Jag har ett sportluftfilter på min 306 gti som förra ägaren satt dit. Probemet är (enl peugeotverkstad) att bilen inte är "mappad" för sportluftfilter därav lyser motorlampan. (självdiagnoslampan).
Verkstaden sa för en månad sedan när jag hade den inne för problemet med lampan (dom bytte en tändspole som var trasig) att det är bara gasa på ordentligt när man startar bilen så ska lampan slockna...den slocknade den första veckan efter det men nu har den lyst i 2 veckor i sträck o inget hjälper.
När lampan lyser tappar bilen effekt och "puttrar" fram när man trycker på gasen. Inge kul..
Jag har hällt i en flaska injektion cleaner, men utan att det har hjälpt.
Frågan är.. tror ni att bilen blir slöare om man byter tillbaka till orginal luftfilter som bilen ska vara "mappad" för? Vill ju ha kvar axet i bilen.. när lampan inte lyser är den stört skön att köra!!
//Pia
Pia wrote:Jag har ett sportluftfilter på min 306 gti som förra ägaren satt dit. Probemet är (enl peugeotverkstad) att bilen inte är "mappad" för sportluftfilter därav lyser motorlampan. (självdiagnoslampan). Verkstaden sa för en månad sedan när jag hade den inne för problemet med lampan (dom bytte en tändspole som var trasig) att det är bara gasa på ordentligt när man startar bilen så ska lampan slockna...den slocknade den första veckan efter det men nu har den lyst i 2 veckor i sträck o inget hjälper. När lampan lyser tappar bilen effekt och "puttrar" fram när man trycker på gasen. Inge kul.. Jag har hällt i en flaska injektion cleaner, men utan att det har hjälpt.
Frågan är.. tror ni att bilen blir slöare om man byter tillbaka till orginal luftfilter som bilen ska vara "mappad" för? Vill ju ha kvar axet i bilen.. när lampan inte lyser är den stört skön att köra!! //Pia
Det tror jag absolut inte att den blir, kvick bil i orginalskick det där. Skillnaden mellan ett insatsfilter och orginalfiltret är väl knapp märkbar, de flesta skulle väl även hävda att den går ännu bättre med orginalfiltret.
Sportluftfiltrets största fördel är insugsljudet. Byt tillbaka och se om det funkar bättre.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se _________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig" Dean Martin _________________ Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Jag skulle bli mycket förvånad om lampan slutar lysa med originalfiltret. De flesta med 306GTi har väl öppet filter. Otroligt brutalt insugsljud!
För övrigt vill jag verkligen rekommendera denna http://www.306gti6.com/ sajten för alla 306-ägare. Där finns väldigt mycket matnyttig info på forumet.
Låter som om verkstan tar en rövare för att dom inte orkar felsöka varför motorlampan lyser. Den påverkas knappast av luftfiltret.
Sätt dit originalfilter, låt verkstan åtgärda orsaken till varför lampan lyser och byt sedan tillbaka till dit mysiga sportfilter
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sundin wrote:Jag skulle bli mycket förvånad om lampan slutar lysa med originalfiltret. De flesta med 306GTi har väl öppet filter. Otroligt brutalt insugsljud!
För övrigt vill jag verkligen rekommendera denna http://www.306gti6.com/ sajten för alla 306-ägare. Där finns väldigt mycket matnyttig info på forumet.
Tack för länken.. jag kollade där men tyvärr är allt på engelska och jag är inte så bra på "bil/motor engelska". Säkert bra för dom som fattar +att jag är tjej
TheDagger wrote:Låter som om verkstan tar en rövare för att dom inte orkar felsöka varför motorlampan lyser. Den påverkas knappast av luftfiltret.
Sätt dit originalfilter, låt verkstan åtgärda orsaken till varför lampan lyser och byt sedan tillbaka till dit mysiga sportfilter
Ska prova detta tänkte jag, men jag måste tyvärr köpa ny filterburk, fästen, filter och allting orginal för när jag köpte bilen så satt sportfiltret redan där.. Några förslag var man kan hitta dessa grejjer?? Mekonomen hade inte och rekomenderade någon skrot..
En lite OT:
På 205:an upptäckte jag att det följer med rallystrumpa orginal Plocka ur insatsen och fäst mot lmm, sätt på skummgummistrumpan och knyt ytterst. wips !
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
TheDagger wrote:Låter som om verkstan tar en rövare för att dom inte orkar felsöka varför motorlampan lyser. Den påverkas knappast av luftfiltret.
Ska prova detta tänkte jag, men jag måste tyvärr köpa ny filterburk, fästen, filter och allting orginal för när jag köpte bilen så satt sportfiltret redan där.. Några förslag var man kan hitta dessa grejjer?? Mekonomen hade inte och rekomenderade någon skrot..
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se _________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig" Dean Martin _________________ Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Köp ingen luftburk, det är bortkastade pengar. Det är knappast filtret det är fel på. Om det sitter i en luftburk eller inte spelar ingen roll. Självklart går det att felsöka ändå.
Sundin wrote:Köp ingen luftburk, det är bortkastade pengar. Det är knappast filtret det är fel på. Om det sitter i en luftburk eller inte spelar ingen roll. Självklart går det att felsöka ändå.
Med andra ord bör tösen söka upp en bättre verkstad
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Verkar som den går på tre burkar. Har de bytt en tändspole så kan ju en ny gett upp å felet uppkommer igen. Har du kollat tändstiften?? Borde de gjort på verkstaden men de verkar ju va lite pajaser. Att det skulle uppkomma av luftfiltret har jag svårt å tro. Har haft mitt öppna luftfilter i typ 3år och inte haft några problem alls.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
Precis. Åk till en modern oberoende verkstad. De kan också läsa felkoder och söka sig fram till ev. trasiga givare. Dessutom till halva priset ibland.
Sundin wrote:Köp ingen luftburk, det är bortkastade pengar. Det är knappast filtret det är fel på. Om det sitter i en luftburk eller inte spelar ingen roll. Självklart går det att felsöka ändå.
Med andra ord bör tösen söka upp en bättre verkstad
Precis. Åk till en modern oberoende verkstad. De kan också läsa felkoder och söka sig fram till ev. trasiga givare. Dessutom till halva priset ibland.
Jag får nog försöka med att uppsöka någon annan verkstad.. Nu har ju lampan tillfälligt slocknat igen men den kommer att tändas snart igen, det är bara en tidsfråga.. Så har det varit sen jag köpte bilen..
Tack för svaren!
ja hade samma fel på min opel, ja öppnade luftburken startade bilen så lös "k" lampan.
Den vägrade slockna och bilen gick på 2-3 cylindrar!
Gör så att du nollställer databoxen asså då tex tar av minus polen (sladden) på batteriet i typ 30secs, sätt dit den igen funkar d inte, ta då av både + och - på batteriet över natten så ska det nog funka annars är det lmm / lamdan som e kass eller knasig skulle ja tippa
MVH
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld