Vattentemp?
Vattentemp?
Hallå
Har en 205gti -89 vattentempen går inte högre än 70grader, är det termostatfel???
mvh
Har en 205gti -89 vattentempen går inte högre än 70grader, är det termostatfel???
mvh
- danielr112
Re: Vattentemp?
jaggaxjr wrote:Hallå
mvh
förmodligen
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
ja relativt, förbered dig för lite vatten osv bara och glöm inte blanda rätt med glykolen rätt kallt ute,
Fick in en idag på verkstan som hade fröset! kylaren gick åt H-vete!
MVH
Fick in en idag på verkstan som hade fröset! kylaren gick åt H-vete!
MVH
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Som de skrivit ovan.
Troligen termostaten, finns 2st varianter påpackningen till dom. antingen 2st, då lägger en på var sida eller en som sitter runtomkanten....har du möjlighet så försök få med dej både och hem från affären och be o matt få lämna tilbaka det du inte behöver. iofs så kostar ej packninge nmycket om du anser dej ha råd att köpa båda.
somliga satser skickar med både och från fabrik...
köpte senast från ad-center och då fick jag med allt...
kostar ca 100.- med packningar, ev någon slant dyrare
Troligen termostaten, finns 2st varianter påpackningen till dom. antingen 2st, då lägger en på var sida eller en som sitter runtomkanten....har du möjlighet så försök få med dej både och hem från affären och be o matt få lämna tilbaka det du inte behöver. iofs så kostar ej packninge nmycket om du anser dej ha råd att köpa båda.
somliga satser skickar med både och från fabrik...
köpte senast från ad-center och då fick jag med allt...
kostar ca 100.- med packningar, ev någon slant dyrare
- danielr112
Sammy wrote:jaggaxjr wrote:ok vet vad som ska göras i helgen då, men det va inget större ingrepp då.
tackar
samma sak med min 405:a, men vad är det som är så kasst med det? kan det vara därför min bil luktar så satans mkt bensin?
är den ventilen som ska öppna när dne nått en viss temp.. nä de blir slitna så brukar de öppna tidigare och tidigare.
fast i ditt fall sammy kan det va annat. visst motorn sprutar in lite mera bränsle när den e kall men du har kållat så att ingne soppaledning inte läcker?
------------------------------------------
jag fick de två packningsmodellerna med när jag köpte från Mekonomen. Kommer inte ihåg priset..om jag klarade att byta min så gör du det! termostat-huset satt fast som f-n.
på 205 git 90 (iaf min) så tar du enkelt bort luft-intags-slagarna för att komma åt termostathuset..högra sidan av motron om du står framför bilen.
på 205 git 90 (iaf min) så tar du enkelt bort luft-intags-slagarna för att komma åt termostathuset..högra sidan av motron om du står framför bilen.
Peugeot 205 gti -90
Lite OT.
Men jag upptäckte att öppet filter och många minusgrader kyler motorn bra
.
När det var -12 grader å jag körde i 120 knyck (motorväg med extremt gles trafik om någon undrar över hastighet/temperatur) så blev inte motorn mer än 74 grader varm......, inte inträffat INNAN det öppna filtret så jag tog bort kalluftslangen till filtret och vips blir motorn sina 84-92 grader igen.
Inte undra på .... vid en snabb huvudräkning får jag fram att det flödar cirka 45liter/sekund genom motorn i den hastigheten, även om avgaserna är varma så gjorde det skillnad.
Men jag upptäckte att öppet filter och många minusgrader kyler motorn bra
När det var -12 grader å jag körde i 120 knyck (motorväg med extremt gles trafik om någon undrar över hastighet/temperatur) så blev inte motorn mer än 74 grader varm......, inte inträffat INNAN det öppna filtret så jag tog bort kalluftslangen till filtret och vips blir motorn sina 84-92 grader igen.
Inte undra på .... vid en snabb huvudräkning får jag fram att det flödar cirka 45liter/sekund genom motorn i den hastigheten, även om avgaserna är varma så gjorde det skillnad.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
daromer wrote:Sammy wrote:jaggaxjr wrote:ok vet vad som ska göras i helgen då, men det va inget större ingrepp då.
tackar
samma sak med min 405:a, men vad är det som är så kasst med det? kan det vara därför min bil luktar så satans mkt bensin?
är den ventilen som ska öppna när dne nått en viss temp.. nä de blir slitna så brukar de öppna tidigare och tidigare.
fast i ditt fall sammy kan det va annat. visst motorn sprutar in lite mera bränsle när den e kall men du har kållat så att ingne soppaledning inte läcker?
jahaaa, ska ta en titt på det! Men det var ju JAG som gjorde soppaledningarna, klart de inte läcker
9-3 AERO Maptun Steg 2