Byta sprintar på 205 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Macleod

Byta sprintar på 205 GTI

Post by Macleod »

Jag hade tänkt att ge mig på att byta sprintar i mina dörrar imorgon och skulle behöva lite hjälp med hur man ska gå till väga.

Koppla ur kablarna till dörren först. sen är det:

lättast att först skruva bort båda sprintarna och sen lyfta av dörren/eller hålla den kvar och sätta i sprintar?

eller

skruva loss gångjärn från dörren (om det går?) och sedan byta sprintarna och skruva dit dörren igen?

eller

alternativ lösning?

Tacksam för snabba svar ;)
Bergström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Bergström »

Byt en sprint i taget så slipper du lossa sladdarna. Det är ganska trångt men det går. Akta lacken bara.
Mini Cooper S
Mini 40
205 GTi
BMW 535d

/Magnus Bergström #6
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Är dörren glapp är det ingen idé att byta sprintar.
Det är hålen som sprintarna sitter i som har blivi ovala. Det enda sättet att fixa detta är att borra upp hålen och sätta i större sprintar.
Det är ingen liten operation. Det är mycket svårt att komma åt att borra med maskin om man inte har en borr som är minst 20cm.
Macleod

Post by Macleod »

Ok, men jag ringde pegutt verkstad och frågade han om det var någon ide att byta sprintarna när man hade lite glapp i dörren och han sa att nio av tio ggr räcker det att man byter sprintar annars får man byta gångjärnen eller liknande.

Men jag vet inte, han kanske ljög :twisted:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Ja, han vet inte hur det funkar.

dörrstoppen kan glappa och ge ifrån sig missljud men det hålelr ej upp dörren..
stellan

Post by stellan »

min dörr glappade så mycket att jag fick en 2'a på SBP, bytte sprintarna och det blev kanon.
Macleod

Post by Macleod »

Bytte sprintar idag! Funkade kanon på förardörren. men på passagerar sidan så hade de nog försökt att få loss dem innan och då hade de nog dratt sönder skruvarna så att de gått av. Sen bara skruvat i dem igen. f*n så lågt. Så den sidan är helt fucked nu. Men vi ska försöka fixa det nästa gång, dra av dörren och bonka ut skiten. BLÄ.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

mina bultar gick av på 405an... jag kapade en av dem jag fick ur så den blev lite längre än biten som gic av och skruvade i den... gängorna pressade ner den avbrutna biten... sen tog jag o kapade små bitar som jag petade i så jag gängade ur hela skiten... satt gaaanska hårt kan jag säga.
DjHypnoz

Post by DjHypnoz »

Leibel & macleod: bytte ni bara till orginal igen och det blev bra? eller borrade ni och satte i större?
Macleod

Post by Macleod »

jag satte i original och det löste sig. de gamla sprintarna såg förjävliga ut. det är oftast dem som slits ut och inte hålen i gångjärnen eftersom stålet där e en gnutta hårdare...
quamen

Post by quamen »

Johan Sundin wrote:Är dörren glapp är det ingen idé att byta sprintar.
Det är hålen som sprintarna sitter i som har blivi ovala. Det enda sättet att fixa detta är att borra upp hålen och sätta i större sprintar.
Det är ingen liten operation. Det är mycket svårt att komma åt att borra med maskin om man inte har en borr som är minst 20cm.

Så var det på min, ovala hål :evil: Fick borra upp o slå i större sprintar...
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Macleod wrote:jag satte i original och det löste sig. de gamla sprintarna såg förjävliga ut. det är oftast dem som slits ut och inte hålen i gångjärnen eftersom stålet där e en gnutta hårdare...

Pratar du om 205:an så anser jag att du har lite fel. Det är betydligt vanligare att hålen blivit ovala än att sprintarna är slitna. Men det var ju bra att det var så på din bil. Att bara byta sprintar är inget större problem.
Macleod

Post by Macleod »

Pratar du om 205:an så anser jag att du har lite fel.

Jag går efter erfarenhet och sedan pratade jag med en peugeot mek om detta problem och han sa också efter erfarenhet att det är 1/10 ggr som man får byta gångjärn. så ja... jag klagar inte, det funkade på min iaf
cacan

Post by cacan »

Man kan nästan skära spänningen mellan johan o Mcleod. Jag tar in vad vid eventuellt slagsmål. :twisted:
Den 22/10 gick min 205 gti i ide forever.

badger badger badger badger badger badger badger badger badger
jool

Bussningar

Post by jool »

Vet inte hur 205:an ser ut i gångjärnen men på 405 finns det bussningar samt sprintar.

Om man tar bort sprint för dörröppningen kan dörren öppnas mer och sprintarna blir lättara att ta bort.
Lägg en hink eller liknande under dörren (så den inte rasar i backen när gångjärns-sprinten tas bort)

Bort med gamla gångjärns-sprinten och slå bort gamla bussningarna (stämjärn)
Slå i nya bussningar och skruva dit ny sprint, gör nu samma sak med nästa gångjärn.

Gamla bussningar med ny sprint är ingen glappfri kombination. När man ändå skitar ner sig så är det likabra att göra det ordentligt.

/Johan
DjHypnoz

Post by DjHypnoz »

jaha, nu har jag fått bort ena dörren och fått bort dom gammla sprintarna.. ingen vacker syn.. jag har 4st nya överdimensionerade men då måste jag borra upp 0,5 mm för att få i dom...

Problemet jag fick nu i kväll var ju att det går ju f*n inte borra pga att man inte kommer åt men borrmaskinen? man behöver som någon sa minst 20cm borr? vart hittar jag ett sådant borr?? eller andra förslag på lösning?
Marcus

Post by Marcus »

Jag hittade en borrmaskin med en chuck som hade en vinkelväxel på 90 grader. Var helt perfekt till det. Men vart man köper en sån har jag ingen aning om
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Har sett 90grader vinkelväxel på biltema tror jag.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Post Reply