idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Swe

Post by Swe »

Med tanke på växlingen (iaf. som det står i dom flesta nyare körkortsböcker och miljö tjafs..) 1,3,5 - 2,4,5.
Nånting säger mig då att det är "optimal" körning för miljö och bränsleförbrukning. Gissar på 4'an i båda lägena..klen bil = 3'an förmodligen men va vet jag :?:
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Element tillverkarna och deras varnings klistermärken!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

vik wrote:frågan som Krille84 förde på tal tycker jag är intressant.

Bensinförbrukning och optimal ecodriving över huvud taget tycker jag kräver lite utförlig info!

Tror krille menade ungefär liknande cenario men jag drar mitt iaf;

Säg att jag vill accelerera från 50 till 70km/h. Vilket av följande alternativ drar minst bensin? (obs vilket alternativ som är snabbast spelar ingen roll)

alternativ 1: Jag ligger kvar på 4'an hela vägen. Detta kommer ju kräva att jag får trycka gaspedalen rätt djupt i början (vid 50km/h) för att det ska hända något då varvtalet är lågt.

alternativ 2: Jag går ner på 3'an, vilket ger mig högre varv och jag kommer då inte behöva ge lika mycket gas utan kanske bara behöver peta ner pedalen 30% för att de ska börja accelerera.

Överhuvud taget vad är det som är bäst om man säger spjäll vs varv. Ska man sträva efter att ligga på extremt hög växel och bröla på med 1000rpm och ganska mkt gaspådrag för att orka, eller gå ner och ligga på 2000-3000rpm och mindre gaspådrag.

Långa uppförsbackar väcker också samma fråga. Säg att det är en lång lång backe där det råder 50km/h. Jag kan bröla upp för backen på 4'an men då krävs en del gaspådrag eller så ligger jag på 3an med mindre gaspådrag men högre varv. Vilket drar minst?

Lite tårta på tårta kanske men vill jag vill bara vara tydlig över vad jag undrar :)

Så lågt varv som möjligt, samtidigt som spjället är så lite öppet som möjligt....
Alltså ligga med fullt öppet spjäll är aldrig bränsleekonomiskt, ej heller ligga på höga varv.

När det gäller acceleration från 50-70 så ligg kvar på fyran (skulle iofs. kört på 5:an jag) med moderat gaspådrag, växlar du ner kommer det gå åt mer bränsle.
I den långa uppförsbacken skulle jag med legat kvar på 4:an.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dante »

En grej jag alltid undrar när man spänner skruvar och muttrar i framvagen/motorn/bakvagnen etc. Hur hårt ska man spänna? Ska man dra tills det inte går att spänna mer med handkraft? Eller ska man pumpa på med trycklufts verktyg? :D
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Benjamin

Post by Benjamin »

Känsla eller moment.

Pick one.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Dante

Post by Dante »

Benjamin wrote:Känsla eller moment.

Pick one.

Jag hade nog inte vågat lita på min känsla iaf. Vad innebär moment? En såndär special nyckel som kostar apa? :D
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
Barris Lombardo

Post by Barris Lombardo »

Dante wrote:Vad innebär moment? En såndär special nyckel som kostar apa? :D

Om du inte skruvar mycket och/eller är under pressad ekonomi så är en sånhär http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80945 väldigt mycket bättre än känslan i armen.
Faktum är att de brukar vara ganska exakta, men lite jobbiga att läsa av om man är själv.
Det i särklass hemskaste med BMW-ägare är nog att de tycks vara av uppfattningen att vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk.
mettis

Är det rätt pris ?

Post by mettis »

R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Den 205an verkar dom ha haft så länge att den måste tillhöra deras inventarier. Onekligen en läcker bil men vilka pengar.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
PelleW
Senior

Re: Är det rätt pris ?

Post by PelleW »

mettis wrote:http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1681170

Den har varit uppe 1000 gånger innan. Vad gör den i denna tråden?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
mettis

Glöm inlägget

Post by mettis »

Det var tydligen en idiotisk fråga......
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Glöm inlägget

Post by nesseman »

mettis wrote:Det var tydligen en idiotisk fråga......

vad var det för fråga?vad undra du över? priset på den ?
PelleW
Senior

Re: Glöm inlägget

Post by PelleW »

mettis wrote:Det var tydligen en idiotisk fråga......

Vilken fråga?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Benjamin

Post by Benjamin »

Dante wrote:

Pick one.

Jag hade nog inte vågat lita på min känsla iaf. Vad innebär moment? En såndär special nyckel som kostar apa? :D

För hemmapularen räcker en momentnyckel för 4-500SEK.
När man skruvar inuti en motor momentdrar jag allting.
Där har man inte råd att chansa.

Annars är det sällan det används.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
dado

Post by dado »

Claes B wrote:
vik wrote:frågan som Krille84 förde på tal tycker jag är intressant.

Bensinförbrukning och optimal ecodriving över huvud taget tycker jag kräver lite utförlig info!

Tror krille menade ungefär liknande cenario men jag drar mitt iaf;

Säg att jag vill accelerera från 50 till 70km/h. Vilket av följande alternativ drar minst bensin? (obs vilket alternativ som är snabbast spelar ingen roll)

alternativ 1: Jag ligger kvar på 4'an hela vägen. Detta kommer ju kräva att jag får trycka gaspedalen rätt djupt i början (vid 50km/h) för att det ska hända något då varvtalet är lågt.

alternativ 2: Jag går ner på 3'an, vilket ger mig högre varv och jag kommer då inte behöva ge lika mycket gas utan kanske bara behöver peta ner pedalen 30% för att de ska börja accelerera.

Överhuvud taget vad är det som är bäst om man säger spjäll vs varv. Ska man sträva efter att ligga på extremt hög växel och bröla på med 1000rpm och ganska mkt gaspådrag för att orka, eller gå ner och ligga på 2000-3000rpm och mindre gaspådrag.

Långa uppförsbackar väcker också samma fråga. Säg att det är en lång lång backe där det råder 50km/h. Jag kan bröla upp för backen på 4'an men då krävs en del gaspådrag eller så ligger jag på 3an med mindre gaspådrag men högre varv. Vilket drar minst?

Lite tårta på tårta kanske men vill jag vill bara vara tydlig över vad jag undrar :)

Så lågt varv som möjligt, samtidigt som spjället är så lite öppet som möjligt....
Alltså ligga med fullt öppet spjäll är aldrig bränsleekonomiskt, ej heller ligga på höga varv.

När det gäller acceleration från 50-70 så ligg kvar på fyran (skulle iofs. kört på 5:an jag) med moderat gaspådrag, växlar du ner kommer det gå åt mer bränsle.
I den långa uppförsbacken skulle jag med legat kvar på 4:an.

Så länge du accelererar ska du ha låga växlar. När du väl har uppnått hastigheten ska du ha så hög växel som möjligt, även i uppforsbackar!

Egentligen är det mest ekonomiska att varva ur tills man har nått önskad hastighet. Varför man råder EcoDrivning elever att ha moderat gaspådrag och inte överstiga 3.000 varv har med miljön att göra då katalysatorer inte är optimerade att rena vid full belastning (klarar av att rena bara ca 10% av avgaserna).

Alltså - att accelerera i 5:an från 50 till 90 kostar avsevärt mycket mera än att göra det i 3:an eller 4:an. Sen håller man så hög växel som möjligt (såvida man inte börjar tappa farten och "måste" växla ner).

@Claes B: Öppet spjäl är bra ur ekonomisynpunkt. Spjälet är nödvändigt ont hos bensinbilar (är egentligen en broms som själ en del effekt hos motorn...).
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

dado wrote:Så länge du accelererar ska du ha låga växlar. När du väl har uppnått hastigheten ska du ha så hög växel som möjligt, även i uppforsbackar!

Egentligen är det mest ekonomiska att varva ur tills man har nått önskad hastighet. Varför man råder EcoDrivning elever att ha moderat gaspådrag och inte överstiga 3.000 varv har med miljön att göra då katalysatorer inte är optimerade att rena vid full belastning (klarar av att rena bara ca 10% av avgaserna).

Alltså - att accelerera i 5:an från 50 till 90 kostar avsevärt mycket mera än att göra det i 3:an eller 4:an. Sen håller man så hög växel som möjligt (såvida man inte börjar tappa farten och "måste" växla ner).

@Claes B: Öppet spjäl är bra ur ekonomisynpunkt. Spjälet är nödvändigt ont hos bensinbilar (är egentligen en broms som själ en del effekt hos motorn...).

Att varva ur tror jag aldrig blir ekonomiskt, hur mycket eco-drivingen än skulle förespråka det, vilket den ju inte gör.
Men var och en som har en färddator kan ju kontrollera själv hur det funkar. Vad som verkar bäst osv. Jag vet att på min diesel så är det så att det helt klart är att föredra så hög växel som möjligt alltid.
För att motorn inte ska ta skada är det ju iofs viktigt att man inte segdrar för mycket, jag brukar se till att alltid ligga över 1500rpm.

Att accelerera från 50-90 torde kräva lika mycket rörelseenergi oavsett vilken växel man ligger på... Men jag vet, eco-drivingkulten menar att det går åt mer energi ju högre växel. Jag tror att det helt beror på hur man tar sig från 50-90, fullt öppet spjäll för att acca så fort som möjligt på 5:an är ju inte bra. Så liten spjällöppning som möjligt så tror jag att det är mer ekonomiskt på 5:an.

Spjället är ett ont ja... Det kommer ju försvinna så småningom, men så länge det sitter där ska man ha det så litet öppet som möjligt. Motorstyrning osv är byggd med spjället i åtanke så ju mer öppet det är desto mer bränsle sprutas in i motorn. :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by dado »

Claes B wrote:Att varva ur tror jag aldrig blir ekonomiskt, hur mycket eco-drivingen än skulle förespråka det, vilket den ju inte gör.

Behövs mycket kraft så är förhållandet kraft/förbrukning bäst på höga varv. Som sagt, ecodriving skolor rekomenterar inte detta enbart pga katalysators dåliga värkan vid full belastning.

Men var och en som har en färddator kan ju kontrollera själv hur det funkar. Vad som verkar bäst osv. Jag vet att på min diesel så är det så att det helt klart är att föredra så hög växel som möjligt alltid.
För att motorn inte ska ta skada är det ju iofs viktigt att man inte segdrar för mycket, jag brukar se till att alltid ligga över 1500rpm.

Klart att om man accar på 5:an t ex från 50 till 90 ser det ut som att förbrukningen är lägre. Kruxet är i tiden då det tar mycket längre tid. Summan av alltihopa blir att det mest ekonomiska är att dra på ordentligt på låga växlar.

Att accelerera från 50-90 torde kräva lika mycket rörelseenergi oavsett vilken växel man ligger på...

Lika mycket engergi krävs att höja farten - sant. Motorn klarar av att utvinna mera kraft ur varenda bensindroppe vid höga varv än vid låga - sant.

Men jag vet, eco-drivingkulten menar att det går åt mer energi ju högre växel. Jag tror att det helt beror på hur man tar sig från 50-90, fullt öppet spjäll för att acca så fort som möjligt på 5:an är ju inte bra. Så liten spjällöppning som möjligt så tror jag att det är mer ekonomiskt på 5:an.

Att köra med liten spjälöppning är som att springa med en kudde tryckt över näsan och munnen.

Fakta 1: Liten spjälöppning stjäl energi.
Fakta 2: Höga varv -> mera energi ur varje bensindroppe.
Fakta 3: När önskad fart är uppnådd räcker det med en kraft som klarar av att övervinna diverse friktionskrafter (luftmotstånd, däckens rullmotstånd...). Då är så låga varv som möjligt att föredra.

Här har vi egentligen två varabler. Den ena är spjälöppningen och den andra varvralet. Ska man köra snålt kombineras variablerna på sådant sätt:

Öka hastigheten: Fakta 1 + Fakta 2 = stor spjälöppning och höga varv.
Bibehålla hastigheten: Fakta 3.

Spjället är ett ont ja... Det kommer ju försvinna så småningom, men så länge det sitter där ska man ha det så litet öppet som möjligt. Motorstyrning osv är byggd med spjället i åtanke så ju mer öppet det är desto mer bränsle sprutas in i motorn. :wink:

Har svårt att tänka mig att spjälet försvinner. Helt andra drivalternativ lär hinna utväcklas innan.
André V

Post by André V »

Har själv inte orkat sätta mig in ordentligt i ecodriving eftersom det är fullständigt outhärdligt att köra på det viset, men enligt nedanstående artiklar (fick givetvis många fler google-träffar än dessa) går det ut på att köra på så hög växel som möjligt precis hela tiden. Vid acceleration använder man hög växel och halvhög till hög last (dvs långt nertrampad pedal) istället för en låg växel. Höga varvtal är en no-no, planering är viktigt och om möjligt använder man motorbromsen istället för "färdbromsen".

Förresten, gasen i botten med moderna drive-by-wire-bilar är inte detsamma som vidöppet spjäll, utan bara en stilla önskan om att få accelerera maximalt. Styrsystemet bestämmer sedan vilken spjällvinkel som är optimal.

http://www.motormannen.se/mm/site/bilen/kora_aga/miljo/ecodriving.html

http://www.ecodrive.org/The-golden-rules-of-ecodriving.250.0.html
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dante

Post by Dante »

Benjamin wrote:
Dante wrote:

Pick one.

Nästa idiot fråga. Hur vet man hur mycket moment man ska dra på varje skruv? Finns det listat nånstans?
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
danielr112

Post by danielr112 »

Dante wrote:
Benjamin wrote:
Dante wrote:

Pick one.

Nästa idiot fråga. Hur vet man hur mycket moment man ska dra på varje skruv? Finns det listat nånstans?

ja. typ i rep handboken för din bil.. typ haynes
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Benjamin

Post by Benjamin »

Haynes-böckerna brukar det stå.
Men framvagnsgrejor och låsmuttrar det drar man tills det sitter.
Sånt lär man sig.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Post Reply