Extremt spårig 206 cc

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Janneman

Extremt spårig 206 cc

Post by Janneman »

Hej alla på forumet. Jag är ny här och även ny som Peugeotägare. Jag har några frågor till er gamla "rävar" :D . Jag upplever min bil som extremt spårkänslig (205 45 16 däck). Det är nästan att man tappar kontrollen över bilen om jag kommer in på ett riktigt dåligt vägavsnitt i 120-130 km/h. Den kastar nästan sig okontrollerat över vägen. Det är inte pga länkarmar eller krängningsstag de är bytta och ej heller framvagnsinställning som är kontrollerad och ok. Jag har satt på nya däck bak i stället för blankslitna och det blev värre med spårigheten. Är det någon som har liknande erfarenheter? Och kan ge mig lite tips. Det känns lite riskabelt att åka till verksta´n för jag tror att dom gärna experimenterar lite för att kunna ta rejält betalt.
Mvh Janne
Peugeot 206 cc -01 "Nybörjare"
Lövva

Post by Lövva »

kan vara att ditt tak e delat .jag hade också en 206cc inan jag tycket att det var skinad när man hade taket nere skändes konstit när man hade taket uppe
Sammy

Post by Sammy »

Min CC har 17" och den spårar duktigt, tror det är vanligt, släpper ajg ratten vid hög fart så drar den åt random håll :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Dante

Post by Dante »

släpper ajg ratten vid hög fart så drar den åt random håll

Det låter ju verkligen som en bra idé :thumbup:

:lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Janneman

Spårig 206

Post by Janneman »

Nu är det fixat! Det var busenkelt. Jag skiftade hjul så jag fick dom nya däcken fram och dom med 75% kvar bak. Nu spårar bilen inte alls. Det kan ju va ett bra tips till andra med liknande problem eftersom däckbranschen rekommenderar bäst däck bak.

Tack för visat intresse!
Mvh Janne
Eric Josefsson

Re: Spårig 206

Post by Eric Josefsson »

Janneman wrote:Nu är det fixat! Det var busenkelt. Jag skiftade hjul så jag fick dom nya däcken fram och dom med 75% kvar bak. Nu spårar bilen inte alls. Det kan ju va ett bra tips till andra med liknande problem eftersom däckbranschen rekommenderar bäst däck bak.

Tack för visat intresse!
Mvh Janne

Olika hastighetsindex på däcken?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Janneman

Post by Janneman »

Ja det är det. Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror men jag har för mig att dom gamla är 240Km/h och dom nya är 210km/h.
Det kanske kan ha betydelse. Däckmönstret är väldigt lika mellan däcken.
Fast dom gamla har ju några år på nacken. Jag tror faktiskt att det beror på att dom är torra och gamla.
Mvh Janne
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Det var gubben på gummiverkstaden där jag bytte däck som sa att den kunde bli lite slingrig med olika hastighetsindex fram/bak.

Min 406a är också lite slingrig med olika däck fram/bak men jag orkar inte skifta. :D
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Janneman

Post by Janneman »

Det kan nog vara väl värt besväret. Min bil är helt stabil nu. Och dessutom har ljudnivån i kupén gått ner markant. Även "hasningstendenser" i parkeringsfart har försvunnit.
Mvh Janne
Dante

Post by Dante »

Hmm man kanske skulle testa bara för att se om det blir nån skillnad. Har nästan helt nya däck fram medans de där bak är sämre/äldre.
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Post Reply