AC vs effekt

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Mafghan

Post by Mafghan »

Har hört att man inte ska köra med ac av för länge...nån som kan bekräfta detta?? Och hur länge är "för länge" isf??

Om jag stänger av acn under vinterhalvåret, kommer den fungera dåligt till sommaren då?
Peugeot 306 GTI
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det står oftast i handboken, kommer inte ihåg exakt men det kan stå ungerfär att den ska gå 5 min 2ggr/månad. Och ac:n går inte igång vid minusgrader, så den ska stå i garage ett tag innan ac:n vill slå till. Anledningen till att man ska köra ac:n lite då och då är att alla packningar i systemet inte ska bli torra och börja gå sönder.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Mafghan

Post by Mafghan »

merci
Peugeot 306 GTI
Benjamin

Post by Benjamin »

Så ett snålande med ac:n blir till en dyr reparation när de torkat sönder. :(
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Också, den dåliga lukten är pga bakterier i vatten som ligger i systemet, vet inte exakt var det är bakterier, men kör man ett tag utan AC så märker man hur det börjar lukta.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Benjamin

Post by Benjamin »

Ja, det luktar lite annorlunda för mig när jag inte kör ac:n.
Finns medel för sånt.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Nik

Post by Nik »

Benjamin wrote:Ja, det luktar lite annorlunda för mig när jag inte kör ac:n.
Finns medel för sånt.

Wunderbaum??
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
J.A

Post by J.A »

Mafghan wrote:Har hört att man inte ska köra med ac av för länge...nån som kan bekräfta detta?? Och hur länge är "för länge" isf??

Om jag stänger av acn under vinterhalvåret, kommer den fungera dåligt till sommaren då?
Men acn är väl knappast på under vintern iaf eller? Den är ju till för att kyla. Har funderat över detta ett bra tag, kanske någon kan upplysa mig.
André V

Post by André V »

J.A wrote:
Mafghan wrote:Har hört att man inte ska köra med ac av för länge...nån som kan bekräfta detta?? Och hur länge är "för länge" isf??

Men acn är väl knappast på under vintern iaf eller? Den är ju till för att kyla. Har funderat över detta ett bra tag, kanske någon kan upplysa mig.

AC-luft är torr luft, vilket är bra att rikta mot rutorna på vintern när de annars lätt immar igen.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
J.A

Post by J.A »

André V wrote:
J.A wrote:

AC-luft är torr luft, vilket är bra att rikta mot rutorna på vintern när de annars lätt immar igen.
Men kan man verkligen värma med ac? Att luften är torr beror ju på att varm luft kan hålla mer fukt än kall. När acn kyler luften avges vattnet. Kyler man först och värmer sedan? Verkar ju idiotiskt.
André V

Post by André V »

J.A wrote:
André V wrote:
J.A wrote:

Men kan man verkligen värma med ac? Att luften är torr beror ju på att varm luft kan hålla mer fukt än kall. När acn kyler luften avges vattnet. Kyler man först och värmer sedan? Verkar ju idiotiskt.

Det jag kunnat konstatera är att det är mkt enklare att få rutorna imfria på vintern om man samtidigt med värmen använder AC. Och troligen fungerar kylningen/värmningen av luften precis som du skriver, dvs man kyler först bort fukten i luften och värmer sedan upp den torra luften.

Det är ju två av varandra helt oberoende system (iaf på en gammal bil som inte har klimatanläggning) så jag kan inte se att det skulle kunna funka särskilt mkt annorlunda. Du kan ju gasa och bromsa samtidigt också, finns ingen spärr mot det på en äldre bil som har vajrar och "ointelligent" styrbox. :)

Värmeeffekten är i vilket fall mkt större än köldeffekten, så med värmevredet uppvridet känner man inte ens att ac:n först försökt kyla luften.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Moffa

Post by Moffa »

På vintern fungerar inte AC:n för att trycket i systemet blir för lågt pga av kylan
André V

Post by André V »

Moffa wrote:På vintern fungerar inte AC:n för att trycket i systemet blir för lågt pga av kylan

Funkar uppenbarligen på vintern här nere (Skåne) eftersom rutorna torkar snabbt när man slår på ACn. Åas är vinter här sällan kallare än kring nollan. Oftast några grader över. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Post Reply