406 (vad tycker ni?)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mjolson

406 (vad tycker ni?)

Post by Mjolson »

Hej Jag har blivit Peugeotägare :) och ska hämta kärran på måndag jag undrar vad ni andra 406 Kombi (01-02) ägare tycker om era bilar samt kanske några tips om vad man ska tänka på som färsking 8)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

vilken motor blev det i bilen?
Vi börjar där, så kan folk fylla i med kommentarer ang motorn.
Mjolson

Motor?

Post by Mjolson »

Den minsta bensinaren 1,8 :roll:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

har själv inga erfarenheter av den motorn, har dock helelr inte härt något dåligt eller bra heller?

Kör själv v6:an, kombi -00.....snart avverkat 10 000mil med den bilen sedan -02
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har ju inte en kombi iofs. Men jag trivs med min, går tystare och bekvämare än de flesta andra bilar i storleksklassen, definitivt än bilar i samma prisklass.
Skoj att köra är den dessutom, rapp i styrningen bra känsla. Lite plastig invändigt och stötfångarna är i riktigt plastig mjukplast som gör att kvalitetskänslan inte är nån direkt höjdare... Men de sitter ju kvar så så illa kan det ju inte vara. :D
Lite slammer i hjulställen har jag med, det är väl diverse stag som glappar, inget dyrt och inget ovanligt hos nåt bilmärke nuförtiden. :roll: Totalt sett är jag nöjd, svårt att få mer bil för pengarna. Grattis!
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

har en 2,2:a -03:a kombi... helnöjd,Kanon att åka längre sträckor med,soppaförbrukningen är grymt liten ligger å pendlar mellan 0,65-0,75
helt underbart.Rapp är den åxo ,omkörningar är underbara å dessutom blir den fort varm i kupen på vintern.

enda ja är orolig för är hur försäkringen blir frampå ..men,men den dagen det problemet
Patson

Post by Patson »

Också nöjd 406 ägare. Kör 2.0 från 2003, köpte den ny. Har aldrig varit nått direkt problem, det enda är den där varningstexten som mer eller mindre alla 406 ägare fått upp, "Antipolution error"... Men det var ett tag sen nu ;D
PeMa

Post by PeMa »

Är nöjd med min 406'a med...
Angånde typfel och sånt så har iaf jag råkat på det där eländet med sönderrostade bromssköldar till handbromsen bak, som fick klossarna att lossna och sätta sig på ABS-givarna med diverse felmeddelande som följd...

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

PeMa wrote:Är nöjd med min 406'a med...
Angånde typfel och sånt så har iaf jag råkat på det där eländet med sönderrostade bromssköldar till handbromsen bak, som fick klossarna att lossna och sätta sig på ABS-givarna med diverse felmeddelande som följd...

mvh Per

mina sköldar är rostiga. Hålen för pinnarna som hålelr bromsbackarna hade blivit större. istället för att vrida o låsa dom, tog jag svetsen och satte fast skiten. funkar kladerfritt...nästa gång backarna är slut så får man väl byta sköldarna oxå antar jag....

Har V6:an och bytt 5 av 6 tändspolar. Verkstaden vet om problemet med dessa så man brukar kunna göra bra dealar med dom.

Passagerar airbag lampan varnar, folk säger att det är kontaktstycke fel...
skall ta o kolla på det senare i vår.

Hastighetsmätaren hoppar upp o ned, givarfel på växellådan, bara att skaffa ny, blir senare i vår.

kamremsbyte är dyrt på v6:an.......

glapp i toestagen i bakvagnen är vanligt, ca 600:-/st + mek och bakvagnsinställning......kostar en slant då.

Bromsskivor på v6:an och kombin slits hårt och byts frekvent. 16 000 mil ca 2-3 skivor fram och 4-5 belägg byten.
bak kan dom rosta
PeMa

Post by PeMa »

Joakim Enoksson wrote:
PeMa wrote:Är nöjd med min 406'a med...

mvh Per

mina sköldar är rostiga. Hålen för pinnarna som hålelr bromsbackarna hade blivit större. istället för att vrida o låsa dom, tog jag svetsen och satte fast skiten. funkar kladerfritt...nästa gång backarna är slut så får man väl byta sköldarna oxå antar jag....

hehe, jag har ju ingen svets, så jag gjorde en ännu enklare grej.
Det fanns ok med plats bakom skölden för att få dit en bult med bricka och mutter bakom istf originalsprinten, så jag gjorde en egen konstruktion och använde fjädern från sprinten fär att få det lite flexibelt. :)
Peugeot ville ju ha en halv förmögenhet för att byta bromssköldar...

//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Post Reply