Chiptrim - hur pass säkert är det? =)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Norman

Chiptrim - hur pass säkert är det? =)

Post by Norman »

Som topic.
Är det säkert, eller är det så dåligt som Peugeot framställer det som?

http://www.peugeot.se/services/AfterSales/?3da6e9d6a43925da9da685b4cd642ad0
Medlem: #1438

206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
Benjamin

Post by Benjamin »

Det är väl klart att det sliter mer bromsar och drivlina om det finns mer pulver i motorn.
Sen får man ta allt med en nypa salt, både från chiptillverkarna och bilfabrikanterna.

Satt och läste om chiptrimning i en tidskrift från scania för någon vecka sedan.

Då gällde det att chippa lastbilsmotorer. Det man i praktiken gör när man chippar dieslar är att man förlänger insprutningstiderna.

Mer bränsle = mer effekt.

Det var den positiva sidan.
Den negativa är att iom att insprutningstiden förlängts kommer inte all förbränning att äga rum i hålrummet i kolvtoppen som det bör utan förbränningen kommer då också slå mot cylinderväggarna.
Det här innebär att oljan behöver bytas väldigt mycket oftare pga all sotbildning som blir.

Det här gällde dieslar och naturligtvis avrådde scania från att chippa. :roll:
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Norman

Post by Norman »

Nu var man på Peugeot verkstan :) Passade på att aktivera CD-ingång på radion osv.

Med de verktyg dom har på verkstan har dom ingen möjlighet att kolla om en bil man köpt begagnat är chiptrimmad eller ej. Försäkringsbolag kan inte heller kolla det genom att bara ansluta mot serviceporten och göra avläsning.

Således måste alltså chippet loss och kollas i labb / jämföras mot orginal eeprom.

206 GTI [SILVER]

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
LexCom

Post by LexCom »

De säger ju egentligen allt som alla redan vet, men de kryddar ganska bra! Visst ökar slitaget på motor och drivlina, men bara när man utnyttjar den extra effekten.

Och extra intressant är att de påstår att slitaget även växer på hjulupphängning och chassi vid chippning :lol:

Peugeot har som alla andra biltillverkare marginaler. I utlägget ovan ger de ju sken av att alla motorer är trimmade till bristningsgränsen redan från fabrik. Det stämmer naturligtvis inte. Sedan är det ju naturligtvis skillnad på om man chippar en turbobil eller en sugmotor. Det är ju lite skillnad på effektuttaget.
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
Norman

Post by Norman »

Hm, ska försöka få tag i en extra ECU från en begagnad peugeot som jag kan fippla på.

Ska analysera lite chipdata sen jämföra med tuningchip och se vad de egentligen ändrar.

206 GTI [SILVER]

toro

Post by toro »

det är så att dom hk du får finns redan i motor från start . det som man gör är att man öppnar alla värden från botten till toppen . alla biltillverkare sätter värderna på den sämsta bensin , sämsta vägarna m.m i världen . men vi har bar bensin och bra vägar m.m här i sverige .
jag har chippat min bil och jag är hel nöjd med den nu . det är som natt o dag .

mitt tips är att chippa den ...
Niklas

Post by Niklas »

njae, karlshamnskille, det där stämmer inte riktigt. våra peugeot är knappast optimerade för 92 oktan.. .de säljs inte ens på andra sidan pölen. Sen använder styrsystemen numera akustiska och spänningsberoende (akustiska i våra tror jag) knacksensorer som har möjlighet att anpassa gången/effekten efter soppan.

Däremot så ställs bilarna in för sä jämn och fin gång som möjligt, ljud, avgaskrav och förbrukning är givetvis också med i kalkylen... samt livslängd etc.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Niklas wrote: våra peugeot är knappast optimerade för 92 oktan.. .de säljs inte ens på andra sidan pölen.

Men i vart fall i flera länder i sydeuropa, även lägre än 92...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Richaard

Post by Richaard »

Niklas wrote:njae, karlshamnskille, det där stämmer inte riktigt. våra peugeot är knappast optimerade för 92 oktan.. .de säljs inte ens på andra sidan pölen. Sen använder styrsystemen numera akustiska och spänningsberoende (akustiska i våra tror jag) knacksensorer som har möjlighet att anpassa gången/effekten efter soppan.

Däremot så ställs bilarna in för sä jämn och fin gång som möjligt, ljud, avgaskrav och förbrukning är givetvis också med i kalkylen... samt livslängd etc.

Har läst mig till att den effektökning som man får ut kommer från att varvstoppet flyttas, stämmer det?
Kör trois cent six xsi

1hk/9kg är roligt och mindre obra för miljön
André V

Post by André V »

Richaard wrote:
Niklas wrote:njae, karlshamnskille, det där stämmer inte riktigt. våra peugeot är knappast optimerade för 92 oktan.. .de säljs inte ens på andra sidan pölen. Sen använder styrsystemen numera akustiska och spänningsberoende (akustiska i våra tror jag) knacksensorer som har möjlighet att anpassa gången/effekten efter soppan.

Har läst mig till att den effektökning som man får ut kommer från att varvstoppet flyttas, stämmer det?

Effekthöjningen kommer huvudsakligen från mer aggressivt ställd tändning och fetare soppablandning.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det vanliga är att speca motorstyrningen efter "worst case scenario" vad det gäller bränsle och driftförhållanden, då fungerar motorn tillfredställande i alla lägen.

Så Karlshamnskille har en poäng.

Nuförtiden är dom styrningarna så duktiga att dom känner av bättre än äldre varianter.

Det kan man märka om man kört på piss-soppa i en modern bil några hundra mil och tankar bra soppa igen. Det tar ett antal mil innan den adapterat tändning och soppa tillbaka så den går piss i början :D

Så även Niklas har en poäng :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

snillet wrote:Det vanliga är att speca motorstyrningen efter "worst case scenario" vad det gäller bränsle och driftförhållanden, då fungerar motorn tillfredställande i alla lägen.

Nuförtiden är dom styrningarna så duktiga att dom känner av bättre än äldre varianter.

Det kan man märka om man kört på piss-soppa i en modern bil några hundra mil och tankar bra soppa igen. Det tar ett antal mil innan den adapterat tändning och soppa tillbaka så den går piss i början :D

jobbar du som diplomat.... eller medlare? :D
mera grus
307 sport -05
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Per Larsson wrote:
snillet wrote:Det vanliga är att speca motorstyrningen efter "worst case scenario" vad det gäller bränsle och driftförhållanden, då fungerar motorn tillfredställande i alla lägen.

jobbar du som diplomat.... eller medlare? :D

Min chef säger åt mig ibland att jag inte skall vara så j-la diplomatisk :lol: ....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
LexCom

Post by LexCom »

Framför allt så handlar det om att peugeot måste anpassa sig efter en så lång livslängd som möjligt, samt avgaskrav. Detta kan chiptillverkarna strunta i när de enbart ska optimerar för bästa effektuttag.
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
Post Reply