Effekt ökning av sportsystem!?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Enok för f-n lugna ner dig lite!
Visst är det kul att reta och skratta åt folk med en fantasibild över vad man får för effektökning av att byta luftfilter. Men du kan inte sitta och hålla på så här i en del där alla kan läsa!
Skärp dig och lär grabben något istället för att skratta!
boh

s2 rallye
gargamel

Post by gargamel »

håller med ovan delvis men förstår enoks irritation på folk som alltid tror detsamma, men att tänka på är alla fantasi hk som man får inkört i skallen av försäljare och man ser helst den verkligheten då den såklart ger mest...

håller väll lite med för jag en gång i tiden gjorde en tråd här själv som likar denna lite :lol: 8)

SebbanBoy14 fäll ner pungen och landa, folk här pratar från erfarenhet, du kan gärna tro vad du vill men kör upp bilen i en bänk och testa själv, lovar att du kommer bli besviken. Är du ute efter "power" har du nog köpt fel bil helt enkelt.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Nä jag vet många bilar får man ju bara ut 8-10hk men kolla på www.itsfun.nu 17hk får jag om jag kör med 98 får 15 om jag kör på 95
vik

Post by vik »

Joakim Enoksson vad är ditt problem?

Ska du försöka impa på forum-medlemmarna genom att spela balla allan?

Skamligt pinsamt och omoget att bemöta folk som du gör.

Oavsett om man finner frågor dumma/korkade eller inte sympatiserar med andras uppfattning om saker och ting finns det ingen anledning att ta sig friheten att trycka ner och kränka andra som du gör.

Att sånt här tolereras av admins?

Är ytterst missnöjd med hur trådar låses och flyttas godtyckligt medans grova övertramp som detta förbises.

Inte länge sen en tråd i just detta prestandaforum blev flyttad till skitsnack. Tråden i fråga var en tråd om en peg 605 som åker ifrån polisen. Skribenten möts där av århundradets moralkaks-floskel-kavalkad varpå tråden flyttas från sin offentliga plats där allmänheten kan se den, till skitsnacks-forumet där endast medlemmar kan se den. Rätta mig om jag har fel men visst flyttades den pga att den olagliga verksamhet som kunde ses i videon inte hörde hemma i en offentlig del för det gäller ju att klubben ska framstå i ljus dager, inte förknippas med hemskheter som trafikbrott?

pfff fyfan :thumbdown:

Inte ofta jag höjer min röst men förr eller senare rinner bägaren över.
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Sänk din röst å gå å lägg dig. Vill jag undra om effektökning så är det upp till mig. Vad är det för fel med de då?
Fattar inte vad ud stör dig, jag har rätt att säga vad jag tor osv. Har du något problem med att andra får tycka till så är det du som är lite ute å cyklar.

Sov gott!+-
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Jag tror att Sebbanboy14-kontot är fejk.

Om inte: Jag är ledsen, men varför frågar du så mycket när du har din bild klar? Kör runt med dina hästar och var lycklig istället i la la la-land.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
PelleW
Senior

Post by PelleW »

De flesta av er kan ta och lugna ner sig.

Oftast vill man tro på vad någon säljer tills man blir bevisad motsatsen. Som tur är finns forumet för att vi ska kunna dela med oss av kunskapen. Att trycka ner den kunskapen i halsen på någon är inte rätt sätt.

Vik: Att trådar skulle flyttas godtyckligt kan jag inte hålla med om. Tråden om 605:an hade inget med prestanda att göra och har dessutom postats flera gånger innan varför den flyttades.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

SebbanBoy14 wrote:Fattar inte vad ud stör dig, jag har rätt att säga vad jag tor osv.

Yttrande-frihet/rättighet gäller inte på privat-ägda forum som denna.

Det är forum-ägaren, och i förlägningen Admin och Moderatorer som bestämmer vad som är ok eller inte. (så länge inte innehållet bryter mot svensk lag förstås)
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
beta

Post by beta »

gargamel wrote:SebbanBoy14 fäll ner pungen och landa, folk här pratar från erfarenhet, du kan gärna tro vad du vill men kör upp bilen i en bänk och testa själv, lovar att du kommer bli besviken. Är du ute efter "power" har du nog köpt fel bil helt enkelt.

Där finns ju glädjebänkar med. :wink:
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Niklas

Post by Niklas »

Godmorgon.

Enok och Sebbanboy, jag tror att ni förstått vilken ton det är som gäller här.

Sebbanboy > som någon skrev tidigare, många talar av erfarenhet och effektökningar kan inte staplas på varandra som avgas, 6hk, filter 2 hk, chip, 5 hk = 13hk... det är snarare, ditt chip gör att du behöver ett bättre luftfilter, innan dess får du ut 1hk på chippet, med nytt filter får du ut 5hk totalt. I bästa fall skulle ditt avgassystem ge dig 9hk, men det är med andra kammar exempelvis, med chip och filter har du lite mer avgaser som ska ut, sätter du dit sportsystem kanske du får 3hk till.. där har vi en effektökning på 8hk på bara chip, avgas filter (hypotetiskt) och det är möjligt.

förstår du skillnaden? filter och avgas är en förutsättning för "riktig" trimning, men det ger inte speciellt mycket på en orginal bil. Skulle du slänga ut chippet och kombinera filter och avgas med lustgas, då börjar vi tala stora ökningar, men chip och lustgas kommer att spika sönder din motor, så det rekommenderas inte :)

Lägg även märke till att det inte finns några bänkpapper hos itsfun.nu... då de utvecklar chippen gör de detta i bänk om de är seriösa, så bänkpapper borde vara oerhört lätt att lägga ut för dem. Referenserna är skrivna utan referenser till vem som skrivit dem och till modell, det är även det en spännande detalj.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SebbanBoy14 wrote:Nä jag vet många bilar får man ju bara ut 8-10hk men kolla på www.itsfun.nu 17hk får jag om jag kör med 98 får 15 om jag kör på 95

Självklart uppger dom ju en siffra för att få sålt sina chip, men bara för det betyder det inte att det är sant. Inga säljare är att lita på, oavsett produkt!

När jehovas vittnen ringer på min dörr och säger att jesus finns tror jag inte på dom ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
gargamel

Post by gargamel »

hoppas du har rätt rash för jag börjar bli rädd :roll:

beta ja tack det vet vi alla, en jämförelse orginal/trimmad är det enda relevanta.

//mvh Tror med på antirynkkräm med fiskgöjj i för det lovar tillverkaren.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Niklas wrote:Godmorgon.
Lägg även märke till att det inte finns några bänkpapper hos itsfun.nu... då de utvecklar chippen gör de detta i bänk om de är seriösa, så bänkpapper borde vara oerhört lätt att lägga ut för dem. Referenserna är skrivna utan referenser till vem som skrivit dem och till modell, det är även det en spännande detalj.

Det är väl ganska uppenbart att chipförsäljningen är till för att finansiera jockes dyra intresse, som att bygga snabba bilar med hjälp av enbart pengar. Ett levande bevis på att man inte behöver kunna ett skit.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Okje, Jag kan be om ursäkt för den hårda tonen..Sorry.

Hursomhaver så hoppas jag innerligt att sebbanboy förstår att han kan ta tillbaka allt han sagt och skrytit inför sina kompisar ang sina hk ökningar i bilen. :wink:

206GTi har en sugmotor och oftast (!) märkväl, oftast så ger det ingenting om än att det ev höjjer varvstopet (vilket iofs kan vara trevligt).
Däremot om du får ett bra, anpassat chip till en turbobil och samtidigt höjjer laddtrycket, så kommer det hända saker....men då som sagt, är det en turbomotor...

Uppmanar sebbanboy14 att bänka sin bil för bevisa mej motsatsen. :)
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Även o0m jag hade bänkat min bil skule ju du bara säga att det är en glädje bänkning eller hur =) ?
Men får man bara ut 3-4 hk av en chippning så skulle man nog innan känna den märkabla skillnaden som jag gjordew efter chipptrimningen, eller?

Till alla som tror jag snackar massa skit, kolla efter en orange 206 i bildarkivet, på första sidan. Ägraren heter "karlshamnskille" han har chippat den på its fun och sedan sportavgassystem och filter. Han har bänkar sin till 170hk. Snackar han bara massa skit eller kan ni ha lite fel?

MVH Sebban
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Det står att han bänkade den innan chip men inte att den är bänkad efter. :) Finns inte en chans i världen att chippning ger 30 Hk. På en turbobil: visst. På en 206:a: icke.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Har han på msn. han heter [email protected] på msn

Hna säger att har chippat den i samma bänk både före och efter. Och efter han har chippat, sportfilter, och sportavgassystem så fick han 170hk. De är ju som jag sa "tredde på iaf" chippningen 154hk sedan 10% med sport avgassystem = 169.5hk sedna sportfilter på 2-3hk.

Konsigt om han har bänkat dne i 170 hk sedan säger alla att chippning avgassystem och sportfilter ger max 15hk.
gargamel

Post by gargamel »

SebbanBoy14 wrote:Även o0m jag hade bänkat min bil skule ju du bara säga att det är en glädje bänkning eller hur =) ?
Men får man bara ut 3-4 hk av en chippning så skulle man nog innan känna den märkabla skillnaden som jag gjordew efter chipptrimningen, eller?

Till alla som tror jag snackar massa skit, kolla efter en orange 206 i bildarkivet, på första sidan. Ägraren heter "karlshamnskille" han har chippat den på its fun och sedan sportavgassystem och filter. Han har bänkar sin till 170hk. Snackar han bara massa skit eller kan ni ha lite fel?

MVH Sebban

*suck*

läs lite ovan, bänka din bil FÖRE och EFTER du satt i ditt trim, skillnaden är vad du får ut.

Sen om karlshamnskille har bänkat sin bil som oss andra, dvs dalhems, så Ja det va en glädjebänkning utan dess liknelse... bänken varierar sig varje år... Enligt papper har jag 17 hk extra på chip och filter, vilket jag tvivlar starkt på själv. Eller så har han gått efter leverantörens uppgifter och tror precis som du att det är sannolikt.

sen vadå alla andra snackar skit? Varför skulle vi sitta och ljuga för dig? Detta är ett seriöst forum och jag vet att dem som svarat dig (en del såklart) är mer kunniga på dessa bilar än du någonsin kommer bli.

hört talas om placebo? du lider nämligen av det. Man kan uppleva skillnad genom ändrad effektkurva och högre varvstopp, men du känner mer än troligen inte av dem där extra hk;na mer än i ditt huvud.

ursäkta men börjar bli irriterad på dig när du kommer som helt ny och börjar anklaga oss för skitsnack när vi helt enkelt försöker förklara för dig att du har fel. varför vänder du dig till ett bilforum om hjälp och sen smutskastar dem som hjälper dig? gå vidare till lunarstorm eller dylikt för vidare hjälp om du ska fortsätta med denna attityden, enligt mig. va lite tacksam för att folk ens orkar ägna tid åt att förklara för dig vilket tydligen inte vart så lätt.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag är den förste att tro på det om jag får se på bänkpapper. :)
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Då ber jag om ursäkt om de känns som att jag smutskasstar vissa här. De är inte alla min mening. Men när företagen låvar 30hk och ni säger kanske 10 hk kanske jag har problem att släppa att någon ha rätt kanske tror på att det finns något mitt i mellan. Sedan kan ni säkert kunna mer om bilar än mig. De är inge snacka om saken.

En sista fråga: Om skillnaden mellan RC och GTi är insuget (rc får mer luft), toppen i motorn, och avgassystemet. Och den skillnaden ger 40hk. För RC har ju 177hk och GTi har 137. Varför kan man inte då få ut massa hk när man byter till ett sportfilter (MERA LUFT) och sedan sportavgassystem.

Passar RC grenrör på en GTI? Skulle man få ut mer power om man bytte?
Post Reply