Nu är det så att min ena fläkt är trasig.
När jag drar loss den bruna kontakten från termostathuset går ena fläkten på högvarv.
Jag skulle vilja koppla detta till en knapp istället så man kan sätta på & stänga av fläkten manuellt innefrån bilen.
Så man slipper köra till sidan och springa ut och dra ut kontakten från motorrummet varje gång bilen blir varm.
Det går två sladar till kontakten. Hur ska man koppla detta och vad för slags knapp,switch ska man köpa?
Jag antar att det är superlätt att koppla detta, men jag har inte kommit på hur det fungerar riktigt. Behöver råd.
Är det en smart ide att göra såhär tills man har pengar att byta ut den trasiga fläkten? Räcker det med 1 fläkt som kylning?
Tacksam för alla svar.
Koppla fläkt manuellt till knapp?
Koppla fläkt manuellt till knapp?
Peugeot 406 2,0 kombi 1997
- danielr112
- danielr112
Jag har kollat alla relä, även flyttat runt dem, dvs bytt plats på dem osv, men det blir samma resultat iaf. Endast höger fläkt fungerar.
Kontrollerat säkringar ocksp. Det enda jag inte tittat på är kontakterna vid fläktarna. Har inte lyckats hitta dem ännu. Borde finnas någonstans där fram.
Kontrollerat säkringar ocksp. Det enda jag inte tittat på är kontakterna vid fläktarna. Har inte lyckats hitta dem ännu. Borde finnas någonstans där fram.
Peugeot 406 2,0 kombi 1997
- danielr112
Ripper wrote:Jag har kollat alla relä, även flyttat runt dem, dvs bytt plats på dem osv, men det blir samma resultat iaf. Endast höger fläkt fungerar.
provat att tvångsmata den fläkten och se om den inte fungerar eller så?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto