Många felmeddelanden, Peugeot 406
Många felmeddelanden, Peugeot 406
Hej,
Jag har bekymmer med bilen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Bilen jag äger är en Peugeot 406 2.0ST från 2001, bilen har tidigare ägts av min mor och jag köpte den av henne i somras. Under de fem år som hon ägt bilen har den fungerat utan problem, hon har följt service-intervallen och kört den varsamt.
Nu har bilen varit i min ägo ca. 3 månader och felmeddelande dyker upp i displayen. Först fick jag ett meddelande "ABS FAULT" och det visade sig vara en trasig ABS-givare...den ska bytas i dagarna.
Nu har bilen även anmärkt på "FILL UP ENGINE COOLANT", detta trots att kylvätskenivån ligger på topp, kan det röra sig om en givare här också?
Sen har den också varnat för "FILL UP TOP OIL" och jag har kontrollerat olje-nivån och under tre månader har jag behövt fylla på med ca. 5dl olja....det låter som den dricker för mkt.
För två månader sen satte jag i en ny stereo i bilen och det är efter detta som felmeddelandena börjat dyka upp, kan nåt ha hänt vid installationen...nån kontakt som glappar eller så. Det jag funderade på är ifall elektroniken påverkas av att interface-kabeln som gav information till displayen på orginal-stereon inte är inkopplad längre.
Vad tror ni, jag är tacksam för de tips jag kan få.
MVH
//Peter
Jag har bekymmer med bilen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Bilen jag äger är en Peugeot 406 2.0ST från 2001, bilen har tidigare ägts av min mor och jag köpte den av henne i somras. Under de fem år som hon ägt bilen har den fungerat utan problem, hon har följt service-intervallen och kört den varsamt.
Nu har bilen varit i min ägo ca. 3 månader och felmeddelande dyker upp i displayen. Först fick jag ett meddelande "ABS FAULT" och det visade sig vara en trasig ABS-givare...den ska bytas i dagarna.
Nu har bilen även anmärkt på "FILL UP ENGINE COOLANT", detta trots att kylvätskenivån ligger på topp, kan det röra sig om en givare här också?
Sen har den också varnat för "FILL UP TOP OIL" och jag har kontrollerat olje-nivån och under tre månader har jag behövt fylla på med ca. 5dl olja....det låter som den dricker för mkt.
För två månader sen satte jag i en ny stereo i bilen och det är efter detta som felmeddelandena börjat dyka upp, kan nåt ha hänt vid installationen...nån kontakt som glappar eller så. Det jag funderade på är ifall elektroniken påverkas av att interface-kabeln som gav information till displayen på orginal-stereon inte är inkopplad längre.
Vad tror ni, jag är tacksam för de tips jag kan få.
MVH
//Peter
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:kan ju vara något med stereon som jävlas om den är integrerad i systemet på mer än ett sett---
testa att byta tillbaka o se om det löser problemen...
Jo, jag funderar på att sätta i org.stereon igen och se vad som händer.
Idag gick motorn inte att starta, display visade "ECONOMY MODE ACTIVE", funderar således på om batteriet håller på att ge upp....har inte bytt på 6 år. Kan detta i sin tur medföra dom andra skumma felmeddelandena...
MVH
//Peter
Putte79 wrote:
Idag gick motorn inte att starta, display visade "ECONOMY MODE ACTIVE", funderar således på om batteriet håller på att ge upp....har inte bytt på 6 år. Kan detta i sin tur medföra dom andra skumma felmeddelandena...
MVH
//Peter
Economy Mode blir det väl om man tex har stereon på utan tändning... eller?
Göran 406 2.0 kombi -03 silverline
Gurraj wrote:Putte79 wrote:
MVH
//Peter
Economy Mode blir det väl om man tex har stereon på utan tändning... eller?
Precis Gurraj. "Economy...." stänger av tändningen om bilen står avstängd men du lyssnar på radio ändå, efter en halvtimme.
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
-
Cool4062,0T
- danielr112
Cool4062,0T wrote:Prova med den gamla stereon ,
sedan utan någon stereon alls ,
ta bort minus polen på batteret mellan testen,
Det kan vara batteret , på min hissades en ruta ner iband
som upphörde när jag bytte batteri !
har inte med batteriet att göra.. däremot kan det varit glappkontakt i ngn kabel.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
- PlutoOrjan
Jodå...
daromer wrote:Cool4062,0T wrote:Prova med den gamla stereon ,
har inte med batteriet att göra.. däremot kan det varit glappkontakt i ngn kabel.
Kan visst ha med batteriet att göra!
På min 206:a så var batteriet kasst och jag fick en del konstiga errors med "abs Fault" och "anti polution failure"
Så visst kan ett dåligt batteri med dålig spänning föra med sig en massa konstiga fel...
\Ö.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Vill bara tacka alla för hjälpen med era tips, tyvärr kvarstår problemen med felmeddelande fortfarande. Jag har bytt ABS-givare, monterat nytt batteri samt monterat i org.stereon igen. De felmeddelande som dyker upp är "ABS FAULT" samt "FILL UPP ENGINE COOLANT", bilen ska in till Peugeot den 4/12....då får vi se vad dom kan göra åt saken. Jag uppdaterar här sen ifall nån annan kanske har nytta av infon.
Tack än en gång för hjälpen.
//Peter
Tack än en gång för hjälpen.
//Peter
Re: Jodå...
PlutoOrjan wrote:daromer wrote:Cool4062,0T wrote:Prova med den gamla stereon ,
Kan visst ha med batteriet att göra!
På min 206:a så var batteriet kasst och jag fick en del konstiga errors med "abs Fault" och "anti polution failure"
Så visst kan ett dåligt batteri med dålig spänning föra med sig en massa konstiga fel...
\Ö.
Ungefär samma fel fick min mor på sin 206 SW -03. Tror hon fick något märkligt problem med startspärren också. När hon gjorde en snabb pitstop hos Peugeot Sätra så visade sig att minst en cell i batteriet var kortsluten. Det mest märkliga i historien var att batteriet som satt i var ett gammalt skitbatteri (ej orginal).
Bilen har varit servad hos Direct Connection (Solna) sen ny, så det mest troliga är att någon (eller några) hos Direct Connection helt enkelt har snott och ersatt det orginalmonterade batteriet..
Frågan är bara: Hur man bevisar det?
Förbannade jävla klåpare..
Det är svårt att vara smal när man är rik..
Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
UPDATE...
För er som inte orkar läsa hela tråden så har jag problem med framförallt felmeddelande "ABS FAULT" och vid några tillfällen har även "FILL UP ENGINE COOLANT" dykt upp.
Har nu haft bilen hos Peugeot en andra gång för djupare felsökning, dom kom fram till följande.
* Ang. "FILL UP ENGINE COOLANT" så står dom som frågetecken då det inte finns nån sensor för detta i min bil....hur sjutton ska man tolka detta?
* Ang. det mest primära felet med tänd ABS-lampa och felmeddelande "ABS FAULT" så visade det sig att det antagligen inte var nåt fel på ABS-givaren som jag bytte. Dom har kollat alla givare och kablar från styrboxen till givarna och inget fel där. Nu säger dom att det MED STÖRSTA SÄKERHET är fel internt i styrboxen för ABS-systemet. En ny sådan kostar 7500kr vilket är rätt mkt pengar för mig.
Jag hittade en begagnad styrbox för ABS-systemet på www.lagabasen.se, den är från en 406á 1998 års modell. Någon som vet om den passar i min från 2001 och i så fall....är det svårt att byta?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH
//Peter
För er som inte orkar läsa hela tråden så har jag problem med framförallt felmeddelande "ABS FAULT" och vid några tillfällen har även "FILL UP ENGINE COOLANT" dykt upp.
Har nu haft bilen hos Peugeot en andra gång för djupare felsökning, dom kom fram till följande.
* Ang. "FILL UP ENGINE COOLANT" så står dom som frågetecken då det inte finns nån sensor för detta i min bil....hur sjutton ska man tolka detta?
* Ang. det mest primära felet med tänd ABS-lampa och felmeddelande "ABS FAULT" så visade det sig att det antagligen inte var nåt fel på ABS-givaren som jag bytte. Dom har kollat alla givare och kablar från styrboxen till givarna och inget fel där. Nu säger dom att det MED STÖRSTA SÄKERHET är fel internt i styrboxen för ABS-systemet. En ny sådan kostar 7500kr vilket är rätt mkt pengar för mig.
Jag hittade en begagnad styrbox för ABS-systemet på www.lagabasen.se, den är från en 406á 1998 års modell. Någon som vet om den passar i min från 2001 och i så fall....är det svårt att byta?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH
//Peter
Är ABS-givar felet bak? Isåfall kan du testa och lyfta på mattan på förarplatsen och kolla så det inte står vatten där då det ligger lite kontaktstycken där med bland annat kablarna till ABS-givarna bak.
Är kylvätskenivån ok? Har för mig att jag har givare på min
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk
medlem nr.816
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk
medlem nr.816
Waern wrote:Är ABS-givar felet bak? Isåfall kan du testa och lyfta på mattan på förarplatsen och kolla så det inte står vatten där då det ligger lite kontaktstycken där med bland annat kablarna till ABS-givarna bak.
Tack för det snabba svaret
Felet är vänster bak, men på Peugeot har dom ju tydligen kollat allt kablage mellan styrbox och givare utan anmärkning....borde väl innefatta det du beskriver hoppas jag....mattorna har jag bort med jämna mellanrum för att göra rent och har inte känt nån tendens till fukt. Kylvätskenivån är bra om man tittar ner i exp.kärlet.
//Peter
Lyfter tråden åter i desperat försök att få vägledning.
Undar vidare ifall det är omständigt att identifiera styrboxen för ABS och plocka ut för att felsöka...kan ju visa sig vara nån lödning eller nåt som spruckit.
Sen tycker jag det är konstigt att Peugeot säger att det till 99% avhjälper felet genom att byta styrboxen men om det visar sig att det inte är felet får jag ändå betala 7500kr. Borde man inte, på en auktoriserad service-verkstad, ha möjlighet att testa ifall min box är trasig utan att byta ut den....borde man inte ha moduler på verkstaden för att testa detta? Jag har ingen aning men jag kan inte tänka mig att ABS-systemet är specifikt för just Peugeot 406 utan att det köps in från en fristående tillverkare, det borde således kunna sitta i andra Peugeot-modeller och även i bilar av andra fabrikat. I så fall borde dom ju ha möjlighet att testa med en annan box innan dom beställer hem en ny.
Vad säger nii om detta, är jag helt fel ute i mitt resonemang?
MVH
//Peter
Undar vidare ifall det är omständigt att identifiera styrboxen för ABS och plocka ut för att felsöka...kan ju visa sig vara nån lödning eller nåt som spruckit.
Sen tycker jag det är konstigt att Peugeot säger att det till 99% avhjälper felet genom att byta styrboxen men om det visar sig att det inte är felet får jag ändå betala 7500kr. Borde man inte, på en auktoriserad service-verkstad, ha möjlighet att testa ifall min box är trasig utan att byta ut den....borde man inte ha moduler på verkstaden för att testa detta? Jag har ingen aning men jag kan inte tänka mig att ABS-systemet är specifikt för just Peugeot 406 utan att det köps in från en fristående tillverkare, det borde således kunna sitta i andra Peugeot-modeller och även i bilar av andra fabrikat. I så fall borde dom ju ha möjlighet att testa med en annan box innan dom beställer hem en ny.
Vad säger nii om detta, är jag helt fel ute i mitt resonemang?
MVH
//Peter
-
Cool4062,0T
Jag förmodar att det är en Bosch del ? på din också
Ta reda på orginalnummer sök på nätet google medflera, men även på laga.se och bildelsbas.se och se om du får fram vilka andra modeller som kan ha samma del .
Kolla med citroen C5 + xara & picasso
Kolla även på http://forum.citroenakuten.com/
Delen är ju lätt att byta så bäst är väl en beg. del
Jag håller med dej , de borde kunna prova med en korekt del
om feler kvarstår. Det är väl därför man går till Peugeot , annars
kan man ju gå till någon annan klåpare som kör - try and error .
Lycka till
Ta reda på orginalnummer sök på nätet google medflera, men även på laga.se och bildelsbas.se och se om du får fram vilka andra modeller som kan ha samma del .
Lycka till
Cool4062,0T wrote:Jag förmodar att det är en Bosch del ? på din också
Lycka till
Tackar så mkt för hjälpen, har dock lite positiva nyheter just nu. Pratade med mitt försäkringsbolag (www.aktsam.se) och dom täcker tydligen 60% av kostnaden så jag behöver endast betala 2800kr. Känns ju som det är värt att göra så istället för att köpa en begagnad modul för 2500kr och utföra arbetet själv.
Dock tycker jag fortfarande (precis som du Cool4062,0T) att man kunde kräva lite mer av peugeot-verkstan. Jag jobbar som medicintekniker och håller dagligen på med avhjälpande underhåll på medicinteknisk utrustning. Inte f*n skulle mina kunder godta att jag testar att byta en del som dom får betala 7000kr för och sen visar det sig att felet var ett annat.
Jag uppdaterar här i tråden när jag fått felet avhjälpt....kanske kan vara till nytta för andra.
MVH
//Peter
Putte79 wrote:
Dock tycker jag fortfarande (precis som du Cool4062,0T) att man kunde kräva lite mer av peugeot-verkstan. Jag jobbar som medicintekniker och håller dagligen på med avhjälpande underhåll på medicinteknisk utrustning. Inte f*n skulle mina kunder godta att jag testar att byta en del som dom får betala 7000kr för och sen visar det sig att felet var ett annat.
Det är ett mirakel Peter hur mycket skit vi bilägare accepterar från bilverkstäder. Jag känner inte till en annan bransch som håller samma priser och samma låga servicenivå som bilbranschen.
Vive la république!
-
Cool4062,0T
Update!
Har väntat drygt en vecka på att Peugeot-verkstan ska ringa så vi kan boka en tid för byte av styr-box till ABS-systemet.
Igår pajade lampan till höger halvljus så jag åkte in på statoil och köpte en ny. Bytte lampa och testade så att det fungerade. På väg hem tyckte jag att nåt inte stämde....började kolla på inst.brädan och såg att....LAMPAN FÖR FEL PÅ ABS HADE SLOCKNAT. Jag testade att starta om bilen några ggr och inte f*n dök det upp nåt felmeddelande och inge lampa som indikerar på fel. Testade att tvärbromsa några ggr och ABS fungerade klockrent.
Asså, jag fattar mig inte på hur elektroniken i dagens bilar fungerar men skumt är det i.a.f
Nu e man glad....hoppas det håller i sig.
//Peter
Har väntat drygt en vecka på att Peugeot-verkstan ska ringa så vi kan boka en tid för byte av styr-box till ABS-systemet.
Igår pajade lampan till höger halvljus så jag åkte in på statoil och köpte en ny. Bytte lampa och testade så att det fungerade. På väg hem tyckte jag att nåt inte stämde....började kolla på inst.brädan och såg att....LAMPAN FÖR FEL PÅ ABS HADE SLOCKNAT. Jag testade att starta om bilen några ggr och inte f*n dök det upp nåt felmeddelande och inge lampa som indikerar på fel. Testade att tvärbromsa några ggr och ABS fungerade klockrent.
Asså, jag fattar mig inte på hur elektroniken i dagens bilar fungerar men skumt är det i.a.f
Nu e man glad....hoppas det håller i sig.
//Peter