P.S. Roligt att inte bara finns bilforum för premiumbilar
Rostproblem på 01-02:ans 406 kombi?
Rostproblem på 01-02:ans 406 kombi?
Jag har fått lite rost på bakdörrarnas "fönsterkarm" i nederkant under den svarta listen som verkar vara gjord av lite "eltejpskvalitet"
har det kommit ett par rosor. Kan man åka och visa upp det på Peugeots plåtverkstad och få det på goodwill
Det är ju trots allt nästan 7 års rostskyddsgaranti kvar och dom kanske kan vara intresserade av att stämma i bäcken innan jag kommer in och klagar år 11 med stora rostskador
Har ni andra 406 ägare någon rost
Jag har även lite lacksläpp på bakspoilern. Annars verkar karossen vara i bra skick väldigt få stenskott för att vara en 12000 milare
Mvh Färsk Peugeotägare
Re: Rostproblem på 01-02:ans 406 kombi?
Mjolson wrote:
Vad menar du med detta? Peugeot är ju premium
-
Zoomdriver
Re: Rostproblem på 01-02:ans 406 kombi?
Mjolson wrote:Jag har fått lite rost på bakdörrarnas "fönsterkarm" i nederkant under den svarta listen som verkar vara gjord av lite "eltejpskvalitet"har det kommit ett par rosor. Kan man åka och visa upp det på Peugeots plåtverkstad och få det på goodwill
Det är ju trots allt nästan 7 års rostskyddsgaranti kvar och dom kanske kan vara intresserade av att stämma i bäcken innan jag kommer in och klagar år 11 med stora rostskador
Har ni andra 406 ägare någon rost
Jag har även lite lacksläpp på bakspoilern. Annars verkar karossen vara i bra skick väldigt få stenskott för att vara en 12000 milare
Mvh Färsk Peugeotägare
Hej!
Ja, det finns en del lacksläpp på vissa 406or. Dock verkar det inte ha drabbat alla. Jag har lacksläpp som blivit rost på min baklucka. I övrigt är min bil rostfri (efter 28000 mil).
Jag visade upp min rost på verkstan. Peugeot hävdar bara att lackgarantin har gått ut. Min bil är en 2001a. Det är ju så att rostskyddsgarantin endast gäller för rost som kommit inifrån, så man får väl aldrig rostskyddsgaranti på gamla lacksläpp tror jag tyvärr...
Jakob
Rostskyddsgaranti är bara bullshit oavsett bilmärke...
Det gäller bara genomrostning innifrån och det lär aldrig hända inom garantitiden. Däremot kanske lackgaranti kan var till nytta för sånt här, men den brukar gälla så kort så att det inte hinner bli några problem innan den gått ut heller...
Men det låter ju fint i reklamen.
Är det någon här som har fått något på rostskyddgaranti (genomrostning) någongång?
//Per
Det gäller bara genomrostning innifrån och det lär aldrig hända inom garantitiden. Däremot kanske lackgaranti kan var till nytta för sånt här, men den brukar gälla så kort så att det inte hinner bli några problem innan den gått ut heller...
Men det låter ju fint i reklamen.
Är det någon här som har fått något på rostskyddgaranti (genomrostning) någongång?
//Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
Årsmodell på bilen.
Första registrering 2001-09-20
I trafik 2001-12-19
Fordonet tillverkat 2001-09
Det står 01 vägverkets sms men jag har kollat många bilar på nätet som kallar sina bilar för -02:or som har samma tillverkningsmånad som min.
Årsmodellerna avskaffades väl 1998 nu räknas väl år och månad som i Tyskland.
I trafik 2001-12-19
Det står 01 vägverkets sms men jag har kollat många bilar på nätet som kallar sina bilar för -02:or som har samma tillverkningsmånad som min.
Re: Årsmodell på bilen.
Mjolson wrote:Första registrering 2001-09-20
I trafik 2001-12-19
Det är en 01:a du har, de som annonserar med fel årsmodell försöker antingen luras eller så har de blivit luade själv. Första registrering är det som gäller.
PeMa wrote:Rostskyddsgaranti är bara bullshit oavsett bilmärke...
//Per
Bullshit å bullshit..
Farsan MB E320CDI -00 kombi va inne för rost (surprise)
Mercedes bytte 3dörrar, lackade om framskärmar, huv, bakskärmar och baklucka.
Det som va "gammalt på bilen sen va alltså 1 dörr och taket..
ca. 100.000:- Gick garantinotan på..
så.. bullshit vette faan =)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Men vad gäller Mercedes i allmänhet och E-klass i synnerhet runt den tiden kan knappast kategoriseras som "normalt". De bytte dörrar på löpande band på goodwill. Det hade inte sååååå mycket med normal rostskyddsgaranti att göra.snelleman wrote:PeMa wrote:Rostskyddsgaranti är bara bullshit oavsett bilmärke...
//Per
Bullshit å bullshit..
Farsan MB E320CDI -00 kombi va inne för rost (surprise)
Mercedes bytte 3dörrar, lackade om framskärmar, huv, bakskärmar och baklucka.
Det som va "gammalt på bilen sen va alltså 1 dörr och taket..
ca. 100.000:- Gick garantinotan på..
så.. bullshit vette faan =)
Mercedes hade gjort fel och drog för en gångs skull konsekvenserna av det.
Att de inte bytte alla dörrar på en gång låter konstigt.
EN 14497
- 406_Jonathan
406_Jonathan wrote:Vår 406a -96 med nu 17000 mil på mätaren har det blivit lite bubblor på. Precis framför vänster bakhjul är det endel, och höger framskärm typ mitt emellan lyset och hjulhuset fins också lite.
Inte så kul när nästan hela bilen vart omlackerad för knappt 2 år sedan.
Då låter det ju som om det skulle vara lackerarens fel.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- 406_Jonathan
Min 03:a har ingen rost än, å den är ändå inne på sitt 4e år nu
Nä skämtåsido så har jag ingen negativ erfarenhet av rost hos 406. Min farsa har haft 2 och jag har en, aldrig varit rost förutom skruvarna till regplåt eller dragkrok...
Nä skämtåsido så har jag ingen negativ erfarenhet av rost hos 406. Min farsa har haft 2 och jag har en, aldrig varit rost förutom skruvarna till regplåt eller dragkrok...
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
Patson wrote:Min 03:a har ingen rost än, å den är ändå inne på sitt 4e år nu![]()
Jag haft två 406'or men aldrig haft den minsta antydan till rost..
Rykten gör dock gällande att Peugeot pressat sina underleverantörer så hårt, att dessa inte längre levererar vissa delar med "normala" garantier. Smällen får bilägarna ta istället. Med tanke på det skenande antalet reklamationer så ligger det nog en del sanning i det hela..
Det är svårt att vara smal när man är rik..
Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
På nått sätt känns det som att 406 är en av historiens bästa Peugeotmodeller, om man ser till helheten.
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem