Catalythic Converter Fault????
Catalythic Converter Fault????
Den här gången räckte den inte med Anti Pollution fault, förra gången var det ju alla 4 lambda sonder + 2 tändspolar som byttes, alltså hur f*n kan man tillverka en bil som måste in var 3:e månad och repas för flera tusen????
Catalythic converter fault
Vad betyder det då? Är det någon som vet, den går lurvigt det lilla jag har provat, just bogserat den till Peugeot......IGEN!
Jag upptäckte att kontakten som sitter uppe på växellådan/sprängkåpan hade lossnat, men det hjälpte ju givetvis inte att sätta tillbaka den.......Kan det varit det som utlöst något annat, som senare har lagt av?
jag är jätte tacksam om någon kan uttala sig om detta, antingen lugna mig eller stressa upp mig, spelar ingen roll.
En liten förklaring innan man får reda på sanningen(vilket inte behöver vara sanningen för det) vore hur fint som helst!
Det är så jäkla tråkigt det här....kanske kan sälja bilen som julgrans belysning, det är ju alltid något som spökar.
Catalythic converter fault
Vad betyder det då? Är det någon som vet, den går lurvigt det lilla jag har provat, just bogserat den till Peugeot......IGEN!
Jag upptäckte att kontakten som sitter uppe på växellådan/sprängkåpan hade lossnat, men det hjälpte ju givetvis inte att sätta tillbaka den.......Kan det varit det som utlöst något annat, som senare har lagt av?
jag är jätte tacksam om någon kan uttala sig om detta, antingen lugna mig eller stressa upp mig, spelar ingen roll.
En liten förklaring innan man får reda på sanningen(vilket inte behöver vara sanningen för det) vore hur fint som helst!
Det är så jäkla tråkigt det här....kanske kan sälja bilen som julgrans belysning, det är ju alltid något som spökar.
406 ST 3.0 -01
Körde du nån längre sträcka när den tidigare alarmerade "anti-pollution fault", dvs då tändspolen gick sönder? I så fall kan nån av de fyra katalysatorerna tagit skada eftersom de inte alls gillar oförbränd bensin.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nja alltså, den tänds ju lite titt som tätt "anti pullotion" det var absolut ingen märkbar skillnad i gången då den tändes, och jag tycker man borde märka om man tappar en cylinder. Däremot samtidigt som Catalythic Converter stod i displayen och den började pipa....då märktes det att något var fel. Och efter detta hände körde jag ju inte något, provade ca: 200 meter och insåg att det är ingen idé. Som sagt det kan ju vara så att dom eller den av dom 2 återstående tändspolarna som inte är bytta lagt av, och det vore ju en lindrig smäll ändå.
406 ST 3.0 -01
Sen har det uppkommit en sak till....En oljepöl á 15x15 cm under bilen på höger sida av motorn. Nu har jag inte kunnat kolla eftersom bilen står 4 mil hemifrån på verkstaden, den har inte läkt en endaste droppe tidigare. Frågan är då varifrån det kan tänkas komma, vevaxel tätningen bör ju inte läka då bilen står still, den är ju dessutom bytt för 1200 mil sen samtidigt som kamremmen. Så...jag blir inte klok på det här, ger snart upp.................
406 ST 3.0 -01
Catalytic converter fault etc.
Jag har samma problem med min bil (du kan läsa symptomen i en senare inlagd del i forumet).
Dock så kommer jag att lämna in bilen till peugoet verkstaden imorgon (onsdag). Dock så har jag (och kommer) att påtala att jag bara sett V6:or från 2001 med detta problemet och dra därför slutsatsen att konstruktörerna på Peugeot gjort något till 2002 (såg även att en person med en 607, V6, 2001 had samma problem). så jag tycker därför att det ska finnas något direktiv från generalagenten ang. detta problem, som verkstaden borde följa efter.
Men jag återkommer senare med mer information.
Dock så kommer jag att lämna in bilen till peugoet verkstaden imorgon (onsdag). Dock så har jag (och kommer) att påtala att jag bara sett V6:or från 2001 med detta problemet och dra därför slutsatsen att konstruktörerna på Peugeot gjort något till 2002 (såg även att en person med en 607, V6, 2001 had samma problem). så jag tycker därför att det ska finnas något direktiv från generalagenten ang. detta problem, som verkstaden borde följa efter.
Men jag återkommer senare med mer information.
Min V6:a från -01 hade samma problem och skulle vid ett av reparationstillfällena enligt utsago fått den förbättrade spolen (* 6), som togs fram nån gång kring 01-02. Tyvärr hjälpte inte detta heller. Min farbror köpte bilen av mig och har råkat ut för samma sak igen.
Jag hörde från en V6-ägare (som har en 04:a där spolarna också gått sönder) att verkstaden beräknade livslängden till ca 2000 mil. Mer än så ska man inte räkna med oavsett vilka spolar man har. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det förefaller ganska troligt.
Jag hörde från en V6-ägare (som har en 04:a där spolarna också gått sönder) att verkstaden beräknade livslängden till ca 2000 mil. Mer än så ska man inte räkna med oavsett vilka spolar man har. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det förefaller ganska troligt.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
livsläng på tändspolarna
Om det är som du säger, 2000 mil för en tändspole...då måste jag verkligen säga att de verkligen har gjort en maximal felkonstruktion när de konstruerade tändningssystemet för V6:an (är det samma system får 4 cylindern också?).
Har haft en Volvo 960 som gått över 34000 mil, aldrig bytt en tändspole.
Undra vad Peugeot tänkte på när de designade sitt tändsystem?
Har haft en Volvo 960 som gått över 34000 mil, aldrig bytt en tändspole.
Undra vad Peugeot tänkte på när de designade sitt tändsystem?
Den gamla V6:an med 190 hk (dvs samma motor som den nya minus de variabla insugskammarna) har mig veterligen inte samma problem. Spolen är uppenbarligen en felkonstruktion. Vad jag förstått är det många nyare bilar som haft samma typ av fel, t.ex. de med VAGs 1.8T-motor. Gamla bilar med den mer klassiska, ensamma spolen verkar inte alls lika utsatta.
Peugeot-fyrorna lider dock inte av problemet. Varken min dåvarande 206 GTi eller min nuvarande 306 1.8 har strulat.
Peugeot-fyrorna lider dock inte av problemet. Varken min dåvarande 206 GTi eller min nuvarande 306 1.8 har strulat.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
tändspolar
Kanske dags att skaffa på sig ett antal spolar som man kan ha i lager (i bilen) utifall att de går sönder när man är ute och kör.
Någon som vet vart spolarna sitter (är det lätta att komma åt, behövs det verktyg för att byta dem).
Måste man nollställa felmeddelandet efter att man bytt dem, eller sköts et automatiskt av datorboxen?
Har ju som sagt bilen inne hos Peugeot nu, så jag hoppas att de lyckas hitta det primära felet. Men efter att vad man läst på detta forumet så har jag inte stora förhoppningar (om inte konstruktörerna på Peugeot kommit på någon generell lösning).
Någon som vet vart spolarna sitter (är det lätta att komma åt, behövs det verktyg för att byta dem).
Måste man nollställa felmeddelandet efter att man bytt dem, eller sköts et automatiskt av datorboxen?
Har ju som sagt bilen inne hos Peugeot nu, så jag hoppas att de lyckas hitta det primära felet. Men efter att vad man läst på detta forumet så har jag inte stora förhoppningar (om inte konstruktörerna på Peugeot kommit på någon generell lösning).
Re: tändspolar
nikmol wrote:Kanske dags att skaffa på sig ett antal spolar som man kan ha i lager (i bilen) utifall att de går sönder när man är ute och kör.
Sitter som sagt en spole per cylinder. Eftersom motorn är tvärställd pekar den ena cylinderbanken uppåt/framåt och den andra lite in mot torpeden. De främre spolarna är enkla att byta men de inre kräver att man tar bort insugsröret. Har inte gjort detta själv men misstänker att det inte är nån jättegrej, mest det att man kanske bör byta insugspackning i samma veva.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
uppdatering
Nu har jag fått information från peugeot verkstaden igen.
Än så länge har de kommit fram till att en cylinder inte får bränsle.
Detta betyder att antingen är det insprutningen eller styrboxen som styr spridaren.
Men de skulle höra av sig senare för att säga vilken som är trasig.
Dock låter det inte billigt precis.
Man får väl ställa av bilen så man har råd att få mat bordet (slipper man betala för soppa, skatt och försäkring
)
Än så länge har de kommit fram till att en cylinder inte får bränsle.
Detta betyder att antingen är det insprutningen eller styrboxen som styr spridaren.
Men de skulle höra av sig senare för att säga vilken som är trasig.
Dock låter det inte billigt precis.
Man får väl ställa av bilen så man har råd att få mat bordet (slipper man betala för soppa, skatt och försäkring
Dom bakre spolarna/tändstiften är inte heller nogot stort problem och komma åt, & packningen håller bra många demonteringar. däremot vet jag inte hur det är med att nollställa boxen?? sen bör man ju veta vilken spole som gått, och det vet man ju inte, det är nog helt klart lättast och lämna in den, är inte alls speciellt dyrt.
Har just hämtat tillbaka min bil nu, det var en spole denna gång också, oljeläkaget var bara trågpackningen som gick och efter dra ganska rejält så nu går den som en klocka och är helt tät under till....
Nu är det lite lättare och leva, dessutom vart det inte alls i närheten så dyrt som jag trott, eller som förra gången =), slutade på 1150 kr, helt klart rimligt.
Har just hämtat tillbaka min bil nu, det var en spole denna gång också, oljeläkaget var bara trågpackningen som gick och efter dra ganska rejält så nu går den som en klocka och är helt tät under till....
Nu är det lite lättare och leva, dessutom vart det inte alls i närheten så dyrt som jag trott, eller som förra gången =), slutade på 1150 kr, helt klart rimligt.
406 ST 3.0 -01
Jo det är ju helt sjukt att man ska måsta lämna in i "ny" bil flera gånger per år, dessutom bli stående, det är ju så jäkla irriterande, pinsamt!!!!! Riktigt dåligt av Peugeot. Att dom inte tagit in alla och bytt till en fungerande variant är mycket märkligt, på garnatin alltså.
Nu tror jag bara att jag har en kvar och byta av orginalen, dom nya är märkta med en blå prick på ovansidan.
Nu tror jag bara att jag har en kvar och byta av orginalen, dom nya är märkta med en blå prick på ovansidan.
406 ST 3.0 -01