"ABS Fault" på Peugeot 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Putte79

"ABS Fault" på Peugeot 406

Post by Putte79 »

Hej,

Är nybliven Peugeot-ägare till en 406á från 2001. Köpte bilen av min mor så jag känner bilen väl sen dess att den var ny....har aldrig varit några problem med den. Nu har den gått nästan 7000 mil och i förra veckan dök det upp ett felmeddelande i displayen. Den larmar för "ABS Fault". Tänkte höra bland er kunniga ifall någon har nån aning om vad som kan ha hänt, måste jag lämna in den till Peugeot eller finns det nåt enkelt man kan kolla själv?

Det som slår mig när jag tänker efter är följande. Min hyresvärd har bestämt att vi inte får ha däck förvarade på vinden, istället har dom fixat ett bra avtal med en däckfirma som förvarar och byter mellan sommar- och vinterdäck för 350kr/säsong. Jag var ut dit i förra veckan och dom bytte till vinterdäck, det var efter det som problemen med felmeddelandet dök upp. Kan det ha hänt nåt vid bytet, någon sensor som lossnat?

Vore tacksam ifall ni har lust att hjälpa en okunnig peugeot-ägare.

Tack på förhand!

//Peter
PeMa

Post by PeMa »

Det finns bra felsökningshjälp på citroen-forumet till Xantia, som ryktas skall ha samma ABS-system...
http://www.fam-bjork.se/citroen/XANTIA/fels_abs.html
http://www.fam-bjork.se/citroen/XANTIA/fels2_abs.html

Annars kostar det 500:- att få felkoden utläst på Peugeot.

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Putte79

Post by Putte79 »

Tack för info PeMa, men tror jag har för lite kunskaper för att ge mig på det där....blir väl att lämna in bilen till Peugeot.

MVH
//Peter
PeMa

Post by PeMa »

Äsch, så svårt behöver det inte vara...
Prova att ta av hjulen och se om du ser nåt uppenbart fel först, typ avsliten sensorkabel eller nåt...
Om du inte ser nåt fel så prova sedan att göra rent vid sensorn och kransen. Fram är det inte svårt att komma åt, men bak måste nog bromskivan av. Att ta bort bromsskivan bak är inte så svårt som det låter, ta bort bromsklossarna ur oket, lossa skivan och vrid ut den utan att behöve ta bort oket.

Om du hittar vilken sensor det är som är paj så finns det nya att köpa på Mekonomen för 655:-.

Lycka till!

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Vanligt med brustna ABSkransar på drivaxlarna fram, kolla noga efter sprickor. Det andra vanliga fele som brukar komma är att handbromsbackarna släpper och delar träffar sensorerna bak och dom går sönder.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Putte79

Post by Putte79 »

Jag lämnade in bilen för felsökning och det var som ni misstänkte, ABS-givaren vänster/bak har lagt av. På peugeot ska dom ha 1200kr för arbete+material och mekonomen tar 650kr för en ny givare. Frågan är då om man vågar sig på att byta givare själv....jag har ju ingen som helst erfarenhet av att meka med bilar....har dock inte tummen mitt i handen.

Har sån beslutsångest....är det värt 600kr att låta peugeot göra jobbet och så slipper jag riskera att göra nåt dumt. Nån som vet ifall dom beskriver proceduren i Haynes?

Tack för hjälpen!

MVH
//Peter
Putte79

Post by Putte79 »

Nu har jag bestämt mig för att fixa det själv om det är så att varningslampan slutar lysa när felet är fixat alt. att man kan nollställa själv....Peugeot skulle nämligen ha 500kr för att bara släcka den så i så fall kan jag lika gärna låta dom göra hela jobbet.

Så vore tacksam ifall nån kunnig kan bekräfta huruvida man kan lösa det med varningslampan själv.

Tack på förhand!

MVH
//Peter
Richard Gustavsson

Putte79 wrote:Nu har jag bestämt mig för att fixa det själv om det är så att varningslampan slutar lysa när felet är fixat alt. att man kan nollställa själv....Peugeot skulle nämligen ha 500kr för att bara släcka den så i så fall kan jag lika gärna låta dom göra hela jobbet.

Så vore tacksam ifall nån kunnig kan bekräfta huruvida man kan lösa det med varningslampan själv.

Tack på förhand!

MVH
//Peter

Lampan slocknar avsig själv om du lagar felet, bara så du vet.
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Putte79

Post by Putte79 »

Richard Gustavsson wrote:

Då var det avgjort, fixar det själv....ska bli kul att lära sig nåt nytt.
Tack så mycket för hjälpen, är grymt tacksam att det finns trevligt folk
som gärna delar med sig av sina kunskaper.

MVH
//Peter
Putte79

Post by Putte79 »

Kom att tänka på en sak, är det nåt speciellt verktyg som krävs för att få loss givaren? Hur är infästningen?

MVH
//Peter
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Dom brukar väl bara sitta med en skruv som du lossar, själva givaren brukar sitta rätt hårt.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Jonber

Post by Jonber »

Det är garanterat en givare som inte har kontakt, ta lös hjulen, lossa givarna, regör dom, spruta in kontakterna med el spray sen är det nog inga problem.
406 ST 3.0 -01
Jonber

Post by Jonber »

Sitter en 6 mm insex skruv till givarna, ba kan det vara lite knepigare och komma åt men det brukar lösa sig med en förlängare och en knut.
406 ST 3.0 -01
Jonber

Post by Jonber »

Sitter en 6 mm insex skruv till givarna, bak kan det vara lite knepigare och komma åt men det brukar lösa sig med en förlängare och en knut.
406 ST 3.0 -01
Putte79

Post by Putte79 »

Ok, det var bra att veta så man kan förbereda sig lite...tror nämligen just 6mm insex har försvunnit ur verktygslådan.

En sak till jag undrar över är om det är nånting som jag behöver dra med moment?

MVH
//Peter
Richard Gustavsson

Putte79 wrote:Ok, det var bra att veta så man kan förbereda sig lite...tror nämligen just 6mm insex har försvunnit ur verktygslådan.

En sak till jag undrar över är om det är nånting som jag behöver dra med moment?

MVH
//Peter

Inget med moment.
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Putte79

Post by Putte79 »

Putte79 wrote:Nu har jag bestämt mig för att fixa det själv om det är så att varningslampan slutar lysa när felet är fixat alt. att man kan nollställa själv....Peugeot skulle nämligen ha 500kr för att bara släcka den så i så fall kan jag lika gärna låta dom göra hela jobbet.

Tack på förhand!

MVH
//Peter

Jag var in om Peugeot i Frölunda och beställde en ABS-givare som jag kan hämta ut nästa vecka. Killen i kundmottagningen sa att han misstänkte att jag behövde komma in och få varningslampan släckt....det skulle dom ha 500kr för. Han var dock inte säker på om det behövdes, han refererade till att på Peugeot 307 så krävdes det att man släckte den. Så nu börjar man ju bli fundersam, känns i.o.f.s som jag litar mer på kunnigt forum-folk än en osäker "tjomme" på kundmottagningen.

Nån som kan råda bot på min oro, hur ligger det egentligen till?

MVH
//Peter
André V

Post by André V »

Putte79 wrote:

Tack på förhand!

MVH
//Peter

Jag var in om Peugeot i Frölunda och beställde en ABS-givare som jag kan hämta ut nästa vecka. Killen i kundmottagningen sa att han misstänkte att jag behövde komma in och få varningslampan släckt....det skulle dom ha 500kr för. Han var dock inte säker på om det behövdes, han refererade till att på Peugeot 307 så krävdes det att man släckte den. Så nu börjar man ju bli fundersam, känns i.o.f.s som jag litar mer på kunnigt forum-folk än en osäker "tjomme" på kundmottagningen.

MVH
//Peter

Richard G som skrivit ovan jobbar som Peugeot-mek och brukar ha klart för sig vad som gäller. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

André V wrote:
Putte79 wrote:

Tack på förhand!

MVH
//Peter

MVH
//Peter

Richard G som skrivit ovan jobbar som Peugeot-mek och brukar ha klart för sig vad som gäller. :)

Instämmer..Richard vet..
PeMa

Post by PeMa »

Jag har haft ABS-lampan tänd på grund av att ett handbromsband lossnade och satte sig över givaren... ;)
Efter att ha fixat handbromsen så slocknade lampan av sig självt, så att den behöver "släckas" på Peugeot för 500:- är bullshit!

Däremot ville de ha 500:- av mig för att koppla på datorn och kolla vad som var fel med ABS'en, men felet var uppenbart när man lossade skivan bak och det ramlade ut delar av bromsbandet... :roll:

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Post Reply