besiktning

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Zoomdriver

besiktning

Post by Zoomdriver »

Hej alla!

Jag var inne igår och besiktade min 406 v6. Jag misstänkte att jag skulle åka dit på nåt toe-in-stag eller motsvarande då bilen rullat över 10000 mil sedan senaste besiktningen.

När gubben hissar upp den så utbrister han: "Vad i H-vete har hänt här då?"

Tråget på motorn var alldeles geggigt med olja och i ena hörnet hängde en droppe till och med. Jag fick anmärkning på oljeläckage. Som tur är behöver man inte komma tillbaks och visa upp det, utan jag kom igenom.

Till saken hör att jag för 600 mil sedan monterade nytt oljefilter. Det var ett filter från mekonomen. Det var lite mindre än det gamla orginalfiltret och packningen såg lite annorlunda ut, men jag tyckte det passade bra. Kan det vara vid filtret det läcker? Har någon erfarenhet av mekonomenfilter till v6an?

mvh
Jakob
krille!

Post by krille! »

Om det ser ut att ha kommit olja från stället där du fäster filtret så kan det ju vara en trolig anledning.

Kan vara värt o prova med originalfilter istället då de inte brukar kosta särskilt mycket mer än pirat(kanske mindre?).
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Krille84 wrote:Om det ser ut att ha kommit olja från stället där du fäster filtret så kan det ju vara en trolig anledning.

Kan vara värt o prova med originalfilter istället då de inte brukar kosta särskilt mycket mer än pirat(kanske mindre?).

Jag har haft upp kärran på lyften nu, men det går inte att se varifrån det läcker, eller läckte.

Jag var till Wixner i Uppsala och köpte nytt filter. När reservdelsgubben slog på min bil så kom han traskande med FEL filter. Ett litet sånt som jag fick på mekonomen. Jag påtalade detta och så kollade han lite extra med verkstan och sen kom han med det stora (rätt) filtret.

Ganska intressant att inte ens Peugeot kan ge mig rätt filter.

Jag tror att oljan kommit pga temporärt frusen vevhusvent, för nu så verkar det inte läcka längre.....

mvh
Jakob
Post Reply