Hej!
Jag ska bygga en baslåda i MDF eller spånskiva att lägga ner i reservhjulsbaljan.
Kan man göra den helt fyrkantig?
Alla baslådor som jag gjort tidigare har haft ett lutande bakstycke, mest för att det ska passa mot ryggstödet men också för att ljudet/luften ska studsa "oregelbundet" inuti lådan. Hur är det med det, är det viktigt att ha en lutande sida?
Om man gör den fyrkantig kanske man kan sätta fast trekantslister på bakstycket för att få en oregelbunden yta...?
Vill du att det ska studsa oregelbundet så bygger du lådan fyrkantig och sätter i en skiva som du lutar i lådan. Då får du samma effekt som med en "lutande" låda. Om det har någon effekt eller inte beror mycket på elementen.
När man lutar en sida så är det "stående vågor" eller resonans frekvenser man vill undvika...
500Hz motsvarar en väglängd på 69cm. Har du då två paralella väggar i lådan med ett avstånd på 69cm så kommer 500Hz bli klart överrepresenterat. om du fårstår.
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Du kan juh plasta en låda annars. eller iaf botten på den o en mdfskiva överst. då får du en låda utan särskillt paralella ytor.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
snelleman wrote:När man lutar en sida så är det "stående vågor" eller resonans frekvenser man vill undvika...
500Hz motsvarar en väglängd på 69cm. Har du då två paralella väggar i lådan med ett avstånd på 69cm så kommer 500Hz bli klart överrepresenterat. om du fårstår.
Jag antar att du inte kommer att spela över 120Hz med lådan, om det är en sub. I det läget, och med tanke på storleken i baljan så kommer resonanser inte att vara ett stort problem. Då är det viktigare att du gör lådan stabil.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
XzTrAz wrote:Du kan juh plasta en låda annars. eller iaf botten på den o en mdfskiva överst. då får du en låda utan särskillt paralella ytor.
Jovisst kan man plasta en låda men det har jag nog inte tålamod till, inte nu iaf Annars vore det väl det bästa, antar jag. Å andra sidan kan jag göra en låda i skivmaterial som är klar på en kväll, så...
PeMa wrote:Tjena Göran, det här låter som ett intressant projekt... Hur stor volym räknar du med att lådan kommer att kunna bli på?
mvh Per
Hej Du Per!
Jag börjar med ett test på en befintlig låda som jag har. Har kapat ner den till ca 17 liter sluten, men nästan det dubbla ska kunna få plats tror jag, det blir ju lite luft runt om i och med att den blir fyrkantig. (den jag gjort nu är rektangulär med halva bakstycket lutat.)
Det blir ett prov till att börja med:
Orginalstereon driver DLS C6 framsystem
DLS slutseg via hög/lågnivå adapter driver 1st DLS 8" bas i baljan
Förhoppningsvis blir det bättre än orginal, så får jag utgå därifrån sen...