Hej!
Jag är fn. SAAB-ägare. Kommer med största sannolikhet att byta upp mig till en 406 V6 Sport -01 eller -02 inom kort.
Jag har läst om att tändspolarna tenderar att gå sönder på just V6an vilket föranleder dessa frågor:
1. Vad kostar tändspolarna?
2. Sitter de i kasset likt SAAB direkt-ignition (DI)?
3. Kan man byta dessa på vägen om man blir stående som på SAAB?
4. Är det nån som kör runt med tändspolar i skuffen "i-fall-att"?
Eller är tändproblemet så utbrett att jag bör överväga en annan motormodell?
All input välkommen!
mvh
Jakob
byta tändspole V6a
. Vad kostar tändspolarna?
1. Tändspolarna går på ca: 300-400 kr st, 1 tusen lapp med byte och felsökning har jag betalat iallafall, när en gått sönder.
2. Sitter ovanpå vardera tändstift med en skruv och en kontakt
3. Tror inte det, då bör man veta vilken det är och jag tror inte bilen nollställer sig efter det, men jag vet inte alls egentligen, sen är den inte gjort i en handvändning och byta dom på bakre cylinderraden då man måste lossa insuget först för att komma åt.
Utbytes varianterna ska enligt uppgift vara av bättre slag, dessutom märkta med blå prick på ovansidan, så om man är intresserad före ett köp, kan man ju kolla upp det, annars bör man ta reda på historik om några är bytta osv. som med allting ioförsig.
Motorn i övrigt är tycker jag en helt fantastisk skapelse, bra med effekt, bränslesnål och tyst och smidig.
Jag gillar bilen iallafall, trots mina missöden senaste året, se tidigare inlägg från mig, visserligen låter jag inte så nöjd i dom men....Allt är relativt.
1. Tändspolarna går på ca: 300-400 kr st, 1 tusen lapp med byte och felsökning har jag betalat iallafall, när en gått sönder.
2. Sitter ovanpå vardera tändstift med en skruv och en kontakt
3. Tror inte det, då bör man veta vilken det är och jag tror inte bilen nollställer sig efter det, men jag vet inte alls egentligen, sen är den inte gjort i en handvändning och byta dom på bakre cylinderraden då man måste lossa insuget först för att komma åt.
Utbytes varianterna ska enligt uppgift vara av bättre slag, dessutom märkta med blå prick på ovansidan, så om man är intresserad före ett köp, kan man ju kolla upp det, annars bör man ta reda på historik om några är bytta osv. som med allting ioförsig.
Motorn i övrigt är tycker jag en helt fantastisk skapelse, bra med effekt, bränslesnål och tyst och smidig.
Jag gillar bilen iallafall, trots mina missöden senaste året, se tidigare inlägg från mig, visserligen låter jag inte så nöjd i dom men....Allt är relativt.
406 ST 3.0 -01
-
Peugeotmek
-
Barris Lombardo
-
Zoomdriver
-
Zoomdriver
snillet wrote:Det där tändspolefenomenet borde kunna åtgärdas av en "chiptrimmare", på modernare system finns det ju både aktiv "dwell" kontroll samt mappar för detta, bara att minska värdena något så länge man inte för misständningar.
Så orsaken är inte felaktiga spolar utan dassiga mappar?! Varför har man uppdaterat spolarna men inte mapparna isåfall? Eller törs man inte sänka effekten?
Jakob
Zoomdriver wrote:snillet wrote:Det där tändspolefenomenet borde kunna åtgärdas av en "chiptrimmare", på modernare system finns det ju både aktiv "dwell" kontroll samt mappar för detta, bara att minska värdena något så länge man inte för misständningar.
Så orsaken är inte felaktiga spolar utan dassiga mappar?! Varför har man uppdaterat spolarna men inte mapparna isåfall? Eller törs man inte sänka effekten?
Jakob
Går spolarna sönder så är dwell:en fel.... helt klart. Eller så motsvarar inte spolarna den spec som man utarbetat dwell inställningarna efter....
Du sänker inte effekten genom att ladda spolarna mindre, däremot ökar risken för misständningar.
Men det borde vara spec fel på spolarna som är ORSAKEN till haverierna, annars har ju fransmännen gjort helt galet från början (vilket väl ....inträffar ibland
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.