Problem med koppling på 306gti
Problem med koppling på 306gti
Tja har en 306 gti -97a som strular med kopplingen lite det har hänt mig ett par gånger den senaste månaden att kopplingen hänger sig i nedtryckt läge. Oftast när jag har accelererat ganska kraftigt. den fastnar i nedtryckt läge å det e bara att rulla till vägkanten å vänta nån minut sen kan man dra tillbaks den med handen sen fungerar den som vanligt..
Nån som vet vad det kan bero på??
MVH
Micke
Nån som vet vad det kan bero på??
MVH
Micke
jag fippla aldrig med kopplingen med min... men jag hört att det ska kunna vara antingen hydraulisk eller wire... är det hydraulisk så kan det vara cylindrarna till dessa som e kass... om inte är det säkert urtrampningslagret som e kass. byt koppling, kamrem o rör till AC oxo när du har allt nere. det är sånt som pajar i alla fall annars och som du måste pilla med i alla fall.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
-
toffmeister
Kom ni fram till vad det är?
Jag har nämligen liknande problem. Ibland knäpper det till när man trycker ner kopplingen, som om den slinter..
Å efter ett tag så knäpper det till, å den fastnar i botten, å då är det bara att dra upp den igen med foten så funkar allt frid å fröjd...
Lite störande faktiskt, å ja hoppas verkligen inte att det är uttrampningslagret ,då är ja helt körd.
Jag har nämligen liknande problem. Ibland knäpper det till när man trycker ner kopplingen, som om den slinter..
Å efter ett tag så knäpper det till, å den fastnar i botten, å då är det bara att dra upp den igen med foten så funkar allt frid å fröjd...
Lite störande faktiskt, å ja hoppas verkligen inte att det är uttrampningslagret ,då är ja helt körd.
Den hakar inte fast i mattan? Själv råkat ut för det pinsamt nog 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Richard Gustavsson
toffmeister wrote:Kom ni fram till vad det är?
Låter somom det e självjusteringen i wiren som börjar att ge sig. Bara att byta wire för att fixatill det. Sitter som kuggsigment i den tjocka delen av wiren.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
-
toffmeister
Richard Gustavsson wrote:toffmeister wrote:Kom ni fram till vad det är?
Låter somom det e självjusteringen i wiren som börjar att ge sig. Bara att byta wire för att fixatill det. Sitter som kuggsigment i den tjocka delen av wiren.
Aha, det låter ju bättre.. Är sånt jobbigt att byta? vad måste man plocka ner osv osv?
Sen är ja lite förvånad över att det är vajjer? säkra på att den inte är hydralisk? (ja kan inte så mycket om kopplingar så, dock en bekant som kände på den å sa att den va hydralisk, inte vajer).
toffmeister wrote:Richard Gustavsson wrote:toffmeister wrote:Kom ni fram till vad det är?
Aha, det låter ju bättre.. Är sånt jobbigt att byta? vad måste man plocka ner osv osv?
Sen är ja lite förvånad över att det är vajjer? säkra på att den inte är hydralisk? (ja kan inte så mycket om kopplingar så, dock en bekant som kände på den å sa att den va hydralisk, inte vajer).
Richard är Peugeot-mekaniker med stenkoll. Säger han att det är vajer, så är det vajer.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
toffmeister
-
toffmeister
Nu i lördas hände det jag väntat på, den flippade ur nästan helt. 4 av 5 ggr man trycker ner kopplingen händer det, som tur va började det en lördag på ikeas parkering.. då kunde ja äntligen konstatera vad det va.. Precis som sades innan.. kopplingsvajjern..
Har beställt vajer nu och snackat med en verkstad nere i särö som gör det för 400-500kr (jobbkostnad då).. Känns som en överkomlig summa om ja slipper göra skiten själv (är så trångt att ja knappt kommer åt vid pedalerna alls.. )

Har beställt vajer nu och snackat med en verkstad nere i särö som gör det för 400-500kr (jobbkostnad då).. Känns som en överkomlig summa om ja slipper göra skiten själv (är så trångt att ja knappt kommer åt vid pedalerna alls.. )
Peder_306 wrote:Decimal wrote:Har samma skit på min och det e viren
Lukta koppling som faen igår, blev skit nojig. Men det är lugnt.
...du måste släppa kopplingen helt när du kör race, annars luktar d illa
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
m@s wrote:Peder_306 wrote:Decimal wrote:Har samma skit på min och det e viren
Lukta koppling som faen igår, blev skit nojig. Men det är lugnt.
![]()
...du måste släppa kopplingen helt när du kör race, annars luktar d illa
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
306an e lite jobbig vid rödljusrace tycker jag. ettan ligger rätt högt så det är däckspinn eller kopplingspinn för att få ordentlig skjuts tycker jag. det ena luktar rätt racigt... det andra luktar ganska... tantigt...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 2#p1701242 några starter med bettan på blackrace. 
Peugeot 205 CTI
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Tidigare