P406: Dålig värme vid fötterna?
P406: Dålig värme vid fötterna?
I går när det var mellan -15 till -18 så tyckte jag att jag hade svårt att få någon värme vid fötterna. Är det dålig värme vid fötterna på 406:an eller är det något man behöver fixa med, och i så fall vad?
mvh Per
mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Volvo 945 Classic -98
dado wrote:Tror inte att det är nåt speciellt med 406an. Har du inte webasto? HDI kräver sin tid för att komma upp i värmen. Annars kan du skaffa (el)motor/kupevärmare.
Jag har ingen webasto i min vad jag vet, men jag tycker värmen kommer rätt snabbt ändå. Det känns som att värmeproblemen med HDI är lite överdrivna. Det kommer varmluft ur ventilerna långt innan tempmätaren börjar röra sig, och jag kan inte märka någon större skillnad mot Golf dieseln jag hade innan.
Men jag tycker inte jag får ner värmen på golvet hur jag än ställer in acc'n.
//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Volvo 945 Classic -98
Är det inte så att värmen som levererar till kupèn inte släpps fram förrens motortempen är på 85grader eller liknande? Det har jag alltid fått för mig, eftersom jag inte får nån värme i kupen förrens nålen står strax under 90....
Annars är det nog rätt bra med värme i alla lägen på min.
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
- Eric Josefsson
Stäng till kupé spjällen nästan helt (lite blås bör dock vara kvar för att hålla överkroppen varm), knappa upp ACC´n till runt 28° och rikta luften nedåt.
Det är antagligen för enkel väg för luften att smita ut genom kupespjällen och för mycket motstånd ner till de ynka uttagen vid fötterna så man får tvinga upp lite tryck där inne i luftsystemet.
Det är antagligen för enkel väg för luften att smita ut genom kupespjällen och för mycket motstånd ner till de ynka uttagen vid fötterna så man får tvinga upp lite tryck där inne i luftsystemet.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Patson wrote:Är det inte så att värmen som levererar till kupèn inte släpps fram förrens motortempen är på 85grader eller liknande? Det har jag alltid fått för mig, eftersom jag inte får nån värme i kupen förrens nålen står strax under 90....
Nope, så är det nog inte. Värmen kommer långt innan motortempen ens syns på mätaren i min i alla fall...
Det är bara lite klent med värmen nedåt.
//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Volvo 945 Classic -98
Claes B wrote:Kan också uppleva det som kallt om fossingarna....
Tänk vad illa det måste vara för ägare till andra bilmärken, 406 kom etta i ett test i Teknikens värld just på kupevärmeegenskaperna för några år sen.
Tack för svaren.
Jag har kört SAAB och Volvo tidigare och är väl kanske lite bortskämd med bra värme...
Det verkar alltså vara ganska normalt med kalla fossingar i 406:an. Ville bara veta innan jag jagar ett fel som kanske inte finns...
mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Volvo 945 Classic -98
Eric Josefsson wrote:Stäng till kupé spjällen nästan helt (lite blås bör dock vara kvar för att hålla överkroppen varm), knappa upp ACC´n till runt 28° och rikta luften nedåt.
Du har helt rätt Eric!
Jag provade att dra på mer fläkt samt stänga till utblåsen i instrumentpanelen lite och då trivdes fossingarna genast bättre...
mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Volvo 945 Classic -98
jag hadde ganska dålig värme vid fötterna jag med
testade att stänka alla spjäll och då vart det bättre.
men inte bra, så jag fortssatte att kolla runt i kupen och upptäckte att slangen som går från värmepaketet upp till passagerarens fläktgaller vid fönstret hadde åkt ur på insidan. Detta ser man jättebra om man kollar åvanför handskfacket när det är öppet... det är en genomslinlig ganska grov slang som går där som hadde hoppat ur för mig.
nu är det varm både på fötterna och överallt.
testade att stänka alla spjäll och då vart det bättre.
nu är det varm både på fötterna och överallt.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
-
Zoomdriver
Claes B wrote:Kan också uppleva det som kallt om fossingarna....
Tänk vad illa det måste vara för ägare till andra bilmärken, 406 kom etta i ett test i Teknikens värld just på kupevärmeegenskaperna för några år sen.
Jag har just bytt till 406 från SAAB. Visst det är gott om värme i 406, men den är feldistribuerad. Även om man ställer in allt nedåt så blir det inte varmt nog om fötterna. Dessutom blåser det massvis i raktfram-munstyckena som det inte borde blåsa i alls om man vill ha all luft nedåt/uppåt.
Dessutom fattar jag inte hur man kan kalla 406ans värmesystem för klimatanläggning. Visst, den väljer temp och fläkt automatiskt. Men man måste fortfarande välja distribution själv. Ganska beige tycker jag.
Saabarna sköter allt automagiskt OCH det blir varmt om fötterna.
Jag har inte haft min bil på sommarn än, det skall bli kul och se hur den hanterar värmeböljorna.
Sammanfattningsvis: Det finns mycket värme och snabbt kommer den. Men den kommer åt fel håll.
mvh
Jakob