Stereo fråga

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Armiin

Stereo fråga

Post by Armiin »

Jag har precis kopplat in en ny stereo och den fungerar bara med tändningen på. Varje gång jag släcker tändningen så nollställs stereon, så jag undrar hur man kan koppla så stereon fungerar utan att tändningen på eller om man kan göra så att stereon inte nollställs när man släcker tändningen.

vet någon hur man gör ?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Byt plats på tändningsström och konstantström. På ISO-kontakten brukar det vara de som har snabbkontakter.

Borde stå i manualen.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Armiin

Post by Armiin »

Okej. förstod ungefär. sitter den kontakten på baksidan av stereon ? ISo grejen
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Armiin wrote:Okej. förstod ungefär. sitter den kontakten på baksidan av stereon ? ISo grejen

Japp, den stora vita "sockerbiten". Kolla manualen.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Armiin

Post by Armiin »

Jag har kopplingsschemat framför mig nu, det står bara färgerna, hur vet jag vilka två det är jag ska byta plats på ?
Dante

Post by Dante »

Armiin wrote:Jag har kopplingsschemat framför mig nu, det står bara färgerna, hur vet jag vilka två det är jag ska byta plats på ?

Vet bara att det handlar om Röd och Gul, tror jag. Vet dock inte vilken som är konstant och tändning. :?
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
långeman

Post by långeman »

Armiin

Post by Armiin »

Okej tack så mycket. ska ut och testa byta plats på röd och gul.
Armiin

Post by Armiin »

Hur f*n får jag ut sladdarna ur ISO-kontakten? försökte igår men det gick bara inte. hur ska jag göra ?
långeman

Post by långeman »

Vad är det för bil?

Man byter inte plats i kontakten, man skiftar vart kablarna går till... Är det ett universal-iso-kablage du har?

/D
Armiin

Post by Armiin »

Peugeot 206. jaha hur skiftar man vart kablarna går till då? ena ska gå till tändning och den andra till batteri. finns det inget lättare sätt?
Armiin

Post by Armiin »

tror den är universal ja.
långeman

Post by långeman »

På en äldre bil där orginalkablaget har en tillverkares egen specialplugg brukar man bara klippa av den och ersätta med ett univeral-iso-kablage. Det var där jag menade att så kan man ha satt en kabel fel. Men 206 har väl iso-kontakter från början har jag för mig?

Har du möjlighet så kan du väl mäta i kontakten om den gula kabeln (den med konstantström) har nån spänning när bilen är avstängd? Det kan ju vara så att det har gått en säkring?

/D
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Armiin wrote:Peugeot 206. jaha hur skiftar man vart kablarna går till då? ena ska gå till tändning och den andra till batteri. finns det inget lättare sätt?

Det brukar sitta en snabbkontakt en bit ner på sladden för att man ska kunna byta lätt.
Armiin

Post by Armiin »

Fixat det nu. tack för hjälpen :D
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dante wrote:
Armiin wrote:Jag har kopplingsschemat framför mig nu, det står bara färgerna, hur vet jag vilka två det är jag ska byta plats på ?

Vet bara att det handlar om Röd och Gul, tror jag. Vet dock inte vilken som är konstant och tändning. :?

Röd över tändning och gul permanent :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Armiin wrote:Fixat det nu. tack för hjälpen :D

:thumbup:
Oxy

Post by Oxy »

Hej, nu är det så att jag sitter på samma problem men kan inte få loss kablarna från ISO-kontakten... Skall det bara vara att dra loss dom eller finns det någon spärr att låsa upp dem med? Tänkte alltså bara byta plats på 2st utan att behöva klippa o löda ihop igen om detta är möjligt?

Tacksam för svar, gonatt :)
Armiin

Post by Armiin »

Jag fick inte ut dem så jag klippte upp dem och satte ihop dem i en sockerbit. det gick väldigt bra.
Oxy

Post by Oxy »

Armiin wrote:Jag fick inte ut dem så jag klippte upp dem och satte ihop dem i en sockerbit. det gick väldigt bra.

Jo, den tanken har slagit mig med... men tänkte slippa det om det går, känns som att det måste gå och få loss dem på nåt sätt?
Post Reply