Öppet filter i 406 v6 coupe hur??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
matte1082

Öppet filter i 406 v6 coupe hur??

Post by matte1082 »

Tänkte överraska brorsan (som är bortrest) med att sätta i ett Öppet filter i hans bil. Men hmm.. :oops: Lite knepigare än i RC'n... Eller? :roll: Någon som vet vad man ska göra med den svarta "slangen" (som går in i boxen) när man plockat bort den? Och var ska man göra av "kontakten" som sitter bredvid? :? Eftersom jag inte vet vad det är för nåt så vet ja ju inte vad ja ska göra med det. Har sökt på forumet men hittar inga bilder eller beskrivningar till just 406 coupe.

Så lite hjälp vore jädrans schysst... :wink:

Kanske ligger i fel forum, men det är ju trots allt "mekhjälp" för mig. :oops:
[/i]
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Kanske lite dålig bild men...sätt den på röret/slangen ist.
Det funkade kanon.

http://www.stockholm.bostream.se/stenbe ... GP0393.JPG
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
André V

Post by André V »

Man bör definitivt låta den svarta "dammsugarslangen" som går till insuget sitta kvar eftersom MAP-sensorn (den gråa mojängen med en svart sladd) mäter trycket där. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
matte1082

Post by matte1082 »

Stenis wrote:Kanske lite dålig bild men...sätt den på röret/slangen ist.
Det funkade kanon.

http://www.stockholm.bostream.se/stenbe ... GP0393.JPG

Hmmm, ja de där såg ju faktiskt bra ut. Men var sitter den svarta "dammsugarslangen" då :lol:
Håller du med André V?

Blir ju ingen CDA-box i hans bil utan ett öppet BMC troligtvis. Men det kvittar ju...
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

André V wrote:Man bör definitivt låta den svarta "dammsugarslangen" som går till insuget sitta kvar eftersom MAP-sensorn (den gråa mojängen med en svart sladd) mäter trycket där. :)

Vill inte vara gnällig med et är inte mapsensorn som sitter där, den sitter på insuget. Funkar inget br aatt ha den inna gasspjället :wink: . Det är luft tempgivaren som syns på bilen , och ja den vill man ha kvar
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
André V

Post by André V »

Richard Gustavsson wrote:
André V wrote:Man bör definitivt låta den svarta "dammsugarslangen" som går till insuget sitta kvar eftersom MAP-sensorn (den gråa mojängen med en svart sladd) mäter trycket där. :)

Vill inte vara gnällig med et är inte mapsensorn som sitter där, den sitter på insuget. Funkar inget br aatt ha den inna gasspjället :wink: . Det är luft tempgivaren som syns på bilen , och ja den vill man ha kvar

Ah, såklart! :D
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
matte1082

Post by matte1082 »

André V wrote:

OK... :roll: Så det betyder...vad :?:
1.Att man ska skita i att ta bort originalboxen, för att det är för krångligt med givare osv...
eller
2. Man gör hål i den tjocka slangen (som på Stenis bild) o sätter givaren där? (Vet fortfarande inte var man gör av den svarta mindre slangen) :wink:

Tur att det finns folk som orkar svara på (mina) dumma frågor... :lol:
André V

Post by André V »

matte1082 wrote:
André V wrote:

1.Att man ska skita i att ta bort originalboxen, för att det är för krångligt med givare osv...
eller
2. Man gör hål i den tjocka slangen (som på Stenis bild) o sätter givaren där? (Vet fortfarande inte var man gör av den svarta mindre slangen) :wink:

Plocka av den V6-märkta plastkåpan ovanpå motorn (sitter bara tryckt på plats). Ta bort locket på originalluftburken. Slangen med den viktiga temperaturgivaren sitter med två torx-skruvar i detta och själva locket som sådant sitter med 8 (nånting) stjärnskruvar i underdelen av luftburken. Lyft sedan ur pappfiltret. Sätt fast BMC-filtret i änden på slangen och vinkla ner det i underdelen på luftburken. Voila, klart! :)

Jag körde själv med ett BMC-filter på min sexa, och då såg det ut såhär: http://hem.bredband.net/b530480/images/BMC_V6.JPG
De silverfärgade isoleringsmattorna var ett förmodligen ganska meningslöst försök att skärma bort värme. Går förmodligen precis lika bra utan dessa, eftersom ett öppet filter ändå sitter så dumt till i motorrummet med tanke på insugsluftens temperatur.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
matte1082

Post by matte1082 »

André V wrote:
matte1082 wrote:
André V wrote:

eller

Plocka av den V6-märkta plastkåpan ovanpå motorn (sitter bara tryckt på plats). Ta bort locket på originalluftburken. Slangen med den viktiga temperaturgivaren sitter med två torx-skruvar i detta och själva locket som sådant sitter med 8 (nånting) stjärnskruvar i underdelen av luftburken. Lyft sedan ur pappfiltret. Sätt fast BMC-filtret i änden på slangen och vinkla ner det i underdelen på luftburken. Voila, klart! :)

Jag körde själv med ett BMC-filter på min sexa, och då såg det ut såhär: http://hem.bredband.net/b530480/images/BMC_V6.JPG
De silverfärgade isoleringsmattorna var ett förmodligen ganska meningslöst försök att skärma bort värme. Går förmodligen precis lika bra utan dessa, eftersom ett öppet filter ändå sitter så dumt till i motorrummet med tanke på insugsluftens temperatur.

Det där såg skitbra ut! SÅ vill ja göra i brorsans bil! MEN! Rätta mig om ja har fel: Är inte det där den "nyare" 6:an? Likaså i Stenis exempel? Kom att tänka på det nu. :oops: Brorsan har ju 98-års modell med 194hk-motorn... Ser inte riktigt lika ut... :?

Ska se om ja kan lösa det ändå.. Återkommer annars... :wink:

Nån med "gamla" v6:an som har monterat annars?
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Köp ett "helt kit" från t.ex. Pipercross ( http://www.pipercross.net/images/kitimages/PK262C2.jpg )
Det gör det hela lite lättare med slangar, givare och jox!
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Post Reply