Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Niklas wrote:Det blev en del kräm, men som sagt. 1.8t.. svårt att inte plocka kräm ur den.
Nej det blev inte en hel del kräm. Icn gav knappt någon effekt alls. Däremot så gick det inte göra så mycket mer efter man mappade, turbon orkade inte...
man brukar få strax under 200hk enbart med chip till den motorn... avgas och ic gjorde således inte så mycket. Minns dock ej om det var turbon som befränsade effekten...
Det är ju med dem grejjerna som med "trim" till en sugis.
1 sak gör lite. 2 saker lite mer osv. Skillnaden är att hoppen blir större med turbotrim. En väl fungerande IC är ett krav om du skruvar laddtryck, för att minska risken för spikningar. Större DP och avgas hjälper åxå turbon att jobba mindre ansträngt mottryck å sånt.
Shait vad jag e ute på djupt vatten nu...turbodiskussion.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!! Grumpy Old Fart!!
Niklas wrote:k03 räcker bara till runt 200hk... så det är nog möjligt, om jag inte minns fel så är förstaröret efter turbon på en 1.8t en ren katastrof också.
Stämmer... det finns ju 3 olika agg till 1,8T... k03, k03sport och k04. Samtliga är skit.
Men du har rätt stenis du förklarar det enkelt, men du har rätt. IC'n ger även mer pulver bara genom temperatursänkningen, samtidigt som en väl utformad ic kan öka flödet, eller rättare sagt minsta flödesmotståndet, gentemot en orginal.
Kristian wrote:Stämmer... det finns ju 3 olika agg till 1,8T... k03, k03sport och k04. Samtliga är skit.
nja, skit skulle jag inte säga, det är skitbra agg för de effektregister då är byggda för, ska du ha större prylar, ex. gt28rs elelr dylikt, då har du inte laddtryck från 2000 varv längre
allt ska måttas efter användning, det perfekta agget finns inte.
Niklas wrote:k03 räcker bara till runt 200hk... så det är nog möjligt, om jag inte minns fel så är förstaröret efter turbon på en 1.8t en ren katastrof också.
Stämmer... det finns ju 3 olika agg till 1,8T... k03, k03sport och k04. Samtliga är skit.
Vilket fabrikat av k04 sitter det i VAG då?
Eller finns det bara Hitachi-Warner?
Vilket fabrikat av k04 sitter det i VAG då? Eller finns det bara Hitachi-Warner?
VW brukar ha KKK, men det finns säkert undantag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
k03 är kkk, k04 säkert likaväl (men jag vet inte, kör inte vw )
är inte kkk och borg/warner same same nuförtiden? hitachi vet jag inte riktigt var de kommer in i bilden dock, de sätter väl bara ihop undermåliga mazdaturbos
Niklas wrote:k03 är kkk, k04 säkert likaväl (men jag vet inte, kör inte vw ) är inte kkk och borg/warner same same nuförtiden? hitachi vet jag inte riktigt var de kommer in i bilden dock, de sätter väl bara ihop undermåliga mazdaturbos
Gör Hitachi turbos? Trodde dom enda japanska var IHI och Mitsu.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jo asså, det sitter en Hitachi-Warner k04 på min.
Men efter massa läsning på forum runtom i världen så är c:a 350hk max på den. Nu är jag iofs. inte sugen på att skruva upp mitt redan höga laddtryck. Orginal laddar MPS'n 16psi och 20psi vet jag funkar, men det är inte intressant.
Det som däremot är intressant är att den pallar att knuffa på när jag monterar DP + avgas. Sedan tillkommer när jag har möjlighet en FMIC också..
Alright. Om den nya dp'n gör det lättare för avgaseran att ta vägen genom turbonen än genom wg'n så kommer du att höja trycket i vilket fall, problemet är ju bara att du kan ha någon swoooshig lösning som styr wg'n elektroniskt eller så, jag vet inte vad japanerna hittar på nuförtiden