Byta reduceringsventil

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Don

Byta reduceringsventil

Post by Don »

Jag skall byta reduceringsventil på min 1.9 205, är det någon som har gjort det förut och vet hur man går till väga?
André V

Post by André V »

Om det är en -89 och framåt finns två reduceringsventiler, en framför vardera bakhjul. Årsmod -88 har enbart en reduceringsventil som sitter på torpedväggen. Den sistnämnda varianten är klart att föredra när det är dags för byte...

De bakmonterade ventilerna sitter precis framför bensintanken, där rören går vinkelrätt mot bilens färdriktning. För att ta loss den är det bara att lossa nipplarna (två olika storlekar) samtidigt som man håller emot med en större nyckel på själva ventilen (som ju utvändigt är sexkantig).

Tyvärr är det ofta så att nipplarna efter 15+ års salt och regn svetsats fast på rören, vilket omöjliggör bortplockande på normalt vis. Om detta hänt på bägge sidor av ventilen kan man fortfarande rädda situationen genom att kapa av röret så nära nippeln som möjligt (lämpligen den yttersta) och sedan skruva själva ventilen av den inre nippeln istället för tvärtom. Sedan får man kona upp en ny ände och sätta dit en fräsch nippel där man kapade. Det finns liiite extra rör att ta av, men inte mkt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Don

Post by Don »

Tackar för inlägget. Jag har en 89 1.9 gti, den med 2 st ventiler och jag var ute och försökte byta idag. Jag fick loss den på ena och tänkte se om det finns några tips för att få upp den andra innan jag börjar kapa och ha mig. Jag har inte tillgång till så mycket verktyg och så så jag tänkte börja med det lättaste sättet först (kona vet jag inte vad det är rikigt =)). Vad tror du om att spruta på med 5.56 och låta det stå nån dag? eller kanske iskyla som jag såg att det gjorde reklam för att få upp rostiga bultar?
André V

Post by André V »

Kona = skapa en ny "fläns" i änden på bromsröret så att det kan täta mot anliggningsytan inne i ventilen. Innan dess måste man såklart också ha trätt en ny nippel på röret. T.ex. Biltema har allt man behöver.

Dubbelkoningsverktyg: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82467
Nippel: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1250&iItemId=89348

Innan man ger sig på att kapa själva röret kan man givetvis testa att både kyla och 5-56-behandla, men jag tror tyvärr inte detta kommer att hjälpa.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Don

Post by Don »

Jag tackar så hemskt mycket för svaren de har verkligen hjälpt mig. Det verkar som om det är kona som gäller då jag inte har lyckats få loss ventilen. Vet du om man kan göra själva koningen under bilen eller om man måsta ta loss bromsröret först? Bromsröret var upphängt i en plasthake men jag tror att det går att pilla ut det därifrån så att det man får lite mer manöverrum i alla fall. Vet du om koningen är en komplicerad process?
André V

Post by André V »

Jag hade aldrig använt ett koningsverktyg innan jag gav mig på min 205:a, men det gick bra ändå. Inte så svårt mao. :)

Koning kan göras på plats, fast helst med bilen upphissad (även om man givetvis kan göra som jag gjorde och kräla under bilen). Man tar loss röret så mkt man kan från plastclipsen, för att få lite mer plats.

Jag kapade sedan av röret med en bågfil så nära den yttre nippeln som möjligt. Filade ner den kapade ytan lite (blir ingen bra kona annars). Gängade av ventilen från den inre nippeln. Också den fastsvetsad, men jag lät den vara i och med att det räcker med att en av nipplarna kan rotera. På med den nya nippeln på rörstumpen och börja kona. Svårt att beskriva hur det går till här utan bilder. Instruktioner medföljer dock koningsverktyget. Lycka till. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Don

Post by Don »

Här var det snabb service =) Dags att åka till biltema och köpa grejer då. En sista liten fråga bara, vet du vilken nippel det är man skall ha? Jag tror det är M10 x 1,0 , 11 mm nyckelvidd och utvändig gänga men jag är inte säker. Jag har inte kapat röret än så det går inte att mäta måtten på nipplarna och jag skulle bli glad om jag slapp klä på mig och gå ut i regnet göra det =)
Don

Post by Don »

ooops dubbelpost.
André V

Post by André V »

Don wrote:Här var det snabb service =) Dags att åka till biltema och köpa grejer då. En sista liten fråga bara, vet du vilken nippel det är man skall ha? Jag tror det är M10 x 1,0 , 11 mm nyckelvidd och utvändig gänga men jag är inte säker. Jag har inte kapat röret än så det går inte att mäta måtten på nipplarna och jag skulle bli glad om jag slapp klä på mig och gå ut i regnet göra det =)

Japp, det är en sån nippel du ska ha.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Don

Post by Don »

Jag har kapat röret och tömt systemet på bromsvätska. Jag har köpt en ny bromsreduceringsventil från mekonomen och koningsverktyget från biltema. Jag tänkte torröva lite så jag köpte lite bromsrör också. Det första jag märkte var att på mekonomens reduceringsventil skall den inre nippeln vara en m12 istället för en m10 som på den gamla reduceringsventilen. Som tur var så var det på den inre sidan jag hade kapat bromsröret på ändå (Jag tror inte de har sådana nipplar på biltema så jag får åka till mekonomen och köpa).

När jag övade koningen så märkte jag dock att bromsröret glappar i mekonomens bromsreduceringsventil, vilket det inte gör när jag testar att skruva in det konade röret och nippeln (m10) i den gamla reduceringsventilen. Det rätta måste väl ändå vara att när nippeln är fullt inskruvad skall det inte kunna gå att rotera bromsröret utan problem i den (det gör väl att det läcker?). Jag tycker mig också se att gängningen går längre in i den gamla reduveringsventilen än mekonomens. Har jag fått en defekt redueceringsventil eller har jag missat nått?

Själva koningen verkar inte vara alltför svår även om det gäller att få det rätt då det inte finns mycket rör att ta av (jag antar att man kan förlänga annars med mer konade kopparör och bromsnipplar, om de bara tillåter det i besiktningen).
André V

Post by André V »

Don wrote:Själva koningen verkar inte vara alltför svår även om det gäller att få det rätt då det inte finns mycket rör att ta av (jag antar att man kan förlänga annars med mer konade kopparör och bromsnipplar, om de bara tillåter det i besiktningen).

SBP verkar inte bry sig om att man flyttat ventilen till ett annat ställe på röret, om det nu är så att man blir tvungen att skarva in en bit nytt rör.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Don

Post by Don »

Heh, nu är det natten till julafton och man sitter här och skriver =)
Jag antar att reduceringsventilen (kan det inte heta nått lättare?) fortfarande måste vara tvärställd mot bilen.
Vad tror du om att kopparröret går att snurra även när nippeln är fullt inskruvad i reduceringsventilen (uh), var det så för dig? Tackar för hjälpen förresten, det blir som en present att se om man har fått svar (vi har inga presenter i år vi ska till thailand istälet =))
André V

Post by André V »

SBP kommer inte att bry sig om det finns red-ventiler eller inte. Förmodligen bryr de sig inte det minsta heller om ventilerna sitter tvärställda eller längsställda. Huvudsaken är att bromsarna tar jämnt, fram som bak (fast med hög bromsverkan bak lär bilen vara livsfarlig att köra).

Att kopparröret går att snurra trots att man skruvat in nippeln maximalt i ventilen låter inte alls bra! Något måste blivit fel. Tanken är ju att konan i änden på röret ska täta stenhårt mot motsvarande inverterade kona i ventilen. Det är ganska högt tryck det rör sig om.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är det inte väldigt lite extrajobb att byta hela rören på en 205?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

TheDagger wrote:Är det inte väldigt lite extrajobb att byta hela rören på en 205?

Det jobbiga är att de går över tanken.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:
TheDagger wrote:Är det inte väldigt lite extrajobb att byta hela rören på en 205?

Ojdå, det är ju tyvärr inget ovanligt. Bytte nyligen på en Honda och det var samma sak där :(
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Don

Post by Don »

Jag börjar nästan misstänka att jag har fått en defektreduceringsventil eller att jag gör något fel i dubbelkoningen. Det känns som att när muttern är maximalt inskruvad finns det ändå 1 millimeters glipa mellan koningen på röret och den i reduceringsventilen. Dock så kan jag ju ha missupptfattat hur man konar totalt. Det jag menar med dubbelkona är att först pressa en enkelkona med bara hållaren och konpressen och sedan stoppa in adaptern i hålet på röret och pressa ytterligare en gång med den mellan. Detta gör att konan blir lite bredare. Jag ska försöka fixa bilder senare ikväll när farsan kommer hem med kameran. Gör jag rätt eller är jag ute och cyklar? Jag brukar kunna vara rätt dumm på såna här grejer =)
André V

Post by André V »

Du ska inte dubbelkona röret, bara enkelkona det. Dvs du ska skapar svampformen och skippar det andra momentet. Det låter också som om du fått en nippel med för korta gängor. Trodde iofs alla nipplar med rätt diameter och gängstigning såg ungefär likadana ut. Skumt :?
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sundin wrote:

Vilket dom ju inte BEHÖVER göra....

Rådig hemmamek skiter i dom gamla rören (nåja inte bokstavligen :lol: ), å drar nya under/vid sidan om, tanken. Samma med bränslerör.

Bromsrör kan man förresten göra som saab gjorde på 99/900 å dra inuti kupén om man vill 8) ,fiffgt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet wrote:
Sundin wrote:

Vilket dom ju inte BEHÖVER göra....

Rådig hemmamek skiter i dom gamla rören (nåja inte bokstavligen :lol: ), å drar nya under/vid sidan om, tanken. Samma med bränslerör.

Bromsrör kan man förresten göra som saab gjorde på 99/900 å dra inuti kupén om man vill 8) ,fiffgt.

Jag drar dom runt tanken på bilar man inte kan få dom över på. Det enda SBP bryr sig om är att dom sitter fast.
Post Reply