Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Skickade iväg ett reportagetips till Teknikens Värld.
De har ju samarbete med Rototest och jag föreslog att de skulle göra ett konsumenttest på diverse aktörers trimprodukter.
Tex om trimchip ger så mycket som försäljarna påstår.
Tyckte även att de skulle testa om sportkat gav någon skillnad eller om det bara sabbade vår miljö
Hade vart gött att reda ut det här en gång för alla. Och framförallt ha något verkligt att hänvisa diverse drömmare.
Bilsport gjorde ju liknande tester på den Opel Kadett Gsi de trimmade för flera år sedan. Minns inte riktigt vad deras trimchip gav, men har för mig att det inte var någon speciell skillnad.
Självklart är det sugmotorchippning jag talar om.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se
_________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig"
Dean Martin
Bilsport testade ju trimchip till Audi A4 1,8T för ett antal år sedan. problemet var ju då att bilsport bad leverantörerna att skicka ett chip som skulle ingå i ett test (av snålhet?). Resultatet blir ju att man i inte kan lita på att chippen i testet verkligen är vad man får när man köper som konsument.
Troligen är det flera leverantörer som programerar ett chip bara för testets skull som kanske har något högre laddtryck än normalt för att få fina siffror i testen. Ett gott utslag i en konsumenttidning är ju onekligen den bästa reklamen man kan få som tuningfirma.
Man kan ju hoppas att TV i sådana fall är så smarta att de köper chip "anonymt" av olika leverantörer.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Har faktiskt för mig att kadetten dom testade chip på i spoilernytt visade ganska positiva resultat. Sen misstänker jag en stor dos jävighet också.
Stor risk att chipfirmorna skulle annonsera i tidningen om chip hade blivit utdömt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Var det inte TV som gjorde ett oberoende test med turbochip för ett tag sen?
Om jag minns rätt så gjorde de ivf. så att de köpte chipen som privatpersoner och sen testade.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Det var inget färdigt chip dom satte i Kadetten, utan dom mappade den i rullande landsväg.
Det var på BSR dom gjorde det. Att dom skulle fejka effekt/vridmoment kurvorna betvivlar jag.
TheDagger wrote:Har faktiskt för mig att kadetten dom testade chip på i spoilernytt visade ganska positiva resultat. Sen misstänker jag en stor dos jävighet också.
Stor risk att chipfirmorna skulle annonsera i tidningen om chip hade blivit utdömt.
Det var inget färdigt chip dom satte i Kadetten, utan dom mappade den i rullande landsväg.
Det var på BSR dom gjorde det. Att dom skulle fejka effekt/vridmoment kurvorna betvivlar jag.
Mappar man om ett chip så anpassar man ju den efter alla trimprylar de redan har. Men att bara sätta på ett trimchip på en sugmotor och att det ska ge 15-17hk är nog något de flesta här betvivlar. Inklusive du
_________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig"
Dean Martin
Mappar man om ett chip så anpassar man ju den efter alla trimprylar de redan har. Men att bara sätta på ett trimchip på en sugmotor och att det ska ge 15-17hk är nog något de flesta här betvivlar. Inklusive du
Jo det var så jag menade, jag betvivlar inte att dom ökade effekten med 15hk på just den bilen. Men att ett likadant chip skulle ge den ökningen på vilken kadett gsi som helst tror jag inte.
Rash wrote:Skickade iväg ett reportagetips till Teknikens Värld. De har ju samarbete med Rototest och jag föreslog att de skulle göra ett konsumenttest på diverse aktörers trimprodukter.
Kanonidé Rash...men dom samarbetar INTE med Rototest.
Dom "bänkar" sina bila i den ENDA testbänk som är mer opålitlig än "DEN BERYKTADE".. ..Rolf Lundbald Motor som ligger i Rågsved nån mil söder om Stockholm.
Har haft en liten diskussion med Daniel Sandberg på TV om detta...
AMS och Bilsport däremot nyttjar Rototest.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!! Grumpy Old Fart!!
Rash wrote:Skickade iväg ett reportagetips till Teknikens Värld. De har ju samarbete med Rototest och jag föreslog att de skulle göra ett konsumenttest på diverse aktörers trimprodukter.
Kanonidé Rash...men dom samarbetar INTE med Rototest. Dom "bänkar" sina bila i den ENDA testbänk som är mer opålitlig än "DEN BERYKTADE".. ..Rolf Lundbald Motor som ligger i Rågsved nån mil söder om Stockholm.
Har haft en liten diskussion med Daniel Sandberg på TV om detta...
AMS och Bilsport däremot nyttjar Rototest.
Man ser ju en massa Rototest reklam i Teknikens Värld.. Även artiklar då de testat sina bilar där. Läser alla tidningar iofs, men jag tror inte att jag blandat ihop de nu..
Dean Martin
Dean Martin
Har hört att dom är dom absolut mest opålitliga siffrorna i Sverige med deras High end Mätarutrustning..
Är det fel, tänkte nämligen låta dom göra testet på min och kompisens impreza.. Eftersom dom kör även 4-hjulskraffs mätningar.
Nu blev man ju tveksam.. Vilka har sagt det och finns det belägg??
Det var en rätt inressant serieartikel i Bilsport för något år sedan där dom provade olika grejer på en Passat 1.8T. Första steget var att bänka bilen helt orginal. Sedan med chip, sedan med öppet filter, sedan med större IC m.m.