Ett 5 år gammalt K&N filter = förbrukat?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vik

Ett 5 år gammalt K&N filter = förbrukat?

Post by vik »

Ja vad tror ni. Ett 5 år gammalt öppet (koniskt) KN filter som rullat 15000-20000 MIL med bristande underhåll. Går det att få den ren samt få tillbaks dess renings-förmåga? Filtret är helt KOL-svart och när man tar i det blir handen full av gegga och sot :?
Sammy

Re: Ett 5 år gammalt K&N filter = förbrukat?

Post by Sammy »

vik wrote:Ja vad tror ni. Ett 5 år gammalt öppet (koniskt) KN filter som rullat 15000-20000 MIL med bristande underhåll. Går det att få den ren samt få tillbaks dess renings-förmåga? Filtret är helt KOL-svart och när man tar i det blir handen full av gegga och sot :?

det låter absoult inte bra :? Prova att rengöra det, själv hade jag hellre kört runt med ett budget luftfilter för 150:- a micro än nåt såntdär :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Finns ju rengöringskit.....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
vik

Post by vik »

bläh nu sitter jag i skiten! Efter att ha synat filtret noga och upptäckt små sprickor/revor bestämde jag att jag måste köpa nytt. Nu är det dock så att filtret jag ska ha ingår i ett kit och det går inte att köpa filtret löst :? 1109kr för ett nytt kit blir det.

Universal blir krångligt för det är redan trångt med det special-anpassade filtret och det verkar inte finnas universal i liknande mått som jag ska ha =/

Satan! Vill inte åka en meter till med det där filtret =( Någon som vet om det finns nån stor KN-återförsäljare med mycket på hyllan (i sthlm)? Jag kolla en micro och en mekonomen-butik, de hade inget filter med lämpliga mått.
Dart

Post by Dart »

mekonomen säljer kn
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det finns en HIMLENS massa storlekar på universalfiltren...

Kolla k&n:s hemsida får du se.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dart

Post by Dart »

Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
vik

Post by vik »

Asshat wrote:http://www.knfilters.com/search/univcone.aspx

Tackar! Mycket bra lista.

Har nu beställt ett nytt kitt ändå. 1109kr :cry:

Fanns 2 filter i listan där som kanske kommer funka, men vågar inte chansa. Det som ställer till det är att på bilen sitter en tempmätare som ska sitta i luftburken, den ska flyttas över och sitta i det öppna filtret. I kittet som tillhör motorn är filtret specialanpassad för detta. Utgången på filtret är flyttad åt sidan så det finns utrymme samt färdigt hål för den ganska klumpiga temp-pinnen som ska in i filtret. Har man tur kan man köpa ett universal och borra eget. Men kan bli väldigt tight att få plats med termometern. Att dessutom borra eget hål i gummit, få smulor i filtret och ett hål som kanske spricker upp med tiden känns inge vidare.

Surt sa räven å köpte sig ett K&N-kit
Post Reply