Catcams

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
munne

Catcams

Post by munne »

Hej, jag funderar pa att hoja effekten i min 20516v har borjat kolla efter nya kammar(catcams,pipercams,Kent cams0 behover lite rad fran er erfarna. Det som kommer goras e foljande insuget, toppen,allt ska balaseras o lattas till de modifikationerna ska ett avgassystem byggas o ett lampligt program skrivas. Vill kunna anvanda karran som vardags bil aka pa semester med den utan att det ska svida for mkt i planboken :D Har sett att catcams saljer kits med chip till sina kammar e det en bra losning vilka kammar ska jag ha. Jag e tacksam for svar.
PSC's private surgeon:)
pedgren

kambyte.

Post by pedgren »

Bara byte av kammar utan att höja kompet ger inte mycket så länge du kör med original insug.Porta toppen är definitivt overkill. Om den i originalskick räcker till 208 hk så..... Et universalchip är inte heller att rekomendera på en modifierad motor. Det SKA mappas på DIN bil.
Mvh Peter.
/Peter
BX-Racer
Pug 205 #24 i ERCup
www.pedgren.tk
Christer andersson

Post by Christer andersson »

Varför skulle det va overkill att porta å putsa toppen, blir alltid lite bättre.
Körde en 306 gti 00a
André V

Post by André V »

Christer andersson wrote:Varför skulle det va overkill att porta å putsa toppen, blir alltid lite bättre.

XU9J4-toppen anses god för drygt 200 hk "orörd", så det är inte där man hittar effekt i första hand.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Christer andersson

Post by Christer andersson »

André V wrote:
Christer andersson wrote:Varför skulle det va overkill att porta å putsa toppen, blir alltid lite bättre.

XU9J4-toppen anses god för drygt 200 hk "orörd", så det är inte där man hittar effekt i första hand.

Spelar väll ingen roll om den är god för 400 org, om det blir 405 med putsning å portning= bättre
Körde en 306 gti 00a
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

:shock: Det är låångt ifrån "alltid" det blir bättre när folk sätter sig hemma med ett slipstift och tror att dom kan få bra kanaler.
Att få ett bättre flöde är "ganska" lätt men ska man dessutom hålla gashastigheten uppe så får man se till att ha koll på vad som fungerar och vad som inte fungerar, en flödesbänk är också ganska bra att ha.

xu9j4an är en fin topp orginal, insugssidan har man inget att gör på*, kanske ta bort lite gjutskägg om man hittar något.
Avgassidan däremot flödar lite väl dåligt, eller inte dåligt, men dåligt i förhållande till insug så där skadar det inte att öppna upp lite för att få bättre proportioner insug/avgas, det skulle jag rekomendera t.om. för moderat trimmnivå att man kostar på sig.

*förutom att bättre på ventilvinklarna lite så att låglyft kommer till sin rätt men det har ju inget med portning att göra, däremot med flödet. :roll:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Post Reply