En väldigt korkad fråga,

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Benjaminsyrsa

En väldigt korkad fråga,

Post by Benjaminsyrsa »

Nu frågar jag en riktig korkad fråga eftersom jag är så ny på fixa motorn.
Var sitter en startmotor på en 309 gti 89´ och har någon en bild på den eller en länk till nån sida som har en bild på den :oops: . Oerhört tacksam för alla svar och tips, MVH Benjamin.
Sliced

Post by Sliced »

Under insuget.. framför motorblocket på vänster sida. Stick in handen under insuget från förar-/batteri-sidan så kan du känna den..
Benjaminsyrsa

Post by Benjaminsyrsa »

Måste man under bilen eller kan man nå den ovanifrån om man ska plocka ut den, kan du rekomendera något sätt att plocka ut den?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Normalt sätt skulle man rekommendera dig att lossa på insuget och lossa uppifrån...
Jag har en annan teori, lossa på kylare och riva bort "bryggan" fram och ta den snett under framifrån. så gjorde jag då. dock väldigt trångt pga slangar osv.
Testa dig fram, alla har sin smak.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Kattmonster

Post by Kattmonster »

är man grön ska man nog inte ge sig på allt för mycket i mekväg ..

det är min teori.. man blir bara grinig, arg och så har man ingen fungerande bil sen.
Benjamin

Post by Benjamin »

Vad ska man börja med då? Pumpa cykeldäcket?
Han måste ju börja nånstans.
Varför inte med startmotorn eller kanske i samband med det inse sina begränsningar och börja med något lättare för att samla på sig erfarenheter.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Sliced

Post by Sliced »

Startmotorn är ganska straightforward med rätt verktyg. Två elkablar och 3 skruvar. Det knöligaste är att se vad man ska göra, det näst knöligaste är att komma åt, och det tredje knöligaste är att lirka ut den sen. Stick in en digitalkamera och ta bilder först så du ser hur allt ser ut. Boka inte in dig på OK för jobbet.
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

Arne Lindgren wrote:Startmotorn är ganska straightforward med rätt verktyg. Två elkablar och 3 skruvar. Det knöligaste är att se vad man ska göra, det näst knöligaste är att komma åt, och det tredje knöligaste är att lirka ut den sen. Stick in en digitalkamera och ta bilder först så du ser hur allt ser ut. Boka inte in dig på OK för jobbet.

qft... startmotorn är rätt lättbytt

som nån sa innan med att ta bort kylaren och fläktpaketet tycker jag är en rätt smidig taktik, du behöver inte montera bort kofångare/framspoiler om du inte vill, visst det ger lite lättare att komma åt men tar längre tid och är man inte helt borttappad klarar man det ändå... (gick fint för mig utan att montera av framspoiler på min 205 mi16) enklaste sättet att hitta startmotorn är att följa en fet pluskabel som går från batteriet o ner mot motorn, skruva loss polerna på batteriet först så du inte kortsluter / ger dig själv stötar... kan bli en rätt rejäl kyss där antar jag :lol:

som jag kommer ihåg mellanlandar den kabeln på startmotorn och går sedan till generatorn, alternativt har du en sladd till varje, beror på vem som meckat där tidigare o hur mkt rödtjut de dragit i sig vid monteringen av just din bil. skruva loss den från startmotorn så är krångelmoment 1 gjort. I min mening är det här den jobbigaste biten för det är ett H-vete att komma åt :lol:

steg två är att skruva loss startmotorn, den sitter med tre skruvar (tror det är strl16) mot växellådan, svär dig förbannad över skrapsår när du ska skruva loss den översta av dom. Den sitter i vissa fall även med två skruvar mot blocket via en metallplatta. Svär lite, drick lite rödvin o sen skruvar du loss dom också :lol:

Steg tre lirka ut startmotorn lagom försiktigt

Sedan är det bara o göra likadant fast tvärtom när du ska montera i nya startmotorn, förutom att man svär betydligt mer när man ska montera i den nya eftersom den jävla pluskabeln vägrar ligga still när man vill skruva fast den :lol:

lycka till :)
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Lillstrumpan

Post by Lillstrumpan »

Jag kanske kommer inte lite sent i det hela, men en länk har jag i alla fall på hur startmotorn ser ut.
Hoppas det ordnar sig med startmotorn.

http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=33589110
Mafghan

Post by Mafghan »

Fråga Thedagger.... Han älskar att guida gröningar :lol:
Peugeot 306 GTI
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mafghan wrote:Fråga Thedagger.... Han älskar att guida gröningar :lol:

Mitt tangentbord gick just sönder ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply