Dubbat eller odubbat?
Dubbat eller odubbat?
Jag är väldigt tidigt ute, men vill veta, vilket är bäst att ha i trakterna runt linköping? Ska man ha dubbat eller odubbat? Jag vet inte om jag kommer åka så mycket upp till nordligare nejd, t ex för att åka skidor, eller för att hälsa på i sthlm.
Tips, råd och förslag och idéer välkomnas!
Tips, råd och förslag och idéer välkomnas!
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Mitt råd är att avgöra själv, det är väldigt mycket en smaksak det där.
Själv trivs jag med dubb, det känns bra att ha när det väl är riktigt mycket snö och is. Nackdelen är att de väsnas och är rätt hala när det är torrt.
Själv trivs jag med dubb, det känns bra att ha när det väl är riktigt mycket snö och is. Nackdelen är att de väsnas och är rätt hala när det är torrt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Aha, så långt tänkte inte jag, att det skulle vara bekvämt oxå...
Jag menade mer om det finns behov för dubbade däck när man bor 20 mil söder om sthlm.
För min uppfattning är att man kan ha dubbat i sthlm, men det är på gränsen, det kan vara skönt med dubbar, för det greppar bättre när det är halt. Norröver, goes without saying, där ska man ha dubbar. Sen nere i Skåne där vintrarna inte är så hårda kan man ha odubbat.
Sen att det ska vara vinterdäck tillverkade i norden är en annan sak som är bra, för dom vet verkligen vad som krävs, andra tillverkare börjar haja, men dom är inte i närheten av Nokian och Gislaved.
Det är så jag ser det, och min tanke var att få nån slags idé om hur pass hårda vintrarna var nere i Linköping.
Jag menade mer om det finns behov för dubbade däck när man bor 20 mil söder om sthlm.
För min uppfattning är att man kan ha dubbat i sthlm, men det är på gränsen, det kan vara skönt med dubbar, för det greppar bättre när det är halt. Norröver, goes without saying, där ska man ha dubbar. Sen nere i Skåne där vintrarna inte är så hårda kan man ha odubbat.
Sen att det ska vara vinterdäck tillverkade i norden är en annan sak som är bra, för dom vet verkligen vad som krävs, andra tillverkare börjar haja, men dom är inte i närheten av Nokian och Gislaved.
Det är så jag ser det, och min tanke var att få nån slags idé om hur pass hårda vintrarna var nere i Linköping.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fast gislaved görs i Dresden eller Karl-Marx-stadt eller nåt nu där Conti la ner fabriken. Bojkotta! Av två onda tar jag Nokia ändå..
Men när jag äntligen började köra vinterdäck så var det för att garanterat komma fram till skidorten på fredagkväll när det var lördagstävling, så då blev det dubbat.
Utan dom kraven hade jag nog kört odubbat i stockholm än idag..
Men när jag äntligen började köra vinterdäck så var det för att garanterat komma fram till skidorten på fredagkväll när det var lördagstävling, så då blev det dubbat.
Utan dom kraven hade jag nog kört odubbat i stockholm än idag..
- Johan Jatko
Dom odubbade alternativen har trots allt blivit bättre, men dom skulle inte ens gå att använda om alla körde odubbat. Dom som kör med dubbdäck river ju upp isen så att greppet med odubbat åtminstone är acceptabelt. Men för min del är det ingen fråga vad jag köper; dubbat...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
jag kör oxå dubbat, bor i k-na och tycker att fästet är MYCKET bättre. Jag har 2,5" avgassystem hela vägen med sportkat, så oljudet från däcken märker jag inte 
Rodeo: ställ kvinnan på alla fyra, sätt på henne bakifrån.
Ta tag i hennes hår, luta dig fram o viska
-Din syster gillar åxå den här ställningen.
Håll dig kvar i 8 sek
Ta tag i hennes hår, luta dig fram o viska
-Din syster gillar åxå den här ställningen.
Håll dig kvar i 8 sek
- Peter Igelhammar
- Crew

Det e helt fel det ni säger med var i landet man ska ha dubbat o odubbat. I skåne e det ofta is på vintern=is=dubbat, i norrland e det alltid snö=som grus att köra=odubbat. Har sänkt priset kraftigt på mina 206 fälgar med däck. Passa på. Körde hela vintern med odubbat, de få gångerna det verkligen e vinter kan man ju sakta ner lite, så slipper man oväsnet de andra 4 månaderna.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Själv kör jag på odubbat och tycker det funkar klockrent så längre däcken är anpassade till den svenska vintret. Gamla odubbade däck är inte ens att tänka på, då de kan vara livsfarliga när det är halt. Med gamla däck menar jag så fort de når typ 4mm.
Visst greppar det bättre med dubbar men man får tåla att de låter mer också.
Visst greppar det bättre med dubbar men man får tåla att de låter mer också.
-----------
*306 GTi*
##Rostig Rex-cykel 3vxl
##
-----------
Avställd pga indraget körkort
Inte nu längre 
*306 GTi*
##Rostig Rex-cykel 3vxl
-----------
Avställd pga indraget körkort
-
Per Larsson
Jag kör ca 6000mil om året i jobbet. Allt mellan Skåne och Norrland. Jag var mycket skeptisk till odubbade däck, men beslöt mig trots allt att ge dom en chans och prova. Jag blev mycket positivt överraskad. Jag garanterar att jag inte kommer att köpa dubbade vinterdäck igen. Det var helt suveränt grepp i dom dubbfria däcken. Enda tillfället som som det är bättre med dubbat är på ren blankis, men hur ofta är det det? Inte speciellt ofta.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05