Hur mycket ström ska det vara i ett batteri?
Hur mycket ström ska det vara i ett batteri?
Bilen startar ju bara om det är varmt ute, mäter strömen till 12,5 volt och 13,8 när jag har den igång, räcker det? Batterilampan lyser inte så den borde ju ladda.
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=428
I love Peugeot.
I love Peugeot.
Hmmmm... Du mäter inte strömmen utan spänningen! Att mäta spänningen är inte något bra sätt att kontrollera batteriets kondition.
Hur gammalt är batteriet?
Äldre än 4-5 år -> BYT på direkten.
Nyare -> Mät spänningen med motorn avstängd. Låt sedan nån dra med startmotorn samtidigt som du håller koll på spänningen. Hamnar den under 9 V under startögonblicket så är batteriet dåligt och behöver bytas.
Hur gammalt är batteriet?
Äldre än 4-5 år -> BYT på direkten.
Nyare -> Mät spänningen med motorn avstängd. Låt sedan nån dra med startmotorn samtidigt som du håller koll på spänningen. Hamnar den under 9 V under startögonblicket så är batteriet dåligt och behöver bytas.
Vive la république!
- Johan Jatko
Verkar som om batterier har olika hållbarhet beroende på märke... Mitt är nog en 4-5 år minst, och det startar igång bilen glatt. Detta gäller även det fåtal gånger per vinter som man kallstartar bilen, 2-3 varv så är motorn igång.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
- danielr112
ska man kunna hårddra ett batteri ska det på ett ung om det är 60ah kunna ge 60a under 1 timme.. lr låt oss säga släpper det 250A som mest kan du ju räkna med att du ska kunna stå och veva på starten i ung 10 minuter om din startmotor drar 250A.
men som sagt för att testa ett batteri ska du göra 2 saker generellt.. du ska fullladda batteriet.. sedan köra på starten med det i ja åtm 30 sek. gärna 1 minut och det ska den klara.. mät spänningen under hela tiden.. den ska hålla samma tills du slutar.. ca 8.5-10volt.
sedan när du slutat ska du mäta spänningen. den ska fortsfarande kunna ligga på 12.5++
sedan laddar du battteriet.. när det är fulladdat låter du det stå åtm 2 dar och mäter igen. då ska inte spänningen ha sjunkt för mycket. dvs helst inte under 13v
ot: när ja var i vinter sist körde ja soppatosk.. i 30 minus stod jag och veva på starten för att få fram soppan innnan det frös helt. tog mig 15 minuter och 2 laddningar av batteriet.. jag var glad att det var nytt och att jag hade laddaren med mig!..
men som sagt för att testa ett batteri ska du göra 2 saker generellt.. du ska fullladda batteriet.. sedan köra på starten med det i ja åtm 30 sek. gärna 1 minut och det ska den klara.. mät spänningen under hela tiden.. den ska hålla samma tills du slutar.. ca 8.5-10volt.
sedan när du slutat ska du mäta spänningen. den ska fortsfarande kunna ligga på 12.5++
sedan laddar du battteriet.. när det är fulladdat låter du det stå åtm 2 dar och mäter igen. då ska inte spänningen ha sjunkt för mycket. dvs helst inte under 13v
ot: när ja var i vinter sist körde ja soppatosk.. i 30 minus stod jag och veva på starten för att få fram soppan innnan det frös helt. tog mig 15 minuter och 2 laddningar av batteriet.. jag var glad att det var nytt och att jag hade laddaren med mig!..
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto