Nu har jag äntligen beställt en baslåda och ett slutsteg så det blir lite dunka dunka i bilen En sak jag funderar över innan jag får ljudet hemskickat är:
Orginalstereon har ingen lågnivå utgång, har därför bestämt mig för att köpa en adapter till jag köper en ny H-E. Men hur ska adaptern kopplas? Beskriv gärna ganska detaljerat då jag inte är en hejare på ljud
Tacksam för Mkt snabbt svar!
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Nu har jag äntligen beställt en baslåda och ett slutsteg så det blir lite dunka dunka i bilen En sak jag funderar över innan jag får ljudet hemskickat är: Orginalstereon har ingen lågnivå utgång, har därför bestämt mig för att köpa en adapter till jag köper en ny H-E. Men hur ska adaptern kopplas? Beskriv gärna ganska detaljerat då jag inte är en hejare på ljud
Tacksam för Mkt snabbt svar!
Är i samma stadie som du, dock har jag byggt en egen låda. Inkopplingen sker som så att du skarvar på adapterns fyra kablar på bakre högtalarkablar i bilen, om du gör det fram vid stereon eller bak vid högtalaren spelar ingen roll om jag fattat rätt. (japp stämmer)
Fördelen med att göra det fram vid stereon är väl att du har kablarna färdigdragna när du väl byter stereo, å andra sidan är det ju enklare att koppla in det bak då du inte behöver dra lågnivåkabel genom hela bilen, just nu!
På adaptern finns iallafall uttag för att koppla in din lågnivåkabel som du sedan drar till steget. Ström till steget drar du direkt från batteriet via en säkring. Remote är jag inte på det klara än vart du tar ifrån men i vanliga fall är det ju typ elantenn uttgång från stereon (om det finns).
Gurraj wrote:Remote är jag inte på det klara än vart du tar ifrån men i vanliga fall är det ju typ elantenn uttgång från stereon (om det finns).
Drar man en kabel direkt från batteriet för remoten, eller?
Skulle vilja ha en strömbrytare för att kunna bryta steget till basen då jag inte alltid vill ha den igång (hund, barn, fru etc...) , ska man bryta strömmen eller remoten?
Gurraj wrote:Remote är jag inte på det klara än vart du tar ifrån men i vanliga fall är det ju typ elantenn uttgång från stereon (om det finns).
Drar man en kabel direkt från batteriet för remoten, eller? Skulle vilja ha en strömbrytare för att kunna bryta steget till basen då jag inte alltid vill ha den igång (hund, barn, fru etc...) , ska man bryta strömmen eller remoten?
Nej för tusan. Remoten drar du från stereon, inte batteriet. Det brukar vara den ljusblå sladden bak på stereon. annars kan du ta autoantenna eller den det står remote på.
simonmannen wrote: Nej för tusan. Remoten drar du från stereon, inte batteriet. Det brukar vara den ljusblå sladden bak på stereon. annars kan du ta autoantenna eller den det står remote på.
Det var ju det där med originalstereon, RD3, finns det antenn-/remote- uttgång på den? Hittar inget kopplingsschema... Läste iofs nånstans (i nån tråd, som jag inte hittar) att man kunde använda vit kabel bak på stereon, bekräfta/dementera??
Nej, använd den ljusblå kabeln på RD3 som nämndes innan. Bara klipp den och skarva in en kabel som du drar till steget. Använd inte vit kabel! Det är en datakabel som garanterat kommer att ge dig nån konstig reaktion från bilen. Dra aldrig remote från batteriet. Ang hög-lågnivå så köp dig en universal iso- adapter á 50:- och använd bara högtalardelen så slipper du klippa din orginal iso, dvs om du ändå tänker dra nya kablar från steget. Mitten av bilen brukar vara ett bra ställe att dra lågnivåkablar.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex . wrote:Nej, använd den ljusblå kabeln på RD3 som nämndes innan. Bara klipp den och skarva in en kabel som du drar till steget. Använd inte vit kabel! Det är en datakabel som garanterat kommer att ge dig nån konstig reaktion från bilen. Dra aldrig remote från batteriet.
Kollade bakom stereon förut, har två blå men ingen av dom märkbart ljusare än den andra...
Alex . wrote:Nej, använd den ljusblå kabeln på RD3 som nämndes innan. Bara klipp den och skarva in en kabel som du drar till steget. Använd inte vit kabel! Det är en datakabel som garanterat kommer att ge dig nån konstig reaktion från bilen. Dra aldrig remote från batteriet.
Kollade bakom stereon förut, har två blå men ingen av dom märkbart ljusare än den andra...
dado wrote:Vilken funktion har stift A6? (den till vänster om jord)
Påslagning vid tänding=rätt kabel
A7 är kontinuerlig
Idiotiskt att ha samma färg på två kablar bredvid varandra...hursomhelst A6 är den kabeln du ska skarva
Edit:hmm. Letade upp en printning av kontakternas funktion på RD3 som jag fick av Peugeot. Färgerna är helt annorlunda. De viktiga kablarna: A6:(+) Efter tänding A7: (+) Kontinuerlig A8: Jord.
Men det ser skumt ut på din bild...Har kablarna någon förstålig märkning?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
dado wrote:Vilken funktion har stift A6? (den till vänster om jord)
Påslagning vid tänding=rätt kabel A7 är kontinuerlig Idiotiskt att ha samma färg på två kablar bredvid varandra...hursomhelst A6 är den kabeln du ska skarva
Edit:hmm. Letade upp en printning av kontakternas funktion på RD3 som jag fick av Peugeot. Färgerna är helt annorlunda. De viktiga kablarna: A6:(+) Efter tänding A7: (+) Kontinuerlig A8: Jord. Men det ser skumt ut på din bild...Har kablarna någon förstålig märkning?
Ingen märkning som jag kan se. Pratade dock med Peugeot-verkstan nyss och han svarade på frågan (vilken kabel ska man använda till remote på slutsteg?):
"Nej, jag känner igen frågan men jag tror att vi kom överens om att det inte finns någon utgång att koppla in slutsteg på". Låter iofs som en enkel lösning för Peugeot En fråga till bara... vilken kabel är A6?
Hittade den här bilden på mds hemsida... Den säger något annat
Skulle iofs bara vara att ta remoten från ett bakljus har jag läst mig till, men jag vill ha en strömbrytare fram så att jag kan stänga av/på och då vore det enkelt att koppla remoten direkt på stereon (kabeln är redan dragen nämligen)...
Om jag läst beskrivningarna ang. isokontakter rätt, så har jag (efter att ha varit ute och kollat):
Ständig ström på, A7 och A4 när jag sätter på tändningen tillkommer A6.
Men om jag sätter på stereon utan att vrida på tändningen får jag ström på A5.
Då är det ju lämpligt att koppla remote till A5, kan det bli något permanent fel??
Jag vet att jag är tjatig men jag vill inte koppla fel så att jag har sönder något, nån skrev något om bildatorn...
Om du har varit ute o mätt så du verkligen får ström på A5 när du trycker på "On" så verkar det ju vara ett bra alternativ. Har du inte mätt, hävdar jag fortfarande att du ska använda A6 Permanenta skador har jag aldrig hört om. Kan bara säga att när jag hade min hög-till lågnivå i 307'an så använde jag mig av A6 och jag tror att när jag tryckte på "on" så slogs även steget på. Likadant var det i 206'an innan jag bytade till en riktig huvudenhet... Båda bilarna hade förresten RD3 A6 for teh win!
Ut o prova nu!!!
205mi16 Monte Carlo-91
Det jag "mätt" med är en testlampa så jag vet att jag får ström på A5 när jag trycker "on" dock vet jag inte hur mycket ström det är...
Tror att jag börjar att prova med 5:an, ifall jag vill poppa med tändningen av. Men jag måste väl inte klippa den räcker det inte med en strömtjuv då jag inte vet vad den går till mer???
Det viktigaste är att du får ström. Klipp o skarva eller strömtjuv, vilket du vill, se bara till att den har kontakt med orginaluttaget när du är färdig. Det är inte starkström du behöver så spänningen är helt oviktig, bara du vet "antingen eller". Lycka till
205mi16 Monte Carlo-91