307 som saknar färddator? och skummt ljud...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
attis

307 som saknar färddator? och skummt ljud...

Post by attis »

Hej!

Är nybliven ägare till en tjusigt blå 307 XT kombi HDI -03. Allt är frid och fröjd utom några små små detaljer.

1. Vindrutetorksreglaget har ju normalt (enligt instruktionsboken) en knapp i änden som gör att man kan stega igenom olika färddata på skärmen. Medelförbrukning, km kvar till soppatorsk osv. Knappen sitter där men den går inte att trycka in (i intruktionsboken är det bild på reglaget och det är två små pilar som symbol, har symbolen i min bil). Vad jag kan förstå är det standard på 307:or, någon som vet hur det ligger till? Tillverkningsmiss? Kan man på något vis koppla på den funktionen? Lyxproblem, jag vet... :roll: Vore kul att få igång den.

2. Ett mystiskt rasslande ljud dyker upp då och då ifrån antingen CDn eller luftutsläppen precis ovanför CDn. Låter lite som om CDn varvar upp en skiva fort som f*n, som "vobblar". Bara det att ljudet uppstår även när det inte finns någon skiva i. Har ertappat ljudet även när bilen inte är igång, varken motor eller tändning. Tror faktiskt inte att ljudet uppkommit under körning, bara stillastående. Och det är inga löv som sitter i lufturblåset, ingen luft kommer när jag hör ljudet.

Tack på förhand! :)
/Attis
dado

Post by dado »

Att franska bilar har karaktär är allmänt känt, men din 307 verkar ändå vara lite speciell. En Pug som spökar?!? :wink: :lol:

Välkommen till PSC! :)
elvis

Re: 307 som saknar färddator? och skummt ljud...

Post by elvis »

attis wrote:Hej!

1. Vindrutetorksreglaget har ju normalt (enligt instruktionsboken) en knapp i änden som gör att man kan stega igenom olika färddata på skärmen. Medelförbrukning, km kvar till soppatorsk osv. Knappen sitter där men den går inte att trycka in (i intruktionsboken är det bild på reglaget och det är två små pilar som symbol, har symbolen i min bil). Vad jag kan förstå är det standard på 307:or, någon som vet hur det ligger till? Tillverkningsmiss? Kan man på något vis koppla på den funktionen? Lyxproblem, jag vet... :roll: Vore kul att få igång den.

det kan vara att du har inte detta tillvalet i din bil.
indstruktions boken skrivs till alla 307 modellerna och vissa bilar har inte alla utrustningen som näms i boken. :wink:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
attis

Post by attis »

visserligen kan det vara så, men förra ägarna har inte snålat på inredning, lack, farthållare osv... I intruktionsboken finns det tre typer av "färddator" varav en är superbasic (den jag borde ha!), borde ingå som standard. Kan man tycka, någon som vet?
/Attis
PelleW
Senior

Post by PelleW »

attis wrote:men förra ägarna har inte snålat på inredning, lack, farthållare osv...

Lack? Inte illa. :wink:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
attis

Post by attis »

Jojo.... :lol:

Metallic skulle jag kanske sagt...
/Attis
Q Ball Racing

Re: 307 som saknar färddator? och skummt ljud...

Post by Q Ball Racing »

attis wrote:Hej!

Är nybliven ägare till en tjusigt blå 307 XT kombi HDI -03. Allt är frid och fröjd utom några små små detaljer.

2. Ett mystiskt rasslande ljud dyker upp då och då ifrån antingen CDn eller luftutsläppen precis ovanför CDn. Låter lite som om CDn varvar upp en skiva fort som f*n, som "vobblar". Bara det att ljudet uppstår även när det inte finns någon skiva i. Har ertappat ljudet även när bilen inte är igång, varken motor eller tändning. Tror faktiskt inte att ljudet uppkommit under körning, bara stillastående. Och det är inga löv som sitter i lufturblåset, ingen luft kommer när jag hör ljudet.

1. alla 307 har ej färddator. det är beroende på utrustning med mera, dock är det samma instruktionsbok till dom. om du kollar så ser du även att rt3 radion med mera är med i boken och 3 eller 2 andra radios med. så det är för att boken ska passa till alla 307 med undantag för sw.

2. det där raslande ljudet kan det komme från cd spelaren???
om det gör det så kan det vara som så att det är van nätet som aktiveras. det gör det så fort du låser upp bilen. behöver ej ha tändning eller motor igår. det kallas för en delvis uppvakning av data nät.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
attis

Post by attis »

Hittade en pdf http://www.peugeot.se/web/peugeotnew/46-50.pdf om deras "modellprogram" för 307:orna, där påstås det att färddator är standard. Någon annan som har en 307:a UTAN färddator :?:

Din förklaring på ljudet låter ju inte helt omöjlig. Ljudet låter inte direkt sunt, men finns den en förklaring så kan jag leva med det.
/Attis
SUMO

Post by SUMO »

attis wrote:Hittade en pdf http://www.peugeot.se/web/peugeotnew/46-50.pdf om deras "modellprogram" för 307:orna, där påstås det att färddator är standard. Någon annan som har en 307:a UTAN färddator :?:

Din förklaring på ljudet låter ju inte helt omöjlig. Ljudet låter inte direkt sunt, men finns den en förklaring så kan jag leva med det.

Dokumentet du hänvisar till är ju från senare delen av 2006 och din bil är 3 år äldre (minst?). Vad som är standard idag, tre år efter att din bil tillverkades, säger ganska lite om vad som gällde år 2003.. :)
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

SUMO wrote:
attis wrote:Hittade en pdf http://www.peugeot.se/web/peugeotnew/46-50.pdf om deras "modellprogram" för 307:orna, där påstås det att färddator är standard. Någon annan som har en 307:a UTAN färddator :?:

Dokumentet du hänvisar till är ju från senare delen av 2006 och din bil är 3 år äldre (minst?). Vad som är standard idag, tre år efter att din bil tillverkades, säger ganska lite om vad som gällde år 2003.. :)

precis. 307 T6 som den senare karossen heter har färddator standard. men du har ej en T6á, du har den äldre T5 karossen och där var det ej standard.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Post Reply