Min bil håller på och läcker lite olja på höger sida av motorn, nära kamremmen. Blev lite orolig när igår när jag pratade med en som mekar i peugeot att 2,0 litersmaskinerna har en förmåga att börja läcka olja mellan toppen och blocket. Uppfattade inte om det var själva toppackningen eller någon annan packning som kan börja läka, men den satt lite illa till och toppen måste bort...
Har försökt titta tidigare, men har bara sett att det kommer högre uppifrån, oljetråget verkar det inte komma ifrån iaf. Och det kommer inte från någon av packboxarna för drivaxeln eller kamdreven för där är det torrt och fint.
Är det någon som har råkat ut för det här??
Sen kommer det även lite olja på andra sidan (vänster), och så blir det en 10cm pöl av glykol varje natt..
har också en del läckage på min spis. fast tror det läcker mest ifrån ventilkåpan.. så jäkla svårt o se exakt vart det läcker..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
På min bil fuskade jag genom att dra toppbultarna 15grader extra , notera dock att jag gjorde detta 1 vecka efter att jag köpt bilen, dom hade bytt topp+packning 3 veckor tidigare.
Så jag såg det snarare som en "tätande efterdragning, och det har funkat i drygt 3000mil nu så ....
Men som reparation på en gammal packning funkar det nog inte.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Känns juh så onödigt o byta topplockspackningen bar för lite oljeläkage ut..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får väl köra en motortvätt nu precis innan besiktningen så ser man ju efteråt vart det kommer ifrån.
Jäkla rödtjutsfransoser, även om dom gör en bra motor så ska dom lyckas med en liten konstruktionsmiss som gör att man måste riva toppen. Men är det själva toppackningen som läcker olja, eller är det nånting annat??
Måste toppen planas även om den är rak och fin??
Johan Jatko wrote:Jäkla rödtjutsfransoser, även om dom gör en bra motor så ska dom lyckas med en liten konstruktionsmiss som gör att man måste riva toppen.
uhm...
Hur gammal va din bil nu igen ?
Hans Hellström
Njae det ska man kanske inte göra.. Det är väl mest att det har varit ganska mycket senaste tiden med växellåda/koppling och att jag har tänkt byta bil inom ett år..
Känner inte för att behöva riva toppen efter att ha lagt ut ganska så pengar på bilen nyligen, sen plus att växellådan ska tas isär och fixas till..
Johan Jatko wrote:Njae det ska man kanske inte göra.. Det är väl mest att det har varit ganska mycket senaste tiden med växellåda/koppling och att jag har tänkt byta bil inom ett år.. Känner inte för att behöva riva toppen efter att ha lagt ut ganska så pengar på bilen nyligen, sen plus att växellådan ska tas isär och fixas till..
Kanske läge att byta nu, det du lägger på reparationer kan vara lika mycket som du förlorar på att sälja bilen som den är. Om du ÄNDÅ tänker byta menar jag.
Hans Hellström
Jag hade samma problem på min XU10J2C.
Fick byta både packbox till vevaxel samt toppackning. Helt omöjligt att se exakt var det läckte. Efter att toppen fixats har problemet försvunnit förutom en läckande kylare Så du ser... samma problem med alla 2 litare verkar det som.
Extra tack till medlemmen som fixade jobbet!
När jag är tvungen att köra på fyra hjul kör jag 306XSI
Buller wrote:Jag hade samma problem på min XU10J2C. Fick byta både packbox till vevaxel samt toppackning. Helt omöjligt att se exakt var det läckte. Efter att toppen fixats har problemet försvunnit förutom en läckande kylare Så du ser... samma problem med alla 2 litare verkar det som.
Alla XU....
Hans Hellström
Buller wrote:Jag hade samma problem på min XU10J2C. Fick byta både packbox till vevaxel samt toppackning. Helt omöjligt att se exakt var det läckte. Efter att toppen fixats har problemet försvunnit förutom en läckande kylare Så du ser... samma problem med alla 2 litare verkar det som.
Alla XU....
Verkar vara vanligare på gjutjärnsblocken tycker jag?
Skönt med nöjda kunder också
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
värsta är juh man måste ta bort kammremen. precis bytt min ja. vågar man sätta dit samma igen om man nu får för sig o byta topppackningen inom rimlig tid?
//Michael Thonfors
XzTrAz wrote:värsta är juh man måste ta bort kammremen. precis bytt min ja. vågar man sätta dit samma igen om man nu får för sig o byta topppackningen inom rimlig tid?
Det rekommenderas inte att sätta dit begagnad rem igen, men jag vet flera som gjort det och även jag själv har gjort det några gånger utan bekymmer.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nej jag vet at det inte rekkomenderas men den har bara setat på en månad nu.
//Michael Thonfors
Hmm kamremmen ska ju bytas här i början på nästa år, då har det gått 3 år... Men det blir ju ändå en ganska så fin smäll, som tur är så ska sambon börja jobba igen i februari så det löser sig nog..
Jo jag ska byta bil så snart jag har fått växellådan att lira som den ska. Oljeläckaget kommer jag nog sannolikt inte att ordna, möjligtvis om det bara är ventilkåpspackningen som läker.
Inte för att det nu är något fel på bilen, men är sugen på en lite nyare och större bil.
Så jag ska byta kamremmen och fixa växellådan så ska jag sedan försöka få iväg den, om det nu finns någon här uppe i norrbotten som vill ha en sån bil.. *ironisk*