Ta bort rost, Tips/Tricks
Ta bort rost, Tips/Tricks
Ska köpa en gammal ascona som vintebil och de flesta av dem har oftast lite rost.
Hur tar man bort rost på bästa sätt?
Någon som gjort detta?
Finns det verkstäder som gör det?
Vilka verktyg brukar man använda?
Någon i klubben som göra sådana jobb?
Notera oxo att jag ska lägga helt ny lack efter borttagningen av rosten.
Kom gärna med förslag..
mvh
Hur tar man bort rost på bästa sätt?
Någon som gjort detta?
Finns det verkstäder som gör det?
Vilka verktyg brukar man använda?
Någon i klubben som göra sådana jobb?
Notera oxo att jag ska lägga helt ny lack efter borttagningen av rosten.
Kom gärna med förslag..
mvh
Kör evo II
Haft peugeot 306 s16;´)
Haft peugeot 306 s16;´)
- Eric Josefsson
Biltema har en stålborste som monteras på vinkelslip.. den brukar mata bort ganska mycket.. fast lossnande ståltrådar har en tendens att sätta sig i benen (ädlare områden bör skyddas)
Testat: ja t.om. på en gammal ascona -77
Finns ju sån där skiva med smärgelduk också den brukar avverka ganska duktigt utan att för den delen gå igenom plåten/bränna för ingenting också den testad på samma ascona..
Sedan har jag lämnat målandet till ägaren.. resultatet brukar hålla sig i 2-3 månader
Testat: ja t.om. på en gammal ascona -77
Finns ju sån där skiva med smärgelduk också den brukar avverka ganska duktigt utan att för den delen gå igenom plåten/bränna för ingenting också den testad på samma ascona..
Sedan har jag lämnat målandet till ägaren.. resultatet brukar hålla sig i 2-3 månader
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
- Eric Josefsson
Problemet är nog att han latar sig och väntar gärna 1-2veckor innan det börjar målas..
Vid ett tillfälle vet jag iofs att rostskyddsfärgen åkte på samma dag som slipning men det var inte så lyckat iaf..
Att få bilen fin går alltid att få det att hålla sig fin är svårare.. proffsen kanske har en rostskyddsfärg som verkligen skyddar mot rost?
Vid ett tillfälle vet jag iofs att rostskyddsfärgen åkte på samma dag som slipning men det var inte så lyckat iaf..
Att få bilen fin går alltid att få det att hålla sig fin är svårare.. proffsen kanske har en rostskyddsfärg som verkligen skyddar mot rost?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
Zinksprayen som Mekonomen har e väldigt bra... tjock och fin..
Bror på helt hur rosten ser ut.. har tagit bort tonvis med rost bl.a. Opel Rekord -86:a och en bubbla från -67
Är det hål skulle jag rekomendera att ta bort allt rost och skära större hål och sedan svetsa in en ny plåtbit där.. sedan lite spackel och zink sen lack... kommer hålla bra
Ere bara ytligt rost så kan rondellen ta bort det fint annars om det e lite djupare skulle jag ta vinkelslipen och "borsta" med den så att säga...
ett spackel som jag tycker funkar bra e faktiskt biltemas metall spackel... vibrationståligt och starkt... om det e lite större ojämnheter som behövs fixas..
Bror på helt hur rosten ser ut.. har tagit bort tonvis med rost bl.a. Opel Rekord -86:a och en bubbla från -67
Är det hål skulle jag rekomendera att ta bort allt rost och skära större hål och sedan svetsa in en ny plåtbit där.. sedan lite spackel och zink sen lack... kommer hålla bra
Ere bara ytligt rost så kan rondellen ta bort det fint annars om det e lite djupare skulle jag ta vinkelslipen och "borsta" med den så att säga...
ett spackel som jag tycker funkar bra e faktiskt biltemas metall spackel... vibrationståligt och starkt... om det e lite större ojämnheter som behövs fixas..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Det finns inga genvägar
Skär bort den skadade plåten och svetsa i nytt. Sen på med grundfärg samma dag. Grundfärgen måste också övermålas med lack samma dag. Om det måste spacklas ska det ske över grundfärgen, inte under på ren plåt.
Om det inte är så farligt rostigt, ingen gravrost alltså så kan man blästra och sen köra ovannämnda procedur.
En ny lack hjälper aldrig, är underarbetet fuskigt så kommer rosten igenom på ett par månader. Har tyvärr sett det flera gånger
*en som tyvärr jobbat bil&plåt-verkstad*
Skär bort den skadade plåten och svetsa i nytt. Sen på med grundfärg samma dag. Grundfärgen måste också övermålas med lack samma dag. Om det måste spacklas ska det ske över grundfärgen, inte under på ren plåt.
Om det inte är så farligt rostigt, ingen gravrost alltså så kan man blästra och sen köra ovannämnda procedur.
En ny lack hjälper aldrig, är underarbetet fuskigt så kommer rosten igenom på ett par månader. Har tyvärr sett det flera gånger
*en som tyvärr jobbat bil&plåt-verkstad*
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Erik
visst kan du göra det själv om du har en kompressor + bläster munstycke med bläster sand... Desto större kompressor desto bättre.. Den jag har går bara att göra riktigt små saker med... lite halv irreterande..
men det går
men det går
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
-
Guest
Runis wrote:ingen i klubben som älskar rost jobb?
Det finns ingen i klubben som älskar Opel
-
XR Rally
-
Guest
Finns ett tokbra medel som heter "Dinitrol" som omvandlar Rost till... nånting, är ingen kunnig kille på området! Men kompisens pappa som är lite av en kemist har använt detta medel på kompisens bil, och det funkar tokbra! Så leta rätt på en Dinitrolåterförsäljare, jag ska köpa det sen när jag ska fixa min vänster dörr... Har fått lite rost 
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!
XR Rally wrote:Opel håller bra å e mycke bättre å skruva i än Pegg...dock så rostar dom ALLTID!!!
Det SKA va rost på Opel annars e de ingen riktig Opel!
Vettifan vad det är för skillnad på skruvandet. Att de skulle hålla bättre undrar jag också över. Skulle va de äldre bilarna med CIH-motorn isåfall, de är odödliga.
De nyare generationen Opel-motorer äter ju kamaxlar till frukost.
Rätt tufft när en bekant tappade bakaxeln på sin Kadett -88, den ROSTADE loss! Tur att fransmännen galvar sina bilar.