Fuktigt som f*n i kupèn..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Patson

Fuktigt som f*n i kupèn..

Post by Patson »

Jag har probs med att min vindruta är frösen eller genomvåt när jag ska kör med bilen. Bilen kan ibland stå i 3-4 dagar, alltid utomhus.

Funderar på att skaffa en "torrbollen" eller liknanade, nån som vet om det funkar med en sån...
Joi

Post by Joi »

Jag har köpt den där Turtle Wax Ice Remover, fråga mig inte om den funkar eller ej, då jag inte haft någon is på rutan den här vintern ännu, jäkla plusgrader :P Men den sprutar man bara på isen så löses den upp på någon minut. Du kan även spruta på insidan av rutan o torka av lite lätt så kommer det ingen is där o ingen imma heller. :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
gargamel

Post by gargamel »

du har ju helt klart inte tätt, dragit några kablar till t.ex slutsteg eller nått nyligen? kolla runt efter sådana saker, sen låt han torka...

om du bor nånstans norr upp där det faktiskt finns snö, så beror de troligen på hur mycket du drar in i bilen varje gång du sätter dig...
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Patson

Post by Patson »

gargamel wrote:du har ju helt klart inte tätt, dragit några kablar till t.ex slutsteg eller nått nyligen? kolla runt efter sådana saker, sen låt han torka...

om du bor nånstans norr upp där det faktiskt finns snö, så beror de troligen på hur mycket du drar in i bilen varje gång du sätter dig...

Nä jag har lagt av med ljudprojekt i mina bilar. Den är "orörd" så att säga, helt original.

Men förmodligen är det de faktum att det kan vara uppåt 10+grader fortfarande här, men ibland dyker silvret ner under nollan och då blir kupèn kall, varpå nästa dag bli fuktg då solen eller varmare luft utanpå kupèn värmer luften inuti...

Borde vara en rimlig förklaring...

men den där torrbollen... ska ta å köpa en... Hade en tidigare men de hann jag aldrig prova då den hela tien välte och så vidare. Nu har jag ett hundgaller bak som jag kan sätta fast den i...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vad har du för bil? Taklucka? Den brukar va det första som släpper in fukt!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Patson

Post by Patson »

TheDagger wrote:Vad har du för bil? Taklucka? Den brukar va det första som släpper in fukt!

Nädöh, aldrig en bil med taklucka för in del!

Det är en 406 Kombi, -03..
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Ok
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Detta hjälper inte dig men.. Ja har en 03_a kombi.. har aldrig haft problem med fukt i kupen.. du kanske ska höra hos peggverkstan ändå
Patson

Post by Patson »

nesseman wrote:Detta hjälper inte dig men.. Ja har en 03_a kombi.. har aldrig haft problem med fukt i kupen.. du kanske ska höra hos peggverkstan ändå

Tvivlar, får bara dumma svar där......
jache_75

Post by jache_75 »

har du provat att använda kupé värmare den torkar ur bilen,om du inte kör varje dag och bilen står ute så samlar den fukt pga tempförändringar detta blir säkert värre om den inte är tät, kolla dörrlister o sånt
Lindholm Racing växlar vid varvstopp
Patson

Post by Patson »

jache_75 wrote:har du provat att använda kupé värmare den torkar ur bilen,om du inte kör varje dag och bilen står ute så samlar den fukt pga tempförändringar detta blir säkert värre om den inte är tät, kolla dörrlister o sånt

Nej, bor i hyresrätt med fria parkeringar, eller parkering på gata, så jag har aldrig haft det alternativet riktigt.

Men det blir snart bättre då vi skaffat lya med eget garage..
70'Anni

Post by 70'Anni »

Ditt problem är med stor sannolikhet att dräneringen till evaporatorn i klimatanläggningen blivit igensatt. Konstruktionen på många bilmodeller är så lysande att när dräneringen inte fungerar så rinner allt kondensvatten in på passagerarsidan i kupén!

Upptäckte faktiskt samma problem på min 406 igår; detta är andra gången det händer. Dammsög cirka 5 liter vatten, och det är fortfarande långt ifrån torrt. Golvmattan är riktigt tjock och suger vatten som en Wettex-duk...

Frågan är hur man rensar dräneringen på en 406? När detta inträffade första gången fixades detta av Pugge-verkstan på garanti.

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
bengan borås

Re: Fuktigt som f*n i kupèn..

Post by bengan borås »

Patson wrote:Jag har probs med att min vindruta är frösen eller genomvåt när jag ska kör med bilen. Bilen kan ibland stå i 3-4 dagar, alltid utomhus.

Funderar på att skaffa en "torrbollen" eller liknanade, nån som vet om det funkar med en sån...

kolla reservhjulsbaljan.hade samma problem på min 406 sedan,visade sig att det läckte in via ena bakljuset och fyllde reservhjulsbaljan.
70'Anni

Post by 70'Anni »

Lyfter tråden lite i förhoppning om att finna någon med kunskap i hur man rensar dräneringen till evaporatorn i en D9?

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Har tyvärr inget svar på AC-frågan, men en annan sak som kan fukta inredningen är om det är hål på kabelslangarna som går mellan framkant dörrar och karossen.
EN 14497
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

Patson wrote:
nesseman wrote:Detta hjälper inte dig men.. Ja har en 03_a kombi.. har aldrig haft problem med fukt i kupen.. du kanske ska höra hos peggverkstan ändå

Tvivlar, får bara dumma svar där......

det beror ju på vilken verkstad man frågar.
har du kollat så det ej försvinner kylvätska???
kan vara som så att du har ett litet läckage på elementet inne i bilen. därav all fukt. kan även vara dräneringen för tröskellådorna som det blivit stop i (väldigt vanligt, har haft flera som det vart det på) och är det sto i dräneringen så istället för att rinna ut ur tröskeln så rinner det in i bilen.
ett tips är att lyfta på golvmattan i bilen tills du kommer till plåten och se hur mycket vatten det är där, om det är vatten där. är det ej vatten där så skulle jag börja kolla så det ej försvinner kylvätska, försvinner dte kylvätska så skulle jag kolla så det ej är från elementet inne i bilen.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
elvis

Post by elvis »

ett tips är om det blir imma/fukt på rutan, är att sätta på AC-n mot rutan.
(AC kyller inte bara, utan tar även bort fukt) :wink:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

elvis wrote:ett tips är om det blir imma/fukt på rutan, är att sätta på AC-n mot rutan.

visst tar den bort fukt, men fukten kommer ju någonstanns ifrån. bättre at åtgärda problemet innan man tar bort fukten, det kommer ju komma nu i alla fall. och dessutom så är det troligen för mycket fukt för att ac´n ska kunna ta hand om den.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
elvis

Post by elvis »

Q Ball Racing wrote:
elvis wrote:ett tips är om det blir imma/fukt på rutan, är att sätta på AC-n mot rutan.

visst tar den bort fukt, men fukten kommer ju någonstanns ifrån. bättre at åtgärda problemet innan man tar bort fukten, det kommer ju komma nu i alla fall. och dessutom så är det troligen för mycket fukt för att ac´n ska kunna ta hand om den.

fukt har alla bilar, det har med vädret att göra. (jag vet inte vad, kanske för kalt ute och vart i bilen)

vissa dagar nu på hösten/vintern så har så gott som alla våra bilar på jobbet igenfuktade på insidan på rutan och det är mycket.
(jag tror knappast att det är fel på 17.000st fabriksnya toyotabilar) :wink:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

elvis wrote:
Q Ball Racing wrote:

fukt har alla bilar, det har med vädret att göra. (jag vet inte vad, kanske för kalt ute och vart i bilen)

vissa dagar nu på hösten/vintern så har så gott som alla våra bilar på jobbet igenfuktade på insidan på rutan och det är mycket.
(jag tror knappast att det är fel på 17.000st fabriksnya toyotabilar) :wink:

visst är det fukt ute och det finns i alla bilar, men med tanke på att personen som ställer frågan tydligen reagerat på att det är fukt i bilen så kan man ju utgå från att det är (mycket) mer än normalt då det säkert ej är hans första bil. annars skulle han säkert ej se det som ett problem.
Post Reply