Smidigaste sättet att byta motor i en 205 gti?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MacGyver

Smidigaste sättet att byta motor i en 205 gti?

Post by MacGyver »

Hej

Ska byta motor i min 205'a och sitter och funderar på vilket sätt som är smidigast. Jag (kanske) kommer att ha tillgång till en motorlyft och då kunna lyfta motorn rakt upp. Om det inte fixar sig med lyften så måste man ju få ut den på nåt annat sätt. Går det att montera bort krockbalken och tillhörande frontplåt för att sätta en domkraft under och ta ut den genom framändan? Går det att plocka ur motorn utan att ta med sig växellådan? Eller kan man ta den underifrån på något sätt?

Mvh David
Kör: 205 GTI -90 (svart)
Oooh... Snap!
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Går inte att ta den rakt framåt. Antingen får man vika den snett uppåt och lyfta ur den eller ta bort framvagnsbryggan och ta den neråt. Det är smidigast att ta motor och låda som ett komplett paket och dela på det när man har det löst utanför bilen.
Dom gångerna jag har gjort det har jag hissat upp bilen och släppt motorn ner på en lastpall med kjedespel. Fast man får hissa upp bilen rätt högt för att få ut motorn när den står på en pall.
mera grus
307 sport -05
No_speed

Post by No_speed »

e ni goa eller? lättast är att ta lyfta den rak upp med en motor lyft.släpper på 3 motor fästen och slangar o dyligt.Att släppa den och dessutom få bilen lyft så högt låter som ett stort projekt.
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
MacGyver

Post by MacGyver »

No_speed wrote:e ni goa eller? lättast är att ta lyfta den rak upp med en motor lyft.släpper på 3 motor fästen och slangar o dyligt.Att släppa den och dessutom få bilen lyft så högt låter som ett stort projekt.

Jo, självklart är det lättast, OM man har motorlyft. Nu frågade jag hur man löser det om man inte har en.

/David
Kör: 205 GTI -90 (svart)
Oooh... Snap!
No_speed

Post by No_speed »

ok sorry..läste inte riktigt
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

MacGyver wrote:
No_speed wrote:e ni goa eller? lättast är att ta lyfta den rak upp med en motor lyft.släpper på 3 motor fästen och slangar o dyligt.Att släppa den och dessutom få bilen lyft så högt låter som ett stort projekt.

Jo, självklart är det lättast, OM man har motorlyft. Nu frågade jag hur man löser det om man inte har en.

/David

Jag skulle köpt eller lånat en motorlyft.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Utan motorlyft så kan du ju hissa bilen så högt du bara kan. Sen kan du släppa ner både motor och balk med en vanlig garagedomkraft. Efter det är bilen så lätt i fram att om du skulle behöva ha den ännu högre så lyfter man den själv bara någon vänlig själ höjer pallbockarna åt dig. Tips lägg en planka längs med bilen så du kan fixa balansen på den när du sänker motorn.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
m@s

Post by m@s »

Har nyss plockat ut motorn ut min 205:a där ngn dåre ( no affence Rotten, jag vet att d inte va du :wink: ) har svetsat fast motor(växellåds)fästet i balken.
Det gjorde att jag (trots motorlyft) inte fick lyft upp motorn utan fick sänka ner den istället.

D va väl inga större problem när jag fick läget klart för mig.
Lyft bilen högt i framkant, lossa allt fr motorn, lossa insug (annars blir det j*****t trångt), lossa motorfästen å sänk ner den med en tajla eller liknande. (alt en domkraft under som Clarre beskriver)
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

m@s wrote:Har nyss plockat ut motorn ut min 205:a där ngn dåre ( no affence Rotten, jag vet att d inte va du :wink: ) har svetsat fast motor(växellåds)fästet i balken.
Det gjorde att jag (trots motorlyft) inte fick lyft upp motorn utan fick sänka ner den istället.

D va väl inga större problem när jag fick läget klart för mig.
Lyft bilen högt i framkant, lossa allt fr motorn, lossa insug (annars blir det j*****t trångt), lossa motorfästen å sänk ner den med en tajla eller liknande. (alt en domkraft under som Clarre beskriver)

Den var inte dum :P

Nä skämt och sido, lossa bort så mycket du kan och ta den neråt, det går.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply