stereo/ljud 206 RC

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Lopex

stereo/ljud 206 RC

Post by Lopex »

har lite frågor om ljudet i RC

vad är det för ljudsystem i den, är det JBL-ljudet som beskrivs i manualen eller annat?
hur många högtalare är det i den?

cd-växlare? var?

om det inte finns en cd-växlare, så kan man aktivera cd-växlar ingången så man kan köra en I-pod genom den eller en mp3-spelare (såg att det fanns i-pod adaptrar för inkoppling till cd-växlaringången)

Finns det någon eftermarknadsstereo man kan montera så att man fortfarande behåller displayfunktionen och radiospaken?
PlutoOrjan

hmm..

Post by PlutoOrjan »

Vad gäller displayen så går det inte att då den att fungera med en annan stereo. Dock så finns det adaptrar så du kan använda "rattspaken".
Denna adapter köps specifikt till respektive stereomodell.

Angående mp3/Ipod-spelare så är enklaste lösningen en lite FM-sändare som du enkelt ansluter till spelaren. Sen är det bara att ratta in rätt frekvens på bilstereon och, voila, ljudet ljuder...

Mvh Örjan.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.

** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Lopex

Re: hmm..

Post by Lopex »

PlutoOrjan wrote:Vad gäller displayen så går det inte att då den att fungera med en annan stereo. Dock så finns det adaptrar så du kan använda "rattspaken".

Angående mp3/Ipod-spelare så är enklaste lösningen en lite FM-sändare som du enkelt ansluter till spelaren. Sen är det bara att ratta in rätt frekvens på bilstereon och, voila, ljudet ljuder...

Mvh Örjan.

jo fm-sändare går vet jag, men ljudkvalitén suger ändå..
bluetooth e ett alternativ, men hur som helst så verkar det enklast att byta ut stereon bara... synd.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Amar2 wrote:men hur som helst så verkar det enklast att byta ut stereon bara... synd.

Men ny stereo låter så mycket bättre än den gamla. :)
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Lopex

Post by Lopex »

PelleW wrote:
Amar2 wrote:men hur som helst så verkar det enklast att byta ut stereon bara... synd.

Men ny stereo låter så mycket bättre än den gamla. :)

kan tänka mig.. några bra stereos runt 3k att rekommendera?

ska ha USB och mp3-stöd
OLW

Post by OLW »

Kan varmt rekomendera denna

http://www.kenwood.eu/products/car/rece ... C-W6534UY/

Såldes av MDS i somras för 2990:-
BMW 318d -08
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
Lopex

Post by Lopex »

var hittar man adaptrar så att man kan använda originalspaken åtminstone?
eller måste stereon vara gjord för den spaken också.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Amar2 wrote:var hittar man adaptrar så att man kan använda originalspaken åtminstone?

BRL bl.a. har adapters.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

PelleW wrote:
Amar2 wrote:var hittar man adaptrar så att man kan använda originalspaken åtminstone?

BRL bl.a. har adapters.

Dock rätt dyrt, beroende på märke..välj stereo efter vilken adapter som är billigast ;)

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

BANZAI3030 wrote:
PelleW wrote:

BRL bl.a. har adapters.

Dock rätt dyrt, beroende på märke..välj stereo efter vilken adapter som är billigast ;)

Och utan adapter ser det ju totalt för jävligt ut. En föredetta arbetskamrat som har en ny stereo utan adapter till sin 407:a. Ser för jävligt ut..
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Joi

Post by Joi »

Rash wrote:
BANZAI3030 wrote:
PelleW wrote:

BRL bl.a. har adapters.

Och utan adapter ser det ju totalt för jävligt ut. En föredetta arbetskamrat som har en ny stereo utan adapter till sin 407:a. Ser för jävligt ut..

vad är det som ser illa ut med det då?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Rash wrote:
BANZAI3030 wrote:
PelleW wrote:

BRL bl.a. har adapters.

Vi snackar adapter till rattspaken, inte ramen till CD:n (som jag för övrigt slipper eftersom att jag har RC-konsoll).
PeMa

Post by PeMa »

PlutoOrjan wrote:Vad gäller displayen så går det inte att då den att fungera med en annan stereo. Dock så finns det adaptrar så du kan använda "rattspaken".

Mvh Örjan.

Inte helt korrekt...
Här finns adaptrar som hanterar både rattfjärr och display...
Här finns för Sony: http://www.connects2.com/c2search.aspx? ... &modID=507
Det finns liknade produkter för Pioneer också.
Dock har jag aldrig sett någon av dem i drift...

Kolla även här...
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Lopex

Post by Lopex »

PeMa wrote:

Mvh Örjan.

Inte helt korrekt...
Här finns adaptrar som hanterar både rattfjärr och display...
Här finns för Sony: http://www.connects2.com/c2search.aspx? ... &modID=507
Det finns liknade produkter för Pioneer också.
Dock har jag aldrig sett någon av dem i drift...

Kolla även här...
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
mvh Per

tack för tipset..
kan egentligen leva med originalstereon så en Aux-in adapter hade räckt, tycker inte att en sån borde kosta många kronor.

Så brl kan ta hem grejor från connects2?
för det verkar vara lite knepig sida att beställa från.

edit: hittade aux in adapter för en tusenlapp. så det e överkommligt,
kopplar min 20gb mp3-spelare så blir det nog perfa.
PeMa

Post by PeMa »

Amar2 wrote:Så brl kan ta hem grejor från connects2?
för det verkar vara lite knepig sida att beställa från.

Det vet jag inte...
Kolla på www.connects2.com för att se vilka som är grossister i Sverige. De borde kunna hänvisa till en handlare nära dig.

//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Lopex

Post by Lopex »

följdfrågan nu blir, hur får man ut originalstereon ur panelen så att man kan ansluta adaptern bak i cd-växlar ingången?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Amar2 wrote:följdfrågan nu blir, hur får man ut originalstereon ur panelen så att man kan ansluta adaptern bak i cd-växlar ingången?

Finns trådar om det. Använd en smal mejsel i hålen. Eller var det bara för kassettspelaren? Som sagt: sök.
JN

Post by JN »

Ang att få ur org stereon. Åk till närmsta peugeotverkstad och be att få låna "nyckeln" som behövs! Gick iaf bra här i uddevalla, men känner visserligen nåra där... ;) :lol:

Men tror det ska gå med, 4 alt 2 itaget/varje sida, runda/stjärnskruvmejslar. Den på verkstaden, är lång o ch smal, med en liten krok längst ut. lite hästsko formad.

Ang stereo, så kan jag rekommendera Pioneers DEH-5800, har själv, bra ljud, snygg med bra kvalitétskänsla, kul med valbara färger på displa och knappar. Bra priser hos bla ONOFF runt 2 000 kr. Ska finnas en adapter, för display och rattfjärr. Dock verkar den lite svår att få tag på och ingen garantera att den funkar =(. dyr sen också minst 1000kr
207CC 1.6T 2007
206RC- 2003 Såld
Mazda MX-5 -91 Såld
Saab 900 NG 2.0T "Viggen" Skrotad av lastbil
Ford Fiesta 1.1l ok, 1:a bil... Såld
PeMa

Post by PeMa »

JN wrote:Ang stereo, så kan jag rekommendera Pioneers DEH-5800, har själv, bra ljud, snygg med bra kvalitétskänsla, kul med valbara färger på displa och knappar. Bra priser hos bla ONOFF runt 2 000 kr. Ska finnas en adapter, för display och rattfjärr. Dock verkar den lite svår att få tag på och ingen garantera att den funkar =(. dyr sen också minst 1000kr

1000:- dyrt?
Pioneers rattfjärr/display-adapter kostar 2500:- på BRL...
Var har du hittat den för 1000:-, länk please!!!

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Lopex

Post by Lopex »

PeMa wrote:
JN wrote:Ang stereo, så kan jag rekommendera Pioneers DEH-5800, har själv, bra ljud, snygg med bra kvalitétskänsla, kul med valbara färger på displa och knappar. Bra priser hos bla ONOFF runt 2 000 kr. Ska finnas en adapter, för display och rattfjärr. Dock verkar den lite svår att få tag på och ingen garantera att den funkar =(. dyr sen också minst 1000kr

1000:- dyrt?
Pioneers rattfjärr/display-adapter kostar 2500:- på BRL...
Var har du hittat den för 1000:-, länk please!!!

mvh Per

har kollat med BRL o de vill ha 1500 för jvc adaptern som var billigast. för pioneer o sony ville de ha 2300:-

billigaste och enklaste för mig är att peta in en Aux-in i cd-växlaringången.. kostar bara 1000kr och så slipper jag strul med att spaken o displayen inte funkar.
Post Reply