306 som låser sig själv

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

306 som låser sig själv

Post by Sundin »

Min 306GTi -00 har börjat låst sig själv hela tiden, både när bilen körs och står stilla. Jag pratade med Peugeot och de gissade på att kablarna vid övergången mellan dörr och kaross har gått halvt av, och kortsluter låsmotorn.
Detta är dock ganska krångligt att kolla, så om någon har några andra erfarenheter eller tips på hur man kan lösa det här vore jag tacksam. Den verkar iaf inte låsa upp sig själv, än...

Jag lyckades även låsa in nycklarna i bilen idag pga detta... :roll:
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Hände på min också, fast det var bara centrallåsknappen i tändningsnyckeln som kärvade.
Samma sak när jag skulle låsa bilen, den låste upp igen direkt efter jag hade låst. Troligtvis inte samma fel som du har, men det kan vara värt att kolla upp iaf.
mera grus
307 sport -05
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Tack för tipset!
Jag ska prova att bara använda reservnyckeln utan fjärrfunktion några dagar, så märks det om felet sitter i nyckeln.

Någon som har något mer tips?
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Långsökt kanske, men du har väl friskt batteri/generator ? Min bil var som rena flipperspelet när batteriet kassade ur.
Citroen Jumpy -98
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jadå, batteriet är friskt och dessutom helt nyladdat för säkerhets skull. :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det brukar sitta en liten microbrytare i själva låset på alla bilar med c-lås. Jag har varit med om både överslag i dem och att kablarna till dem skavts och kortslutits.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

TheDagger wrote:Det brukar sitta en liten microbrytare i själva låset på alla bilar med c-lås. Jag har varit med om både överslag i dem och att kablarna till dem skavts och kortslutits.

Sitter den microbrytaren i själva låset eller i låsmotorn? Hur ser man om det är överslag i den? Går det att byta bara den?
Var brukar kablarna skavas av? Vid gångjärnen?
Det är väl troligast att det är på förarsidan? På passagerarsidan sitter det väl ingen brytare, utan bara en motor?
Tack för hjälpen! :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:
TheDagger wrote:Det brukar sitta en liten microbrytare i själva låset på alla bilar med c-lås. Jag har varit med om både överslag i dem och att kablarna till dem skavts och kortslutits.

Sitter den microbrytaren i själva låset eller i låsmotorn? Hur ser man om det är överslag i den? Går det att byta bara den?
Var brukar kablarna skavas av? Vid gångjärnen?
Det är väl troligast att det är på förarsidan? På passagerarsidan sitter det väl ingen brytare, utan bara en motor?
Tack för hjälpen! :)

Det varierar lite var den sitter. På just pugg vet jag inte. På en del sitter den i anslutning till kolven och på en del i "kistan" men jag har aldrig sett den sitta inuti själva motorn. På en del går den att byta, vissa inte. Passat fick man byta hela handtaget på :(
Det brukar finnas en separat kontakt till den, man kan prova att koppla ur den men då funkar naturligtvis inte c-låset som det ska heller.
Jag har sett kablar som kommit i kläm i själva mekanismen bakom låset, men aldrig i dörrstolpen, men det kan säkert ske i stolpen också.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Brytaren sitter i låset,kablarna ärlättast kolla genom att lossakontaken och klippabort buntbandet sen dra undan gummi strumpan. På tidiga kontakter (den som är med ingjutna kablar) sågår dom oftast av precis vid kontakten. Dom nyare (dom som har gummistrumpa över helakontakten) där brukar dom gåav ca 1,5 dm från kontakten.
Fel pålåset lr kabelfel är ungefär lika vanligt. Om du behöver köpa ett nytt lås så brukar man få köpatillett nyare kontaktstycke oxå och stifta om kablarna. behöver du ha det schemat såär de tbara att sägatill.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Otroligt mycket tack! Jag hoppades att du skulle svara. :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:Otroligt mycket tack! Jag hoppades att du skulle svara. :)

Humpfff!!!!

Jo jag vet att Rickard är grym på sitt märke, jag är mer allround
Per Larsson

Post by Per Larsson »

I dag började min bil strula igen när jag skulle låsa den på jobbet.
När jag tryckte till på låsknappen på nyckeln så klickade det till i nåt relä, men den låste inte. När jag tryckte till en gång till så låste den, men låste upp igen lika fort.
Så höll jag på några gånger tills det inte ens klickade till ö.h.t. Så till slut fick jag låsa manuellt. Centrallåset funkar, det är bara när jag använder fjärrkontrollen som det jävlas.
mera grus
307 sport -05
High_Octane

dag började min bil strula igen när jag skulle låsa den på

Post by High_Octane »

jag tror det är c-lås servon i vänster dörren som e kass den verkar inte tryckas in av egen kraft och är ett c-lås servo uppe så öppnar de andra inom ngra sek. prova låsa med nyckeln i höger dörren och har du samma problem där som med dosan så är servot gånget i vänsterdörren :idea:
Sluta Plundra 405:orna
Jag Förstör Inte Naturen Jag Förändrar Bara Klimatet
Christer andersson

Post by Christer andersson »

Tråkigt att du har fått problem sundin, hoppas att det ordnar sig.
Hur mår gamla bettan annars. Ha de.

Mvh Crille
Körde en 306 gti 00a
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Christer andersson wrote:Tråkigt att du har fått problem sundin, hoppas att det ordnar sig.

Mvh Crille

Annars går hon hur bra som helst! =) Lite orolig tomgång ibland men AC:n är snart fixad.

Jag hittade en kanonbra guide på hur man fixar låsproblemet:

http://www.306gti6.com/forum/showthread ... 366&page=1
Christer andersson

Post by Christer andersson »

Sundin wrote:
Christer andersson wrote:Tråkigt att du har fått problem sundin, hoppas att det ordnar sig.

Mvh Crille

Annars går hon hur bra som helst! =) Lite orolig tomgång ibland men AC:n är snart fixad.

Kanon. Lycka till.
Körde en 306 gti 00a
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Sundin wrote:

Det var ju precis det problemet som jag har. Skitenkelt att fixa ju, en liten bygel i centrallåsboxen bara. Det får bli morgondagens projekt efter jobbet.
Tack för det! :thumbup:
mera grus
307 sport -05
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Nu har jag kollat på min bil. Men det såg inte alls ut på det viset som det är i mektipset. Min box hade endast en 9-polig anslutning. Inuti boxen satt ett kretskort med en ic-krets och två reläer (och en kondig å lite motstånd å dioder). Eftersom jag inte har något elschema till bilen så brydde jag mig inte om att ödsla någon energi på att lista ut vad som skulle byglas för att lura boxen. Min bil är en 95:a och bilen i mektipset är förmodligen nyare. :(
mera grus
307 sport -05
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

På nyare 306:or sitter den boxen skuvad typ under klockan. Den hor ihop med startspärren oxå på dom.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Richard Gustavsson wrote:På nyare 306:or sitter den boxen skuvad typ under klockan. Den hor ihop med startspärren oxå på dom.

Min satt där manualen beskriver, men såg annorlunda ut.
mera grus
307 sport -05
Post Reply