Hej.
Jag har tänkt att byta ut batteriet i bilen. Det som sitter verkar vara helt orginal, dvs väldigt gammalt då bilen gått 19000 mil.
Det jag undrar över är om det är bra/dåligt att byta till ett nytt batteri den här årstiden, tänker på att kylan försämrar väll batteriet en hel del? Sedan kör jag bara fram & tillbaka till jobbet för tillfället, och varje resa blir 1 mil. Då kanske det nya batteriet bara blir dåligt när det blir så korta sträckor?
Vad anser ni?
Batteri, dags för byte?
Batteri, dags för byte?
Peugeot 406 2,0 kombi 1997
Det kan väl vara värt en 5-600 att slippa bli strandad nånstans mitt i vintern pga att det gamla sunkiga batteriet lägger av? Köp nytt, det är ju på vintern man behöver fräscht batteri. 
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Njae...Alltså, så länge batteriet fungerar utan problem så tycker ja inte du behöver byta ifall det rör sig om så korta sträckor och just inget mer körande än så... men vill du endå byta batteri kan ja rekommendera ett Excell batteri.
Artikel nr: 20-56219 på mekonomen.
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...
Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.
Tack till:
Element tillverkarna och deras varnings klistermärken!
Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.
Tack till:
Swe wrote:Njae...Alltså, så länge batteriet fungerar utan problem så tycker ja inte du behöver byta ifall det rör sig om så korta sträckor och just inget mer körande än så... men vill du endå byta batteri kan ja rekommendera ett Excell batteri.
Ja det är inte lätt. hehe
Klart man vill köra på gamla batteriet så länge det går men man vill samtidigt inte bli stående efter vägen.
Ska åka ner till malmö (bor i sthlm) v11 så då kanske det är läge att slänga i ett nytt batteri för att vara på säkra sidan.
Så Excell batteri är bra då? Kollade lite snabbt på mekonomen och det låg runt 900 kr.
Biltema batteri då? Är dom dåliga? Där låg ett batteri på 600 kr.
Biltema batteri då? Är dom dåliga? Där låg ett batteri på 600 kr.
Det enda biltema (dock enbart MIN åsikt) är känt för är låga priser.
Kvalité är något dom tappat pga. att dom satsar hellre på låga priser
Men som sagt, det är enbart min åsikt.
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...
Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.
Tack till:
Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.
Tack till:
Swe wrote:Biltema batteri då? Är dom dåliga? Där låg ett batteri på 600 kr.
Det enda biltema (dock enbart MIN åsikt) är känt för är låga priser.
Kvalité är något dom tappat pga. att dom satsar hellre på låga priser![]()
Men som sagt, det är enbart min åsikt.
Anser desamma, man får priotera från del till del.
snillet wrote:Det är ju inte vanligt att bli stående vid vägkanten pga dåligt batteri, om du inte stannade vid vägkanten å sen inte fick tillräcklig startström vill säga.
Risken finns förstås bara om man stannar nånstans och sen ska iväg, inte under själva färden.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Barris Lombardo
Ett enkelt test:
Slå på helljuset och stäng av motorn. Motorn skall utan problem starta efter en halvtimme med lyset på, gör den inte det så är batteriet inte bra.
(Även om batteriet inte klarar den enkla testen så kan det dock funka fint i ett eller två år till)
Slå på helljuset och stäng av motorn. Motorn skall utan problem starta efter en halvtimme med lyset på, gör den inte det så är batteriet inte bra.
(Även om batteriet inte klarar den enkla testen så kan det dock funka fint i ett eller två år till)
Det i särklass hemskaste med BMW-ägare är nog att de tycks vara av uppfattningen att vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk.