Tänkte bara dela med mig av erfarenhet:
Fram klossarna var slut, lät förj-vligt. Åkte in till Peugeot i Sätra för att kolla vad det skulle kosta. ca 800kr för klossarna.
- Vad kostar det om ni byter, fråga jag
- Ja, det hamnar runt 2100-2300kr
- Va!! Tar ni 1300-1500kr för att byta? Är dom fast limmade med super duper hemligt klister eller? Vad är det som kostar så mycket?
- Nej, de står så i datorn
- Jag vill bara ha klossarna så fixar jag det själv
Åkte till garaget, lyfte upp bilen, tog bort däcket. Fram med en 13" nyckel och en 15" nyckel, lossade 2 bultar, tog bort oket, bort med gamla o in med nya klossarna. På med däcket och sen likadant på andra sidan. Tog ca 30-40 min att göra detta.
Låt dem inte råna dig på pengarna.....
Over and out
Bromsbyte 407SW
Bromsar är viktiga grejer.
Verkstaden tar på sig ett stort ansvar vid tex bromsbeläggsbyte. Detta läggs självklart in i priset på ett verkstadsjobb. Självklart så kan man med rätt kunskap göra mycket själv men går det fel finns det ingen annan att skylla på. Pratade med en kund idag som bytte bakbelägg på sin 307. Sen fick han inte in kolvarna eftersom de ska skruvas/tryckas in. Något sådant verktyg hade han inte så det blev till att sätta tillbaka de gamla gjejorna för transport till en verkstad med rätt utrustning. Varför bytte du inte klossarna i samband med service? Om bromsarnas gliddelar smörjs/rengörs på servicen så byts slitna belägg utan extra arbetskostnad. Sen är det rätt kul att fixa själv med bilen, det tycker jag med. Man får mer förståelse och känsla för grejerna.
Lycka till med mekandet / Nils (Kundmottagare för tillfället.)
Re: Bromsar är viktiga grejer.
fapman wrote:Verkstaden tar på sig ett stort ansvar vid tex bromsbeläggsbyte. Detta läggs självklart in i priset på ett verkstadsjobb. Självklart så kan man med rätt kunskap göra mycket själv men går det fel finns det ingen annan att skylla på. Pratade med en kund idag som bytte bakbelägg på sin 307. Sen fick han inte in kolvarna eftersom de ska skruvas/tryckas in. Något sådant verktyg hade han inte så det blev till att sätta tillbaka de gamla gjejorna för transport till en verkstad med rätt utrustning. Varför bytte du inte klossarna i samband med service? Om bromsarnas gliddelar smörjs/rengörs på servicen så byts slitna belägg utan extra arbetskostnad. Sen är det rätt kul att fixa själv med bilen, det tycker jag med. Man får mer förståelse och känsla för grejerna.
Vilken tur att dom monterade tillbaka klossarna innan dom körde bilen till verkstaden iaf.
Jag har haft 2 kunder som kommit med oken hängande i slangarna!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service??
Hej.
Anledningen till att jag inte bytte vid servicen var att jag har bara gjort en service 1000 eller om de va 1500 servicen. Att kalla det för service vette f-n... En snabb utvändig kontroll kändes det som.
Jag gillar att fixa med bilen/bilarna så därför skulle jag aldrig låta dem göra ett jobb som jag själv skulle klara av att göra/ få göra. Kan meddela att farsan har en 206RC och hade den inne för broms strul. De bytte skivor + klossar bak för 1700:- (Obs inget garanti jobb) !!! Och jag skulle bara byta klossar fram o de skulle de ha 2100-2300:- för !?!?! Man blir inte klok på pris sättningen
Lycka till allihop.
Over and out
Anledningen till att jag inte bytte vid servicen var att jag har bara gjort en service 1000 eller om de va 1500 servicen. Att kalla det för service vette f-n... En snabb utvändig kontroll kändes det som.
Jag gillar att fixa med bilen/bilarna så därför skulle jag aldrig låta dem göra ett jobb som jag själv skulle klara av att göra/ få göra. Kan meddela att farsan har en 206RC och hade den inne för broms strul. De bytte skivor + klossar bak för 1700:- (Obs inget garanti jobb) !!! Och jag skulle bara byta klossar fram o de skulle de ha 2100-2300:- för !?!?! Man blir inte klok på pris sättningen
Lycka till allihop.
Over and out