Har haft problem med instabilitet i bilen ett tag, och nu när det närmar sig mekardags så vill jag vara säker på att jag åtgärdar rätt saker.
Bilen känns väldigt kastig och går knappt köra i halka utan risk för att snurra på rak väg. På torr/blöt asfalt är det bättre, men vid varje sidoförflyttning så kastar bilen till rätt hårt (returgung), och bakänden kan komma tillräckligt mycket för att bilen ska gå upp på tvärställ om man vrider fort nog i ratten. Jag har gungat på alla hörn på bilen, och den är dämpad nog att inte gunga upp igen efter en nertryckning. Bakvagnen är nyrenoverad, framvagnen likaså. Det enda som jag kan tänka mig är gammalt är stötdämparna, men dessa ska ändå snart bytas mot Konis. Vaggar jag bilen i sidled så känns ett klockande i bakvagnen som inte är relaterat till lagerglapp eller svingarmsglapp, kan vara kränghämmaren som lossnat lite, eller fästbultarna i bagagegolvet som lossnat. Vidare så sitter det fortfarande gummi i främre upphängningarna i bakvagnen, ska bytas ut mot plast.
I motorrummet kan man se att bägge fästbrickorna som sitter monterade på dämparstängerna sticker upp 15-20mm, detta har hänt senaste tiden, ska dock sätta dit andra gummin/lager då Konisarna kommit.
Några funderingar om detta? Jag ville ha en sportig bil när jag köpte denna, men inte en dödsfälla :/
vinglig 205GTI
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Re: vinglig
munne wrote:Har du bytt spindellederna?
Ja, de följde med länkarmarna när jag bytte. Bilen gick bra ett tag efter bytet, men sen helt plötsligt började den jävlas. Finns inget glapp i framvagnen. Enda som är kasst är nog stötdämparinfästningen.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:kolla hjulbultarna...?
dra åt alla bultar i framvagnen.
annars s kanske det har nått med bakaxeln att göra iom att du vart på den o grejjjat
Om man nu antar att det värsta har hänt - att mina glidlager i bakaxeln tagit slut, inte kan väl bilen bli så här vidrig ens av 2mm glapp? Jag hade glapp nog att mitt gamla axelrör skulle vara genomätet när jag renoverade det, och inte ens då var den så här hemsk.