Nu Blir jag TOKIG (Färgkodsfråga)

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Mafghan

Nu Blir jag TOKIG (Färgkodsfråga)

Post by Mafghan »

Ska lacka listerna i helgen hade jag tänkt och dum som jag är så har jag inte löst färgkodsproblemet. Tänkte att det gör jag idag när jag ska handla färgen.

Kollar på dörren, där står nåt mysko, men ingen färgkod, drar till HCJ och hoppas på lite ledtrådar i deras pärm, där står inga ledtrådar men det står att koden finns på ett av 3 ställen i en peugeotbil.
Under motorhuven längst fram i mitten, längst bak i mitten eller längst bak till höger (sett inifrån bilen). Jag går ut och tittar men finner ingenting, en gammal lapp utan text kvar fram på bilen bara.

Åker till mekonomen och pratar med dom.

-Vi måste ha färgkod.

De kan inte heller skaka fram den. Ring peugeot säger dom. Har ringt peugeot som en tok, det är stängt överallt men tillslut fick jag tag på någon nånstans som säger:

-Ring på måndag då verkstadskillarna är här, det är bara dom som vet.

Så här sitter jag nu. Slösat bort hela lördagen som skulle gå till lackering på att leta FÄRGKOD!

Har letat som en tok bland alla trådar här (finns ca 30st) och fått massa tips på vart färgkoden står men det finns inte!!!

Så nu undrar jag väldigt enkelt: NÅN SOM KAN FÄRGKODEN TILL EN GULDFÄRGAD PEUGEOT 306GTI????? :drink:
Peugeot 306 GTI
Mafghan

Post by Mafghan »

Känner mig verkligen utfryst i detta forum....Ingen??? :?
Peugeot 306 GTI
Dante

Post by Dante »

Alla är väl påväg till Vallåkra eller nåt :)
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Johan84

Post by Johan84 »

Jag har varit hos två lackerare...
Den ena behövde bara reg.numret för att kolla färgkoden. Det andra stället kollade färgen på plats med en apparat.
gargamel

Post by gargamel »

brukar stå på fjäderbens huset lr va de heter... inne i motorrummet...
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
HellGhost

Post by HellGhost »

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... %E4rgkoden

i min gamla tråd finns faktiskt färgkoden.

Färgkoden iaf hur som helst M0DX 0=noll och färgen heter Gul Vermeer

Jag hade också ett jävla prolem att hitta min eftersom på Peugeot sa de koden DXM0 å då kunde inte han som fixa färgen hitta den. Men till slut lyckade jag luska ut att koden bara skulle vändas om lite. Den står hur som helst instansad på vänster fjäderbenstornet. Fast min va helt bortnött så det syntes knappt.

Kanske inte hjälper nu såhär på en söndag men du slipper iaf leta som en tok fler dagar som jag fck lov å göra
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by Mazter »

ja lånade en färg kata med peugots färger..finns 4 olika nyanser av den guldiga. så ja bara rengjorde en liten yta sen så la ja kartan imot å den som passade in mest bara sa ja till dom å blanda å den blev helt perfekt...
HellGhost

Post by HellGhost »

Mazter wrote:ja lånade en färg kata med peugots färger..finns 4 olika nyanser av den guldiga. så ja bara rengjorde en liten yta sen så la ja kartan imot å den som passade in mest bara sa ja till dom å blanda å den blev helt perfekt...

Allt som jag lackade blev iaf perfekt med den färgkoden. Dock så kan det nog stämma att det finns flera nyanser för bakspoilern är inte exakt samma nyans men den har den tidigare ägaren lackat om.
Medlem nr 1074

Post by Mafghan »

HellGhost wrote:http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=44453&highlight=f%E4rgkoden

i min gamla tråd finns faktiskt färgkoden.

Färgkoden iaf hur som helst M0DX 0=noll och färgen heter Gul Vermeer

Jag hade också ett jävla prolem att hitta min eftersom på Peugeot sa de koden DXM0 å då kunde inte han som fixa färgen hitta den. Men till slut lyckade jag luska ut att koden bara skulle vändas om lite. Den står hur som helst instansad på vänster fjäderbenstornet. Fast min va helt bortnött så det syntes knappt.

Kanske inte hjälper nu såhär på en söndag men du slipper iaf leta som en tok fler dagar som jag fck lov å göra

Hittade tråden imorse, tack!

Såg att det faktiskt stod så, men man ser det ju inte så bra, hade nog inte sett det om jag inte visste vad som skulle stå:P

Enligt hjc OCH mekonomen så ska det ju stå på helt andra ställen. De nämnde inte ens vänster...allt skulle vara mitten och höger...men men.

Idag regnar det ju ändå så jag tar det nog nästa helg! Men tack så mycket!

Några andra tips/problem du har till mig? Listerna är bara till att rycka loss har jag förstått?

Men clipsen går tydligen sönder ganska lätt...? Funderar på att lacka på plats.

Har du lackat inredningen själv på din bil?? Mycket nice hursomhelst. Funderat på att göra precis likadant. Du har inga fler bilder?
Peugeot 306 GTI
HellGhost

Post by HellGhost »

Mafghan wrote:
Några andra tips/problem du har till mig? Listerna är bara till att rycka loss har jag förstått?

Men clipsen går tydligen sönder ganska lätt...? Funderar på att lacka på plats.

Har du lackat inredningen själv på din bil?? Mycket nice hursomhelst. Funderat på att göra precis likadant. Du har inga fler bilder?

Är typ bara att dra bort listerna, använde en liten skruvmejsel som jag satt tejp på för att bryta upp kanten lite grann. Blev enklare då att få bort dem. De flesta clipsen lossnade från listerna å satt kvar i bilen. Tog samma skruvmejsel å böjde bort dem lite försiktigt utan att skada lacken.

Jag lyckades hur som helst att inte förstöra ett enda clips, men annars är det bara att köpa nya på Peugeot för en femma styck. Men skulle nog ändå rekommendera att ta bort dem, blir nog garanterat bättre med tanke på att du lär slipa ner dem med våtslip för att de ska bli riktigt bra.

Angående inredningen så har jag lackat den själv. Tog bort mittpanelerna och slipade dem och lackade dem sedan själv med sprayburk. Har för mig att jag skrev ihop en liten guide hur man plockade bort dem som va tänkt att lägga ut här men det blev aldrig så. Kan kika om jag har kvar den nånstans.
Medlem nr 1074

Post by Mafghan »

Gärna.

Du använde nån primer som grund på listerna eller?
Peugeot 306 GTI
HellGhost

Post by HellGhost »

Mafghan wrote:Gärna.

Du använde nån primer som grund på listerna eller?

va inte jag som lackade listerna utan en jag känner.
Men när jag lackade mittkonsolen så slipade jag först ner alla delar med ganska fint våtslippapper. Sen på med plastprimer innan den vanliga lacken.
Men den bli ju inte utsatt för samma slitage som listerna som sitter på utsidan. Så vet inte om man ska ha på nått annat då också.
Medlem nr 1074

Post by Mafghan »

ok
Peugeot 306 GTI
Mafghan

Post by Mafghan »

NU blir jag snurrig :?

Hej Mahbod och tack för ditt mail!

Färgkoden till din bil är MODX. Färgen heter Gul Genet.

Vänliga hälsningar

Robert Boström
Kundsupport

Har de bytt namn på färgen helt plötsligt? :wink:
Peugeot 306 GTI
Post Reply