Dra ut torsionsstaven vid sänkning 205 gti?
Dra ut torsionsstaven vid sänkning 205 gti?
Jag tänkte jag ska sänka min bakaxel på min 205 gti. Axeln kommer från en 309a och är helt på tok för högt ställd. vill ha baken typ som den är på 205an orginal.
Verkar finnas lite olika sätt att göra det på och jag har kollat runt en del. Det enklaste verkar vara det som beskrivs i mektipset här på siten. Dra ut staven och lyfta svingarmen uppåt för att sedan sätta tillbaka staven
Det jag undrar är.
Drar jag ut staven efter att jag fått bort låsbrika och torxskruv?
Sitter den bara fastskruvad på ena sidan av bilen och vilken sida är det?
Hur drar jag enklast ut den?
Måste jag dra ut hela staven eller räcker det med splines delen?
Jag antar att det är den bakre torsionsstaven som styr detta?
Jag kanske har fått saker lite fel men alla beskrivningar jag hittat är lite otydliga.
/Erik
Verkar finnas lite olika sätt att göra det på och jag har kollat runt en del. Det enklaste verkar vara det som beskrivs i mektipset här på siten. Dra ut staven och lyfta svingarmen uppåt för att sedan sätta tillbaka staven
Det jag undrar är.
Drar jag ut staven efter att jag fått bort låsbrika och torxskruv?
Jag kanske har fått saker lite fel men alla beskrivningar jag hittat är lite otydliga.
/Erik
---------------------------------------------------------
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Re: Dra ut torsionsstaven vid sänkning 205 gti?
amcdude wrote:Drar jag ut staven efter att jag fått bort låsbrika och torxskruv?
Ja....
Du har 2 stavar, den högra är skruvad på vänster sida och den vänstra på högersida. dvs 2st och mutter på bägge sidor att släppa på för stavarna!
Skruva i bult med öggla och använt en glidhammare
Japp, hela skall ut eftersom du skall ha båda armarna lösa för att höjdjustera och mäta in båda samtidigt när du skjuter i en i taget. Dvs Du får använda 2st domkrafter under var sida och höjja/sänka till rätt höjd e nått. Sedan skjuter du i första staven. Och sedan skall den andra staven i, går den ej i direkt så får du vrida 1 splines i taget tills den går i. Du får försöka hela varvet runt dvs 360grader på staven. Se til latt du rengjort splinsen på staven och hålen ordentligt. använd lite fett eller smörjolja för att få det glida bättre...
Spelar ingen roll vilken du börjar med....
Hoppas du förstår nu!
/Erik
Du kan ha hjälp av att släppa på krängningshämmarplattorna oxå. 13 bulthuvud....på bägge sidor.
Du behöver egentligen inte dra ut stavarna helt, jag brukar inte göra det iaf. Du drar ur splinesen och då vill svingarmen falla ner. Ställ höjden du vill ha på den sidan, sen slår du tillbaka den och går över på nästa sida. Det sättet brukar jag göra på iaf.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Du behöver egentligen inte dra ut stavarna helt, jag brukar inte göra det iaf. Du drar ur splinesen och då vill svingarmen falla ner. Ställ höjden du vill ha på den sidan, sen slår du tillbaka den och går över på nästa sida. Det sättet brukar jag göra på iaf.
Perfekt, du kanske vill göra det åt mig Fnatte....för en liten slant
/Erik
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989
En liten fråga, dessa brukar ju sitta förbenat hårt, hur går man tilväga för att slåut dem lättast? man vill ju inte förstöra något...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:En liten fråga, dessa brukar ju sitta förbenat hårt, hur går man tilväga för att slåut dem lättast? man vill ju inte förstöra något...
Om glidhammaren inte biter skruvar man istället in en M8-skruv med sexkantsskalle i andra änden av staven och bankar på denna med en slägghammare. Se till att köpa en stor låda skruvar.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Hehe, känns som man ska ta å ge sig på en sänkning först efter besiktningen 
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

205an är inte rolig att sänka, tycker jag personligen, gillar inte det där med glidhammare och sen kan dom sitta aset... Värme är svårt för att bensinslangen sitter nära där man vill värma. Tror man får mest kraft med en slägga.
Erik> Har mycket att göra nu närmsta tiden, tror inte du vill vänta på mig
Erik> Har mycket att göra nu närmsta tiden, tror inte du vill vänta på mig
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Erik> Har mycket att göra nu närmsta tiden, tror inte du vill vänta på mig
Det är lugnt ska ge mig på det själv måste bara få ut en annan bil ur garaget först
Tack för tipsen
/Erik
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989
AMC Pacer X 1975
Jeep Cherokee XJ 1988
Peugeot 205 GTI 1989