vad är det för fälgar som sitter på? är det GTI/CC fälgar fast vita?
Det är inte Peugeots GTR-fälgar.

ok
Peugeot 206 1.1 [1999] - Project X
Post Reply