Läckande topp 205 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Macleod

Läckande topp 205 GTI

Post by Macleod »

Jag har en kompis som funderar på att köpa en 205 GTI. Det som hejdar honom lite är att säljaren sagt att toppen läcker. Så det är en del vatten i oljan.

Det han undrar e då. E det svårt/jobbigt att byta toppen. Dyrt? Och hur mycket skada har motorn tagit av allt vatten i oljan, alltså vad tål motorn?

Vad är det som kan ha hänt med toppen för att den ska börja läcka? kan det hjälpa med att bara byta topplockspackningen?

Helt enkelt e det värt att köpa den för 2500?
Guest

Post by Guest »

Nja, låter väl inte så bar....men orsakerna kan vara många...moitorn har gått varm och spräckt toppen, det kan vara toppklockspackningen som pajjat, det kan vara slitet topplock, rostat etc......men byta topp är ju att rensa allt ovanpå och skruva löst den, nu vet jag inte hur kammen på den sitter, men den ska ev. oxå bort, så det är en hel del jobb, men du kan göra det själv.
Toppen kan man få antingen på en skrot, (mycket jobb för ev skit..), köpa ny hos Peugeot, (svindyrt....), eller lyssna med ett företag i Göteborg ( tror jag.. )som renover gamla toppar/motorer etc....adress: www.vege.se
Där kan du kika om du hittar ett topplock, om det nu är det som verkligen är felet!!
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Jag har en topp som fungerar som jag skulle kunna sälja, den e komplett med kam...
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Nicklas

Post by Nicklas »

Det är nog troligast att topppackningen gått...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Sliced

Post by Sliced »

Är det en 1600 eller en 1900. Jag har en 1600-topp som ligger och väntar på nån, komplett.
Loffas

Post by Loffas »

om de e vatten i oljan eller kondens för all del så tar lagren mycket stryk (runt veven)
QiX

Post by QiX »

för att blanda vatten och olja så måste topppackningen ha gått eller är toppen spruken men det är ju inte troligt. så vida ingen klåpare gett sig på att byta topp/topplockspackning och råkat dra runt motorn utan topp för då kan de lösa fodrenas botten tätning sluta vara tätt...
Men är det en hyfsat fräch 1.9 så köper man den ändå...
och ska ni inte köpa så pm:a mig så köper jag den...
Post Reply